2-pelarlyft eller saxlyft?

Hej!

Jag står i valet mellan att skaffa en 2‑pelarlyft eller en saxlyft till mitt garage. Jag gör all service och 2–4 reparationer per år på mina egna bilar, och ibland även på andras. Jag har ibland gjort större jobb på mina bilar där jag bytt en motor. De flesta jobben har hittills varit kring hjulupphängning och bromsar, men jag kan också tänka mig att köpa trasiga bilar med motor- eller växellådsproblem i framtiden. Jag har plats för en 2‑pelarlyft (takhöjd är inget problem) och kan lyfta bilen ungefär 1 meter högt. Pengar är inte bekymmer – det viktigaste är att jag blir nöjd och får en så allsidig lösning som möjligt. Vilken typ av lyft skulle ni rekommendera för mitt användningsområde, och varför?

Tack. :grinning_face:

2 gillningar

Om det inte finns några faktorer undantaget vad jag helst jobbar med, så hade jag helst jobbat med en tvåpelar-lyft.

Däremot är ju en saxlyft smidigare, inte minst om du sätter den nedsänkt i plattan i garaget. Pelarlyften har tyvärr ett gäng pelare som står där de står.

Vad är viktigt för dig?

2 gillningar

Definitivt tvåpelarlyft! Saxlyft funkar för upphängning och så, men mycket bättre åtkomst för växellåda osv under bilen med 2-pelarlyft.

2 gillningar

Har du koll på betongplattan så att den supporterar en pelarlyft? Annars behöver du ta med detta också.

En saxlyft är ju onekligen både snabbare och enklare att komma igång med. Och har du inte så du kan lyfta mer än 1m med pelarlyften så är jag tveksam till att du har takhöjd nog för att få in en pelarlyft alls.

1 gillning

Kommer inte ha en nedsänkt saxlyft då jag precis målat golvet med riktig epoxifärg. I så fall kommer saxlyft samt hydraulpump stå på golvet så dem kommer stå ”ivägen” dem med😊

Betongplattan har jag inte kollat upp med någon expert på hållfasthet. Men i mitt tycke är betongplattan jämn och hård samt klarat många vändor men diverse utrustning och domkrafter. Men för säkerhetsskull kommer jag förankra pelarna i takstolarna också utöver i betongen då känner jag mig säker.

1 gillning

Det är inte bara hårdhet, måste vara tillräckligt tjock också.

Jag har dock svårt att se varför man skulle installera en pelarlyft om man inte kan lyfta mer än 1m. Då funkar en saxlyft lika bra.

1 gillning

ÄNTLIGEN en riktig tråd på det här forumet!

Jag föredrar 2-pelarlyft just för åtkomligheten på bilen men eftersom du inte har koll på plattans tjocklek och du bara kan lyfta 1 meter känns en saxlyft som det enda rimliga (och säkra) alternativet.

12 gillningar

Idag jobbar jag på fyra pallbockar och alltid lika jobbigt och nervöst när bilen glider på pallbockarna när man hissar en sida i taget. Men när bilen väl står på dem är det skönt och bra att kunna rulla runt på liggbrädan under bilen och utföra jobben😊. Problemet är att bröstet slickar underredet därav är mer lyfthöjd välkommet!

Därav tror jag 2-pelarlyften passar bäst. Jag kan möjligtvis åka runt på en pall😂.

men ska tänka en vända till.

Tvåpelarlyft ger MÖJLIGHET till andra/alla jobb. Nackdelen är pelarna som låser utrymmet. En annan nackdel är när man vill jobba i dörröppningar/kupe, t ex de som jobbar med billjud och installationer inuti bilen.

Saxlyften är mer UNDERLÄTTANDE ergonomiskt vid vanliga/de flesta servicepunkter/jobb. Har för mig vissa kallar de servicelyft av den anledningen. Är den dessutom nedfälld i golvet när den inte används påverkas utrymmet betydligt mindre.

Utifrån hur du beskriver dina behov/användningsområde hade jag valt en saxlyft OCH tagit besväret/kostnaden att ändå sänka ner den i golvet och behandlat om golvet om så krävs. Särskilt med tanke på att du ändå bara har begränsat med takhöjd. Då blir ergonomin/arbetsställningen under en upplyft 2-pelarlyft ändå halvtaskig eftersom du inte kan stå rakt.

