20 råd till en som vill börja investera på börsen

Hej,

I detta forum finns var jag förstår oerhört mycket kompetens och erfarenhet.

Hur skulle just du, med max 20 punkter, beskriva dina bästa investeringsråd på börsen till någon som är nyfiken och kanske inte riktigt är “där” än. M.a.o. någon som önskar hjälp och stöd.

Här är mitt bidrag till debatten (öppen att ifrågasätta förstås!);
Mina investeringsråd i 20 punkter:

1. Har du inga pengar sparade, är spara det första steget du bör göra. Se även över dina utgifter i samband med detta vilket markant kan öka ditt sparande både på kort och lång sikt.

2. Har du inte börjat investera på börsen gör det nu (finns möjligheten) är ofta nu bästa valet och börja smått och med minimala avgifter och risker.

3. Sätt bara in pengar på börsen som du kan undvara minst 5 år, resterande tillgångar bör du ha utanför börsen.

4. Bestäm dig för en induviduell risknivå för dina tillgångar på börsen. Dina totala tillgångar (inkl. de ni har utanför börsen) och även din riskaptit styr detta.

5. Håll dig helt eller till stora delar de första åren borta ifrån högt spekulativa och volontativa värdepapper typ. krypto.

6. Ta fram en för dig passande investeringsstrategi, och skriv ner den tidigt i din börsresa.

7. Låt din personliga strategi styra och vägleda inför val av värdepapper, när köpa och även när du ska sälja (hela eller delar av enskilda värdepapper).

8. En väl differentierad värdedepå kan minska dina risker betydligt inför nedgångarna som även de på längre eller kortare sikt är ofrånkommliga.

9. Håll dig till din strategi och gör bara korrigeringar/komletteringar i den när du ser stora fördelar med just detta.

10. Lysna inte på allt brus och alla, så kallade experter. Lysna på andra med var mycket källkritisk. Saker som låter för bra är oftast FÖR BRA!

11. Oftast går börsen långsiktigt, på flera års sikt, i helhet plus. Men samtidigt går enskilda år även minus. Var beredd på såväl med som motgångar och framförallt var långsiktig i ditt sparande.

12. Välj dina värdepapper med största omsorg. Höga inköpspriser på värdepapper rättfärdigas inte alltid, oberoende hur bra utsikter det enskilda värdepappret aktien än har. Detta då marknaden förändras och oförutsägbara saker händer.

13. Viktigt att du förstår att när du köper fonder och aktier köper du fragment av en eller flera bolag. Och detta bör vara styrande i dina val av värdepapper.

14. Lär av dina, men även av andras misstag/förluster.

15. Outcome på en investering bestämmer inte om den var ett bra investering från början, utan är bara resultatet (ibland är tur/otur och tillfälligheter en stor del av resultatet).

16. Var inte för snabb att sälja av vinnarna och/eller förlorarna.

17. Se börsen som en handlingsplats, när någon går plus i en transaktion så går samtidigt någon annan mer minus (p.g.a. avgifter som både säljare och köpare har). Och den som besitter den mest relevanta/bästa informationen blir oftast den som går ut som segrare i respektive transaktion.

18. Har du inte intresse, tid och/eller kunskap om marknaden/trender/bolag etc. så bör du i de allra flesta fall inte köpa enskilda bolag utan istället satsa på att köpa en global indexfond eller motsvarande.

19. Men sist men inte minst, innan du tar några som helst finansiella beslut se till att du känner dig trygg i dessa beslut. Förhastade beslut är sällan bra!

20. Glöm inte punkt 10.

3 gillningar

Jag vill tillägga 2 punkter till nybörjare.
21. Nybörjare ska lära sig att läsa aktiebolags nyheter och viktiga dokument. Aktiebolags händelser t.ex. inlösen, återköp av egna aktier, nyemission och VD avgår,mm. Dessa händelser kan påverka aktieprisen, avkastning och aktiebolags framtid, mm. Det finns ingen garanti att man får vinst fastän investerare har sparat aktien 5år+. Man kan förlora pengar, mycket ibland.
22. Man ska sätta gränsen för förlust/vinst. Girighet kan ge dig en mardröm.

Jag är tråkig, men detta är mina bästa tips.

1. Se till att ha bra marginaler.
  2. Ha en buffert efter behov.
  3. Investera långsiktigt och kontinuerligt i en global indexfond i ur och skur.
5 gillningar

Se först till att du har överskott i ekonomin varje månad. Ser ingen anledning att investera om man varje månad går back. Så se först till att utgifterna är mindre än inkomsterna.

Slösa inte pengar på skit

1. Öka ditt humankapital så att dina inkomster är större än dina utgifter, utbilda dig.
  2. Investera överskottet i en global passiv indexfond som maximalt kostar 0,4% per år i avgift.
  3. Håll den i minst 15 år, då det inte finns någon negativ 15-årsperiod någonsin för en global indexfond.
  4. Skaffa förlängd inkomstförsäkring så att du har 80% av din lön i över 12 månader, även om du tjänar mer än snittet.
  5. Ha en rimlig buffert, 3 månadslöner räcker gott och väl, speciellt ifall man har förlängd inkomstförsäkring.
  6. Kom ihåg att en global indexfond överpresterar nästan alla företag och människor i hela världen i längden, finns inget som är lika bra enligt all forskning inom området, för gemene person.
  7. Sälj aldrig av delar av fonden för att du tror att marknaden ska gå ner, ingen vet hur marknaden ska gå framgent, håll alltid i minst 15 år, sälj aldrig innan 15 år gått, och måste du sälja, försök att inte göra det för att du försöker marknadstajma.
  8. Ingen vet hur börsen ska gå, ingen, lyssna inte på någon som säger att en aktie ska gå upp mycket, de har ingen aning.
  9. Nästan alla företag försöker ta dina pengar, var väldigt försiktig med att ta ekonomiska tips av någon som tjänar pengar på dina handlingar.
  10. Jag tjänar inga pengar på det här inlägget, tänk på det, vad är mitt uppsåt? Jo att hjälpa andra, utan att tjäna pengar.
2 gillningar