24 år, höginkomsttagare mot FIRE, ge mig tips eller ställ mig frågor

Det är egentligen bara du själv som kan värdera hur sparande kontra exempelvis ett hus får dig att känna dig. :slight_smile:

Jag ville mest bara skicka med att ett bostadsköp kan komma att bli en ”bump in the road” på vägen till FI och om det är sannolikt hade jag nog säkrat upp önskat belopp för det/justerat risken.

För egen del har vi gjort lite av varje, köpt hus (också i Göteborgsområdet) men fortsatt spara långsiktigt. Inte så mycket med FI för ögonen utan som en trygghet/möjliggörare. :slight_smile:

1 gillning

Tack, då klarnar det lite! :blush:

Ja vi äger t o m två hus. Ett radhus och en vinterbonad stuga som vi nyttjar till permanentboende på olika vis. Inget av detta är med ekonomisk baktanke utan det blev så för att jag skulle kunna behålla min socialt missanpassade hund och det akulle bli bra för bonusbarnen.

Vad jag konstaterade när denna dubbla bostadslösning blev verklighet var att inget av detta var något jag hade gissat att jag skulle göra för några år sedan. Jag är väldigt tacksam att vi hade de ekonomiska musklerna att skaffa stugan och är glad att jag får leva med min hund.

Det låter ju som om du kan dedikera en del av kakan på ditt sparande till framtida hus och ändå ha utrymme för FIRE? Kanske sätta måldatum att bo i hus innan första barnet gör entré? Och var lite flexibel med ditt FIRE-datum. Kanske viktigare att bo där ni vill och jobba fem år extra?

Tänker också att du har roliga intressen som kanske går att tjäna pengar på?

1 gillning

Det är klart det är bra med ett långsiktigt investeringsmål men för mig har det ingenting med frihet att göra, snarare trygghet. Ifall jag inte trivdes med min vardag hade jag försökt ändra det här och nu.

Jag tror på upplevelser i mer mogen ålder mer än på att ”maxa” allt som ung. Samtidigt finns det förstås risker i form av försämrad hälsa och annat som kan hända. Det är också ett faktum att sambandet mellan upplevelsers kvalitet och kostnadsnivån är utomordentligt svagt. Det gäller särskilt när man är ung.

Njuta av det enkla i livet? Det är när man är ung som man ska göra allt man kan, ut och res världen över och spendera pengar på saker som ger glädje i livet.

Till TS:
Vad ska du resterande av tiden när du går ner till 50 %? Umgås mer med tjejen hemma kommer bara bli till sämre.

Om jag var du så hade jag bott kvar i en hyreslägenhet och hållt de fasta kostnaderna låga så länge som möjligt. Och när ni får barn så behöver de inte eget rum på flera år så sitt lungt i ett mindre boende i åtminstone ett par år. Lägg istället pengarna på att ge barnen er tid. Gå ner i tid till 75 procent båda två. Och kommunicera dina ekonomiska planer med din sambo.

1 gillning

Grattis till en grymt bra lön som 24-åring! Och ett högt sparande kommer gynna dig oavsett vad som händer i framtiden. Hatten av!

Mina reflektioner:

50k/mån ingen monsterlön och det finns en viss “risk” att ni upptäcker allt det goda som lite mer spenderande kan leda till :slight_smile: Rätt vad det är ser ni det fina med att köpa riktigt bra mat, skippa matlådan, eller ta en taxi ibland istället för att sitta i regnet och vänta på bussen. Tjusningen att köpa lite bättre kvalitet på saker och ting, eller åka på en riktigt soft semester. Kanske en helg på spa?

Det går att lägga rätt mycket pengar på att göra livet lite softare, utan att för den skull “slösa pengar på skit”. Lifestyle creep tror jag bestämt det kallas!

Kanske omvärderar ni er situation plötsligt eller successivt (creepet) och så märker ni att det inte blir sådär våldsamt mycket pengar över. Ni är unga och mycket kommer hända i era liv på 10 år, och ni kan nog inte veta redan nu om halvtid vid 35 är drömlivet. Spara nu eller spendera (vilket råd du nu tar från inläggen i tråden…) men det är kanske inte så meningsfullt att spika några 10-årsplaner och slaviskt följa dom till vilket pris som helst. Tänk om du skippar den där backpackingresan som du egentligen vill göra, bara för att om 10 år inse att halvtid var dötrist. Där sitter du då med en lön på 100k/mån och ångrar att du inte 10 år tidigare la vad som då är fjuttpengar på att skapa minnen.

Spara massor i all ära, men snåla inte för mycket på det som ger dig minnen och glädje där och då.

3 gillningar

Bli inte distraherad av de som säger att du ska resa och se världen, njuta av livet, spendera, sätta dig i skuld, köpa bostad etc. medan du är ung. Det kommer oftast från de som själva sitter fast i skuldfällan eller av annan anledning vet att de aldrig kan uppnå en FIRE. Allt det där kan du göra senare i livet, om du vill.

4 gillningar

Det viktigaste är väl och ställa dig själv frågan vad du vill i livet. Varför vill du gå ner i tid med jobbet? Trivs du inte med ditt jobb?
Vad vill du göra med din fritid sedan? Har du några aktiviteter som du kan fylla dagarna med?
Du måste känna själv vad som är viktigast för dig men kom ihåg det du kan inte köpa dig tillbaka till gårdagen för oavsett hur mycket pengar som helst.

