Siffran 5-8 mkr låter rimlig i nuläget för områdena du specade i Göteborgsområdet. Jag vill inte lägga sordin på stämningen men undrar om ni inte mer eller mindre kommer behöva ”börja om” med det långsiktiga sparandet när huset är införskaffat.
Och om husköp finns på kartan så fundera även på om inte pengarna för detta vi bör placeras med låg risk (sparkonto).
Med det sagt tror jag att det är en bra idé att skaffa hus om det är det ni vill ha på sikt.
This is key. Jag är på samma sätt. Man gör det man vill i livet, men sparandet kommer automatiskt ändå, i vardagen. Du har ju redan hittat indexsparandet och gör således inte misstaget att lägga allt på sparkonto.
Jag skulle säga att du redan idag kan byta pengar mot tid, att ställa om från 110 till 0 om 10 år kanske blir svårt för dig.
Jag tolkar dina inlägg i tråden som att det viktigaste målet för dig är att få frihet att styra din egen tid, slippa behöva svara till en arbetsgivare samt få mer tid över till dina hobbies. Ifall så är fallet finns det andra vägar än att spara sig till en avkastningssnurra. Osäker med vilken typ av försäljning du jobbar med eller hur dina möjligheter ser ut men har du övervägt att starta en egen verksamhet? Företaget blir en stor del av ens liv och något man gärna fokuserar på. Om inte så hur ser möjligheterna för studier ut? att vara 24 år och känna att man vill komma ur snurran och slippa jobba tycker åtminstone jag låter trist.
Gällande boendesituationen så finns det inga rätt och fel, för vissa är hyresrätt optimalt medan andra känner behov av att äga sin bostad. Köper man sin bostad kan man alltid hoppas på att värdet består eller ökar över tid, hur som kan jag garantera att det medför vissa ekonomiska åtaganden under resans gång. Speciellt ifall ni köper hus.
Med tanke på att ni är så unga är det troligt att prioriteringarna förändras över tid, därmed även möjligheten att sluta jobba vid 35, fundera helt enkelt på varför det är så viktigt?
Tycker du har en bra poäng Men i ditt resonerande kring 3 saker man behöver i livet så känner jag att du saknar aspekten av frihet. Jag vill ju utöver buffert, boende och pension också inte behöva jobba 8h om dagen tills 67 års ålder. Jag håller med om att det är viktigare att bo på en plats där ditt liv blir rikare än att ha billig hyra i en förort långt från ditt vardagsliv. Men frågan för mig personligen blir mer hur jag kan optimera mitt investerande för att kunna gå FI-(isch), ha en rimlig livskvalitet och potentiellt också köpa bostad. Jag förstår att det kanske nästan är omöjligt att göra allt det utan att vinna en bingolott, men jag tycker det då blir svårt att prioritera det ena över det andra… Om det “makes sense”?
Ja du har rätt uppfattning, mycket handlar om att styra sin egen tid Jag har gått i tankarna att starta en egen verksamhet, men känner mig fortfarande osäker vad den verksamheten skulle göra haha… Känns som att det svaret måste komma innan man startar något
Känner inte du att det är viktigt att jobba mot ett långsiktigt investeringsmål för att bli friare? För mig känns det logiskt att alla vill ha så mycket frihet som möjligt över sin egen tid, men jag kanske missar en bit i pusslet? Hör gärna andras åsikter
Absolut. Samtidigt lär du ju göra något på dagarna. En av de vanligaste missuppfattningarna kring FI är att det inte kommer att komma in några pengar mer från andra håll.
Om du nu vill ha frihet, varför låsa den med en bostad?
Skulle jag gjort om min resa så vete tusan om vi hade lämnat vår hyresrätt. Varför inte hyra?
Där sa du något! Hur ser du på att hyra ett hus? Känns som att hyra lägenhet inte alls är konstigt, men att hyra hus är mer ovanligt. Jag har alltid haft uppfattning att man hyr lägenhet men köper hus…
Hej
Bra jobbat såhär långt.
Beroende på vad dina mål är så har du antingen bara börjat, eller redan kommit en bra bit på resan.
Vill du bo i en bättre förort till Stockholm, och i ett hus som inte är fallfärdigt behöver du spara ihop 5-8M bara i kontantinsats till huset för att inte behöva amortera allt för mycket.
Vad jag vill säga med detta, är att dina mål avgör vilken resa det kräver för att komma dit.
Jag har haft en del tydliga mål
Bo i en fin villa i den “bästa” förorten till Sthlm (högst utbildning, högst medelinkomst, högst bostadspriser osv)
Gå i pension senast den dagen barnen slutar gymnasiet (då jag är 57).
Kunna gå i pension och kunna leva på 150k i månaden
Minst 2 skidsemestrar och 2 solsemestrar per år med familjen
Vänta tills du börjar köpa både ett och annat, så skall vi se hur mycket du har kvar.