4 gillningar

Varför inte mobil enpelarlyft? Inte samma problem med två permanenta pelare som du annars har.

1 gillning

Har en saxlyft som lyfter 1m och nedsänkt i golvet. Den är fantastiskt att jobba med efter alla år man jobbat utomhus med domkraft och pallbockar.

Men ibland är plattorna i vägen, och jag har rullat ner med ena hjulet på rullbrädan i hålen efter lyften några ggr. Om jag absolut behöver göra något där plattorna begränsar får man sänka ner bilen på pallbockar, men då tappar man lite höjd.

För mig var det helt uteslutet med 2 permanenta pelare i garaget, då det skulle innebära andra begränsningar i utrymmet.

Som ovan håller jag med om att om man bara kan lyfta 1m försvinner en del av fördelarna med 2-pelarlyft.

2 gillningar

Har övervägt att göra något liknande. Om pengar inte är en fråga så hade jag absolut föredragit 2 eller 4 pelare.

2 Pelare kräver nästan att du har lite längre arbetsplats, om man behöver jobba vid sidan av bilen eller med öppen dörr vill man kunna knuffa fram eller bak bilen för att inte stå med dörren vid pelaren.

Sax för arbete med karosseri och inredning. Upphängning, avgassystem, motorer och växellådor på 2 pelare.

4 pelare för upphängning och avgassystem, kan vara ivägen för växellådsjobb eller motor.

Mest mångsidig är nog 2 pelaren.

Med avgassystem menar jag arbete under bilen.

1 gillning

Har läst runt i lite olika manualer för saxlyftar och det står i dom flesta att jobb under bilen inte är att rekommendera med saxlyftarna. Hur gör du? Dom har ju spärrfunktion så inget ska ju hända. Men jag har stor respekt för att jobba under en bil så jag blir lite osäker när jag läser det. För min del är pelarlyft uteslutet tyvärr, men jag vill ha en lösning för arbete under bilen med motor/växellåda/avgas utan att behöva sätt upp pallbockar varje gång + få lite med höjd (1m).

Efter närmare omtanke kommer jag välja saxlyft men långa lyftkuddar så slipper jag pricka lyftpunkterna. Jag tror mig kunna göra större motor/växellådsjobb iaf men det kommer ta längre tid än om jag haft 2pelarlyft. Men å andra sidan kommer det gå fortare att hissa bilen och påbörja jobbet. Gör jag jobb inne i bilen är det enklare med saxlyft då pelare ej kommer stå ivägen. Men har jag jobb vid trösklar eller liknande blir det pallbockar.

Ang jobba under liften kommer jag göra efter jag säkrat upp den med någon egen mekanisk föremål. Då kan man förlita sig på hydrauliken, mekaniskt lås på lift samt egen konstruktion.

Tack för tips :folded_hands:

2 gillningar

Blir alltid så sjukt imponerad av kunskapen och erfarenheten i communityn. :slight_smile:

(Fick googla för att förstå ens vad ni pratade om först. :see_no_evil_monkey:)

2 gillningar

Läste det om just den jag har också, men frågan besvarades av företaget själva i en tråd på Facebook att det handlade om att det inte är praktiskt att göra jobb där man måste vara under bilen, utan då var en 2/4-pelare bättre.

Är inte det minsta orolig för säkerheten.

Har haft av växellådan på en bil också, inga problem alls. Allt jobb i hjulhusen fungerar hur bra som helst, där är inte plattorna i vägen alls.

Polerade hela hobbybilen i våras, väldigt smidigt att anpassa höjden så man får bra ergonomi när man jobbar, och inget i vägen på sidorna.

9 gillningar

Så som du gjort med liften där du fräst ur golvet, kan nog bli aktuellt framledes. Ska se om jag stör mig på liften :slight_smile: Fördelen då är ju att man kan använda liggbrädan mellan plattorna om man ser till att man gjort en plåt där stöden som håller ihop plattformen ligger :slight_smile:

Gjorde gropen för lyften när jag göt plattan faktiskt, och plattor som täcker luckorna är på gång att fixas. Varit lite mycket jobb med just det lyften är till för så det har fått vänta lite.

Man tappar ju 10-11cm lyfthöjd, men har aldrig behövt maxa lyfthöjden ändå.

1 gillning

Innan jag drar på mig extremt med jobb som att bila upp ett hål i betongen ska jag se till att använda liften en del och se om jag stör mig på den att den ligger ovan mark.