1 gillning

Jag tror det vore bra att titta lite ”strukturellt” på det här med lön. I många yrken är det så att man får (typ) 30 tkr som ingångslön och 80 tkr i slutlön. Löneutvecklingen är progressiv. Andra yrken har en mer platt löneutveckling. Jag skulle föreställa mig att många typer av försäljning kan vara ett sådant område. Lönen är ofta prestationsbaserad och man blir inte automatiskt bättre, i fråga om mätbart resultat, av att vara tjock och gråhårig. Tvärtom kan den som är ”ung och hungrig” inte sällan vilja jobba hårdare.

Det ovan beskrivna läget innebär att man just som ung får en väldig skjuts lönemässigt och kanske en viss hybris kopplad till det. Att ha 50 tkr i lön som ung är riktigt bra. Att ha 50 tkr något senare i livet är helt ok. Dock är det ändå väldig skillnad på att ha 50 tkr som ingångslön och en mer platt löneutveckling eller om man får en progressiv löneutveckling och 150 tkr i slutlön.

Att ha 50 tkr i lön i TS ålder ger ett mångårigt försprång och kan, rätt förvaltat, ge ekonomiska möjligheter som de flesta högutbildade, även civilingenjörer och läkare, knappt kan matcha om de inte verkligen lyckas i karriären.

7 gillningar

Sen är det säkert så att han känner sig “rik” i förhållande till sin omgivning nu… Men om han har ett umgänge med likasinnade så kommer deras löner och ekonomi också sticka iväg uppåt och all forskning visar på att människor kommer känna sig rika/fattiga i förhållande till sin omgivning.

2 barn, behov av större (ägd) bostad, lite intressen som att resa eller liknande så kommer kapitalbehov växa betydligt.

2 gillningar

Jag vill allt ge dig en alternativ bild till det du beskriver ovan och i linje med det @svanis skriver. Om det är så att ditt högsta mål är att få styra din tid själv och kunna gå ner i arbetstid och liknande på sikt så är vägen dit som företagare ett bra alternativ. Du jobbar med försäljning och det är en absolut grundpelare i allt företagande.

Den där friheten du beskriver har jag själv strävat efter hela mitt liv med och jag gick vägen via just företagande istället. Idag är jag 30 år gammal och lever mer eller mindre det liv du strävar efter. Jag har inga 5 miljoner som ger mig avkastning utan jag har byggt upp ett företag istället som jag försörjer mig själv på. Jag jobbar numera mellan 10-20 timmar i veckan och plockar ut en lön i stil med din. Det tog mig ca 3 år av rejält slit för att komma hit men det har varit mycket “lättare” och snabbare än att spara ihop de 5 miljoner kronor du siktar på.

Jag begriper att företagande inte är allas dröm och och det var inte min heller från början. Men jag vet att det finns många därute som när en tanke om att driva eget men kanske inte vågar helt av olika anledningar.

Hoppas du kan känna att det finns andra sätt att nå dit du vill @JohnK. Oavsett vad så har du garanterat en fin framtid.

6 gillningar

Problemet med att tänka så är att man totalt missar ex. ränta på ränta effekten. 10 år ränta på ränta extra är rätt mycket.

Men det är klart man ska leva lite. Vare sig man är ung eller gammal. Tjänar man riktigt bra kan man dessutom unna sig både spendera och spara.

2 gillningar

Du är ung och livet är fullt av förändringar.
En av de största förändringarna inträffar när man får barn.
Kör du på med din plan tills livet ändras och anpassa dig därefter.

2 gillningar

Ofta ger det ena det andra och sen står man där som barnfamilj med villa och bil(ar).

2 gillningar

Haha… Kan skriva under det… Sedan ska man byta uppvärmningssystem, renovera badrummet som är från 90-talet, inreda vinden för att tonåringen vill ha egen yta… Pratar inte alls av egen erfarenhet. :scream:

2 gillningar

Räcker gott med ett eget rum. Det ska inte vara för bekvämt att bo kvar hos föräldrarna när de blir lite äldre.

3 gillningar

Jodå! Jag känner mig ganska ”klar” på detta spår. men det betyder inte att jag skulle velat ha varit FI för tre år sen :slight_smile: så länge man gör saker man tycker är riktigt kul så kan man lätt ”skjuta upp” FI

Har varit med och grundat och drivit ett bolag de senaste 7 åren, extremt roligt och givande men väldigt slitsamt och stressigt jämfört med något man bara gör för sig själv eller inte primärt för att tjäna pengar.

Jag tror det är nyckeln, ha en ekonomisk trygghet så du kan jaga dina drömmar utan att du måste tjäna storkovan på det.

@janbolmeson skulle säga att om du jagar dina drömmar från början så kommer du till slut tjäna pengar på det med och då blir både FI och RE irrelevant :stuck_out_tongue:

1 gillning

Coolt! Jag skriver ett privat meddelande till dig, vill gärna höra mycket mer om hur du gjort detta :slight_smile:

1 gillning