Tack.
.IIIIIIII
Tack.
.IIIIIIII
Hmm, förstår delvis att kredit kan kännas jobbigt när börsen står högt. Du får lägga dig på en nivå som känns bra i magen oavsett börsläget i så fall.
Men om du tror att global index kommer utvecklas likt sin historiska utveckling framgent så finns det ingen anledning att ha “krigskassa”. Köpen du gör idag kommer förhoppningsvis se otroligt billiga ut om 10 år när du tittar i backspegeln.
Eftersom du inte hunnit komma upp än i några super stora summor (än) i heller så gör eventuell lyckad timeing av krigskassa knappt någon skillnad på totalen.
Det som intresserar mig mest är vad som är tanken sedan att göra med pengarna. En massa pengar på hög hjälper ju inte mycket.
Väldigt bra med en hög sparkvot men om det inte finns en riktig plan för pengarna så känns det ju lite meningslöst.
Med 25 år är du fortfarande så ung och kan göra en massa saker du inte kommer kunna göra när du är äldre.
Förövrigt så låter det ju jättebra bra med globala indexfonder
Jag har spenderat lite för mycket och kom väldigt sent med investeringen,
Sen jag blev klar med gymnasiet 2021, året därpå började jag jobba och hade ett årslön på lite över, 500,000 , 500k x 4 år = 2 mille ×0.30 skatt =600k
1,400,000 så har jag fått utbetald. Med nuvarande 250k investerat, lite lågt enligt mig.
Så egentligen har jag använt mycket av de resterande pengarna till nöje och material under dessa 4 år,
Ska försöka planera resa ett två gånger, gör lite saker här o där, lite mer ledigt runt och under sommaren. Eftersom det skiftar en del så borde jag bra utrymme att spendera pengar som kommer över de månadssparande som jag sätter
250 tusen dividerat med 1,4 miljon är ändå nästan 18% och därmed väsentligt högre än de flesta svenskars sparkvot oavsett ålder (givetvis är hög sparkvot överrepräsenterat i forumet).
Med det sagt så håller jag med om att det är som ung att maximerad sparande ger mest effekt i slutändan ![]()
Bra jobbat ändå tycker jag.
Men, glöm inte leva också som andra också har noterat ![]()
Tack, absolut.
Ska inte ta bort nöjet helt och hållet.
Det bara plötsligt att jag har två jobb och dubbla nästan lönen, med samma utgifter som möjliggör att investera och spara mer.
Det som hade hänt förra sommar, slutade investera ovh spara under sommaren och reste, istället jobbade jag mer innan och efter sommar.
Tycker du verkar klok. Det enda jag skulle tipsa om är att inte sälja något.
Tycker du har på tok för många överlappande fonder….men tycker inte du borde sälja av något.
Spara lite i andra former, tex aktier också. Vill du bara köra en global fond, kör hårt på en isåfall…men sälj inte det du har.
Vinsten på börsen kommer av att sitta still i båten, inte av att byta / sälja och röra om i innehavet.
Öka där du inte har, eller köp annat. Men låt allt du redan har ligga o gro.
Det är just sälja och byta som faktiskt ger sämre resultat. Överlag går allt upp o ner. Behåll även dom risiga sakerna du investerat i. Köp mer, sälj ingenting.
lite of topic för dig - men jag undrar vad du jobbar med som ger så bra lön när du “bara “ har gymnasieutbildning ![]()
Ja, precis. Ska ta med mig ![]()
Försöker inte göra samma misstag som 2025
Jag blev rädd när det gick upp lite för snabbt och ville säkra vinst,
Hade jag bara låtit bli, så var vinsten dubbla eller trippla
Bara fortsätta köpa lär bli framöver, + lite lekhink
Det tar tid man lär sig och släpper rädslan av förlora pengar
Jag jobbar inom vården,
Lite extra pass, flexibla schema som jag kan anpassa mig, sen med en del ersättningar som dragit upp lönen,
Senaste 4 år, runt 43 lax.
Nu försöker jag hålla mig runt 55.000 statligskatt till 65-70
Hej,
Tycker inte du skall ha för kortsiktiga mål. Börsen kan gå väldigt bra eller dåligt till 2028, så fokusera mer på hur mycket du skall spara per månad och hur de placeras.
Pilla inte för mycket med köp och sälj, utan bestäm vilka fonder du skall ha och fördelning. En globalfond som bas och komplettera med någon annan bredare tillväxt och eller småbolag eller liknande som komplettera glonalfonden.
Lite lekpengar kan vara skoj med enskilda aktier, men bara en liten del och hitta bolag du verkligen gillar (dvs köp lite allt eftersom och behåll över längre tid).
Välj placeringsfördelning och konsekvent följ det i upp och nedgång. Globalfonden behåller du i basen och köper bara…