Fan, du är bara barnet fortfarande. Sluta snåla, lev livet. Ha det roligt, stadga dig och ta itu med det tråkiga. Lägg undan 10-15 i månaden och lev med resten.
Du fattar nog själv att vissa av dina mål för gemene man lika gärna skulle kunna vara ”rida på en enhörning” eller ”flyga genom att flaxa med händerna”, men du verkar ha bra förutsättningar.
Skulle vara intressant att höra hur det går för dig?
Wow, 150k i månaden är ingen låg ribba! Hoppas du klarar det
Mitt mål är att kunna leva ett komfortabelt liv från avkastning + jobba någon dag i veckan med eget projekt eller anställning. Jag tror inte att det kommer kräva mer än 20 - 25k i månaden (speciellt med tanke på att jag har sambo). Alltså hade ett kapital på ca 5 miljoner + en deltidsanställning varit tillräckligt för mig. Jag tror därför jag kommit en bra bit på vägen redan.
Ränta på ränta kalkylatorn på rika tillsammans säger att jag ska klara det med råge så är på god väg även med modesta antaganden för genomsnittsavkasning.
Mina egna ambitioner som kräver att betydande delar av kapitalet är låst i ett boende gör att det blir svårt att också samla ihop tillräckligt med kapital för att kunna leva på eventuell avkastning.
Finns för mig bara en typ av kapital där jag kan leva på avkastningen, och det är pensionspengarna.
Så eftersom jag bara har 15 år kvar till pension så finns det numera bara en sorts sparande som där jag accepterar risk, och det är till pensionen och sparande till mina barn.
Jag har elitidrottat hela mitt liv, så jag känner igen mig i tävlingen av att maximera mitt sparande. Känner ofta att jag vill utmana mig själv.
Tycker du har en bra poäng, borde nog tänka mer på vad några extra tusenlappar kan ge mig för upplevelser. Jag känner dock ganska starkt att friheten jag kan få om 10-15 år kan ge mig så mycket mer jämfört med vad en upplevelse idag kan. Men det finns ju självklart risk för att känner precis tvärtom när jag är 40
Jag tror nog vi får räkna med att ett hus vi vill ha kommer kosta ca 5 miljoner. Dock så kommer vi nog inte köpa förrän om 5 år kanske, så min sambo kommer att ha tid att jobba lite innan dess.
Äger du själv ett hus? Hur prioriterade du med köp av bostad vs långsiktigt investering?
Jag jobbar idag som kundansvarig, så det är mycket relationer och en hel del försäljning. Dock inte lika uppsökande försäljning som jag kan tänka mig att en bilförsäljare gör. Jag löper nog ingen risk för att fastna i statusjargongen då jag har väldigt svårt att spendera pengar utan dåligt samvete haha
Om du själv jobbat med försäljning, hur har din dialog med bank osv gått för lån när en del av lönen är rörlig? Vet att banker är kinkiga med sådant
Jag är inte själv bilsäljare utan jag och mina tidigare kollegor har utbildat bilsäljare under +10 år. (Dock hade i princip alla kollegorna jobbat som bilsäljare under många år. Mitt fokus låg främst på att utbilda i bilteknik.
Ja, bankerna, försäkringskassan mfl gillar fast och regelbunden månadslön bäst när de ska bedöma hushållsekonomin. Idag får dock många säljare med provision känna av drastiskt minskande löner. Så i viss mån tänker ju bankerna rätt i det avseendet.
Stort grattis till en fin ekonomisk sits, önskade att jag låg där när jag var 24år men jag gillade bärs, nikotin, festivaler och konsumtion av snabbmat mer än sparande
Jag slog in 600000 i ränta på ränta kalkylatorn och satt den på 7% och om du inte sparar en enda krona till har du när du är 60år 6.854.365kr så nästan 7 miljoner kronor. Vilket gör att du skulle redan idag kunna gå ner på 50% och jobba 50% livet ut i stort och fortfarande ha en kalaspension, bättre pension än majoriteten av Sverige.
Säger vi att du slutar spara när du nått 1 miljon, vilket tar 1 år och 4 månader med 23k in varje månad har du runt 10.5 miljoner när du är 60år.
Du är i stort sett eknomiskt fri redan nu om man ser på helheten. Du skulle kunna starta ett nytt spar som är för villa medan du låter pensionspengarna bara växa.
Med 23k månaden in når du 1 miljon på lite mer än 3 år så då har du insatsen till en 5 miljoners villa.
Och halverar du sparandet tar de 6 år, men då har du mer pengar till att resa runt lite nu eller hitta på nå kul med sambon.
Kämpa nu medan du är ung och har både orken och viljan. Hyr så länge det är möjligt.
De första 3-4 miljonerna är jobbigast att få ihop, därefter rullar det nästan på av sig självt.