Ber om era tankar eftersom både jag och min partner både är ganska okunnig och nervösa kring ekonomi, i synnerhet sedan osäkerheten, stigande boräntor osv sedan 2022.
Vår nettoinkomst ~90 000/mån. Bor i stort radhus med 3.6 mil i lån (<50% belåning, rörligt 3 mån, just nu 3.35% ränta), amorterar sedan flera år 4000/månad. Ett år sedan investerat 950 000 i fondrobot. (-4.5% sedan start)
Genom sparande och förskott på arv har vi 2.6 mil på sparkonto, som vi bör göra något med förstås.
Vi sparar inte till något särskilt, mer än att vi båda är ca 50 och pensionen närmar sig långsamt.
Våra barn är i tonåren och det är erkänt svårt att hitta bostad i STHLM. Där kan det behövas pengar om 3-5 år för att bidra till insats eller för att köpa ngt.
Våra alternativ:
Allt in i fondrobot, kanske flera riskprofiler för spridning. (Aktier el specifika fonder inget alternativ då vi är okunniga och inte vill hålla oss väldigt aktuella med utvecklingen)
Amortera av vårt bolån med hela summan.
Köpa en bostadrätt utan att behöva låna, som vi hyr ut (vet att man ska kolla stadgar och kolla med styrelsen innan köp) och göra liten vinst på skälig hyra, samt förhoppningsvis en värdeökning medan vi hyr ut och sedan låter barnen turas om att bo där.
(4). Bygga ett attefallshus på tomten och hyra ut och sedan få ha barnen nära. Men det vill de kanske inte…
Vad tycker n?
Som en som betalt av och sett vad det gör i livet säger jag att alt 2 verkar rimligt med tanke på hur du beskriver er relation till pengar och risk. Att få 4-5% “avkastning” säkert är ju jätteskönt jämfört med oron ni verkar känna kring fondrobot (just nu iaf).
Undvik alt 3 för allt i världen. Om oron för ekonomin är stor ska ni inte ha hyresgäster.
Alt 4 är omtänksamt, men ni kan och ska inte styra barnen till att “tvingas” till något. Visst kan ni hyra ut, men det kommer ju också med risker och problem, även om de troligen blir mindre.
Vad sägs om alt 5: Betala av nu, sätt kommande löneöverskott på konto med insättningsgaranti och stötta kidsen som flyger ur boet?
Och till det lägger vi: Alla måste inte, bör inte, ska inte, har inget krav på sig att, bo i Stockholm.
Till att börja med så anser jag att okunnig verkar överdrivet. Ni resonerar ju ändå och har lyckats hyfsat hittills!
Om man nagelfar det lite djupare så har ni en bra KALP, 90’ nto och relativt låg belåning.
Mitt förslag är att fråga vad ni vill uppnå? Resor till vingårdar? Bestiga Kilimanjaro eller är ni nöjda där ni är?
Titta på @janbolmeson och hans rika tillsammans program, det är en form av PT fast för ekonomi. Det kan nog vara ett nyttigt steg för er, men frågan varför ni gör det är extremt viktig att våga ställa och svara ärligt på.
Jag är oxå enig med föregående talare kring att bo i STHLM.
Jag säger också betala av lån, men spara en väl tilltagen buffert som med lite nyspar kan hjälpa barnen till kontantinsats för en etta eller liknande.
Skulle också skippa hyresgäster och allt vad uthyrning heter. Liten och osäker förtjänst för, om man har lite otur, mycket arbete. Bättre att barnen får köpa egna lägenheter med lite stöttning.
Tack för att ni tog er tid att svara. Mycket hjälpsamt!
Jag tar med mig att köpa+hyra ut bostad är osäkert och krångligt samt att med en sparsyftet att hjälpa barnen till bostadsköp i vårt fall är ganska kort tidshorisont då de är 15 och 17.
Vi har inget annat vi sparar till då vi gillar att inte äga saker (båt, stuga) som innebär admin och tankeverksamhet…
Det låter också som om detta med att amortera av rejält på lånet ger en bra psykologisk effekt som bonus.
Ska kolla in @janbolmeson !
Får jag lite nyfiket fråga varför de olika alternativen är allt in i fondrobot eller att amortera hela summan?
Finns det ett skäl till att du/ni inte överväger en 50/50 alt 33/33/34 hantering där ni både amorterar av en del, investerar en del och ligger med en del likvida för att kunna bistå med en handpenning?
På så sätt får lite av alla goda delar. Ni sänker risken i ert boende, ökar ert långsiktiga spar och har den del torrt krut kvar i magasinet. Sedan behöver ni såklart fundera över hur en sådan fördelning ska ske men jag förstår inte varför det måste vara det ena eller andra. Nu kan ni ha väldigt sunda skäl till varför men jag ser inte dessa bara