Hur mycket betong blir det kvar under? Eller planerar du att gjuta nytt golv i hålet?
Men klokt att avvakta, det är en hel del jobb att göra det i efterhand, helt klart. Använde min ett tag flera ggr medan bygget pågick och då låg den på plattan vid andra porten, och fungerar arbetsmässigt precis lika bra, och får ju plats under alla normala bilar (även min svarta på bilden)
Jag har kommit fram till att saxlyft är det som passar mig bäst.
Lättare att hissa upp bilen och jobba bekvämt bredvid.
Säkrare, jag slipper pallbockar när man till exempel lyfter ur en motor.
Smidigare att flytta och jag kan vända den så bilen går att lyfta oavsett om jag kör in eller backar in. Kör jag in en bil i garaget har jag ca 0,5m tillgodo antingen fram eller bak.
Lättare att jobba med om jag ska jobba i kupén eller utmed bilens sidor då pelarna inte står ivägen.
Jag kan ändå inte hissa bilen högre än ca 1m.
Nackdelen är egentligen bara att vid större motorjobb är den lite krångligare än en tvåpelarlyft eller om jag ska jobba vid bilens trösklar. Men annars är det bara plus – även om den kostar mer.
Ser fram emot att få hem den nästa vecka och börja använda den
Jag valde denna då jag upplever att en svensk återförsäljare men sina krav och support känns bättre än någon random på Blocket eller liknande från utlandet. Jag har köpt en PELA motorlyft från dem och den ser riktigt gedigen ut, starkt byggd och funkar klockrent.
Tips: det krävde lite finjustering på retur trycket på min, var för tight ställd så den sjönk inte ihop av egenvikten.
Men de har en lite film på Youtube som visar hur man justerade. Företaget svarade samma dag när jag ställde frågan, så nöjd med supporten.
Det är också smidigt att ta av lyftplattorna om det är bökigt och tungt att få in den i garaget. Upptäckte det efter jag med ofantligt möda till slut fick in fick in det i ett stycke.
Jag skulle rekommendera en 2-pelarlyft om du har plats och takhöjd. Den ger bättre åtkomst till hela bilen, särskilt vid motorbyten och arbeten med växellåda, eftersom golvet är fritt. Saxlyftar är smidiga för snabba jobb och tar mindre plats, men begränsar ofta åtkomsten vid större reparationer. För allsidighet tycker jag därför 2-pelarlyft är det bästa valet!
Så är det, men nackdelen är de 2 pelarna som står där även när lyften inte används. I mitt fall var det en dealbreaker, men har man inga problem med det så bättre rent arbetsmässigt helt klart
Kräver dock en del förstärkning i betongplattan för att inte riskera att tippa, det blir rätt rejäla böjkrafter när man lyfter en bil 2 meter upp.
Riktigt nöjd med servicelyften/saxlyften. Precis som föregående talare så är det jättegott att slippa pelarna när man inte har en bil på plats. Var dessutom en dröm att greja i kupén då man kan öppna dörrar fullt utan att pelarna är ivägen. Få ner supframe med motor och låda ser ut att gå ganska smidigt ändå.