24 År äger mitt hus ca 2,6m. Hur göra nu?

Är du helt säker på att banken får säga upp ett bostadslån pga minskad inkomst för studier, eller t.ex. arbetslöshet, så länge som kunden uppfyller alla sina åtaganden mot banken? Vad jag kan se så får banken inte göra det?

Min tanke var att han borde låna upp en hel del, säg minst 50% av husvärdet innan studerina, för att klara alla eventualiteter, utan att behöva sälja huset eller avbryta studierna. Många underskattar vikten av likviditet, och som student lär han inte få låna mycket om alls något.

Exempel:
Huset kräver en renovering på 300 000 kr som ej täcks av försäkring, kan mycket väl hända, speciellt att försäkringsbolaget vägrar betala till en början.

Trådstartaren får en tuff termin och blir av med sina studiemedel.

Trådstartaren tar examen precis under en lågkonjunktur, och får leta jobb i 12 månader.

Trådstartaren hittar kärleken och blir förälder med ett års studier kvar, kanske tillsammans med en annan student? Då behövs massor av pengar.

Det finns många scenarier där pengar behövs. Likviditet är kung!

Trådstartaren tänker helt rätt om att maxa CSN-lånet trots god ekonomi, bättre lån finns knappast! Både vad gäller räntor och villkor.

När man verkligen behöver pengar, finns det ingen bank som vill låna ut! Fråga miljontals pensionärer.

Likviditet är kung!

1 gillning