20-åring som vill göra rätt från början - tankar kring investering av nuvarande och kommande kapital

Som en ren buffert betraktad tycker jag nog också att din buffert är en onödigt stor del av din ekonomi. Men är detta även lägenhetspengarna?

Ja det har jag tänkt, att jag ska ta delar av bufferten till lägenhetspengar om 5 år.

En mix av olika sparkonton skulle kunna vara en ide i för sig, typ att man sätter av 75 000 och låser i tre månader eller ett halvår och sedan 25 000 låst på ett år kanske. Dock kan jag inte hitta något sparkonto som går förbi Komplett Banks fria uttagskonto med 2.375% ränta även om man binder (såvida man inte binder i 2+ år).

Frågan är om det kanske då är bäst att bara flytta min buffert till Komplett och låta den sitta där.

En mix av 2-3 sparkonton med olika bindningstid för ditt sparande till lägenhet på 5 års sikt

Här tänker du att jag ska flytta pengar från min 60/40 lysa portfölj och sätta allt på något låst räntekonto de kommande fem åren? Kan såklart vara så att ett räntekonto med 3.20% (om jag låser 3 år på Ikano bank) kanske presterar bättre än min Lysa portfölj om vi räknar 5 år framåt. (?)

Frågan här är ju hur stor min kontantinsats ska vara, har inte den blekaste aning just nu. Är inte så flådig av mig men om jag vill köpa radhus/bostadsrätt som hypotetiskt ligger på 3 miljoner, då bör ju kontantinsatsen vara 15% och alltså 450 000 kr, alltså bör jag fortsätta ösa pengar i bufferten tills jag når det. (tänker jag rent spontant)

Frågan nu är alltså ifall jag ska sälja av 60/40-portföljen för att lägga typ 75 000 kr på ett konto med fria uttag hos Komplett och sedan 125 000 kr låst med 3.20% ränta i tre år. Därefter ska jag kanske fortsätta ösa 8k/mån in i kontantinsatsen och sedan 8k/mån in i 100% aktier.