Hej!
Hur tycker ni man ska resonera kring % insats på ett bostadsköp?
Det spelar inte någon stor roll för oss i vardagen. Antingen har vi mer pengar på börsen vid köpet, eller så sparar vi mindre löpande eftersom vi amorterar mer.
Vi kommer skaffa barn i detta boende, så lönerna kommer vara lägre under perioder de kommande åren. Vi har dock bra förmåner och får behålla ca 90% av lönen utan tak, så förhoppningsvis blir minskningen inte så stor. Dessutom kanske man kan begära amorteringsfritt under en period.
Vi har höga löner och sparar idag ca 40–50% av vår nettolön.
Om vi lägger 30% i insats skulle vi ha ungefär 1/4 av vårt kapital kvar på börsen.
Om vi istället lägger 15% i insats skulle vi ha mer kapital på börsen än i bostaden.
Boendekostnad (ränta + amortering + avgift):
-
Med 30% insats: 24% av vår nettolön (20% med ränteavdrag)
-
Med 15% insats: 35% av vår nettolön (30% med ränteavdrag)
Som jämförelse ligger vi idag på 17% av nettolönen (14% med ränteavdrag), så det är en tydlig ökning oavsett, men särskilt med 15%.
Lånet skulle öka med ca 50% jämfört med vårt nuvarande lån om vi lägger 30% i insats.
Med 15% insats skulle lånet istället öka med ca 80% jämfört med idag. Det är framför allt den psykologiska skillnaden som känns stor.
Om jag räknar på ränta-på-ränta och antar 7% årlig avkastning tar det ca 9 år att spara ihop motsvarande 15% insats om vi istället låter mellanskillnaden ligga kvar på börsen. På 9 år har de pengarna nästan dubblerats vid den avkastningen.
Så vad är det “logiska” valet?
När jag skriver ner allt lutar jag mot 15% insats, alltså högre belåning och mer kapital investerat. Men hur är det i praktiken, särskilt med barn och något lägre inkomster under perioder?
Någon som har resonerat på liknande sätt?