Så du tror att deras ekonomi kommer kollapsa i närtid till den grad att de inte kan fortsätta kriga av den anledningen?
Njae, det tror inte jag. Men folkopinionen mot kriget lär inte minska när alla får det sämre.
Folks anhöriga har i princip plockats från gatan och skickats rakt in i döden utan adekvat träning, utrustning etc. men de är fortfarande tysta. Kan knappast bli mycket sämre än så.
Det jag hört är att fler och fler pratar med utländsk media, uttrycker oro etc. Inte alls samma situation som för 360 dagar sedan.
Självklart är det inte samma situation som innan invasionen, men steget från det till att folket ska ”resa sig” är enormt. Många som opponerar sig har dessutom redan dragit.
Men när folk inte ens brydde sig när anhöriga blev tvångsrekryterade under omständigheterna som rådde så var det liksom spiken i kistan för alla förhoppningar om någon slags revolt från folket utanför innersta kretsen.
Tvärtom tror jag. Folk är räddare nu i Ryssland. Propagandan biter.
Jag baserade mitt på utrikesreportrars upplevelser på plats. Låt vara att det är stickprov, men ändå er än bara min gissning.
Beror ju helt på vad man lägger i kollapsa. Men, nej, det tror jag inte. Men det har ju inte heller varit meningen med sanktionerna. Poängen med sanktionerna har ju varit att göra det svårare för dem att bedriva krigs- och energiindustri. Det verkar ju ha lyckats utifrån det som jag kan följa. Ska lägga mig för vanan att lägga in referenser i denna tråden.
Men vad jag upplever är ju att de har problem med t.ex. kullager för järnväg, precisionsverktyg för industrin och elektronik för avancerade vapen.
Min upplevelse i början av kriget var att det var den effekten von der Leyen och Co förmedlade skulle uppnås. Men det kan lika gärna ha varit en del av informationskrigföringen riktad till rysk publik, så att det skulle få negativ effekt på den ryska ekonomin den vägen - vi minns ju alla köerna till bankomater i Ryssland för att få tag på dollar. Som en mer sofistikerad variant av det rysstroll försökte skrämma upp britter och tyskar med, att de skulle frysa under vintern etc.
Tanken är väl att de aldrig mer ska kunna bygga upp sin militära förmåga efter att de uttömt den nuvarande i Ukraina, vilket säkert kommer lyckas. Men det kan vara åratal innan vi når dit.
Kan inte vara roligt att ha haft ppm i Rysslandsfonder…
Sevärt om BNP-siffror från Ryssland. Wagner-upproret kan vara en följd av sanktioner som fungerar Did Sanctions Just Break Russia After All? - YouTube