251. Om bra och dåliga lån, husköp och spara till konsumtion | Just. Keep. Buying. Del 2

Kan du utveckla detta lite mera och ta med ett exempel med fonder istället? Om vi tar den mest bekanta fonden, Länsförsäkringar Global Indexnära som är outsourcad till Blackrock (som väl är ett Amerikanskt företag?). Kan du peka på hur fondandelarna inte äger faktiska aktier här?

Om vi däremot går till fonder i Kina så är min förståelse att den kinesiska fonden faktiskt inte äger aktierna. Det är alltså inte samma sak?

Jag tyckte att delen om att lån kan vara en god ekonomisk ide var väldigt intressant! Caroline satte verkligen ordet på den oro jag har kring lån: “Tänk om de ändrar räntan utan att jag märker det”. Så jag tänkte fråga er:

Ni som har använt hävstång (Värdepapperskredit) på Avanza:

1. Om Avanza bestämmer sig för att ändra räntan
    a) Hur fort går det? Över natten? I månadsskiftet?
    b) Hur meddelas man? Meddelande via Avanza? Mail?
  2. Räntan baseras på procentsats av det aktuella kontot. Då finns det en risk att räntan går upp om mina värdepapper minskar i värde. Hur ofta justeras räntesatsen? Är det samma dag som värdepappersförändringen sker, eller vid nästa månadsskifte?

Tror att detta kan vara en värdefull väg för mig, då jag är precis i början av min sparkarriär och enkelt kan täcka upp för eventuella ränteförändringar.

2 gillningar

Både på Avanza och Nordnet får man meddelanden så fort räntan ändras så man får se till att läsa de meddelanden man får så man hänger med.

2 gillningar

Intressantast är väl den underliggande trenden, som verkar vara densamma i hela (väst)världen. Se exemplet från Amsterdam, fast där ännu “värre” än sthlm. Lokala faktorer/regleringar etc. finns såklart i alla länder, men trenden verkar vara densamma överallt. Tänker att det måste ha att göra med sjunkande räntor och inflation. Vad skulle det annars vara, som dessutom kom relativt samtidigt?

Det beror också på varför räntan ändras. Ändrar avanza villkoren för lånet, alltså ränta, vad du får låna till etc, har du några månader (1-3 månader, står i villkoren).

Ändras räntan för att DU inte uppfyller villkoren för bästa räntan så sker det omedelbart. Du kan gå över en natt från 0% till 6 %. Tex du köpt mer än 10%, börsen faller och värdet på säkerheten sjunker så du går över gränsen.

Oavsett vad ändringen beror på så får du ett meddelande i deras tjänst. Om du sen ställer in så att få mejl eller notiser i appen är upp till dig.

Att ha belåning kräver att du är lite alert, undersöker i förväg vad som kan ske i olika situationer. Hur går det till om du skulle bli överbelånad, vad händer om något sker och hur tänker du agera.

Ett sätt är att träna, ansök om kredit med belåna inte portföljen. Ha regler för hur du ska använda belåning, tex bara vid ombalansering eller vid köp då du kommer föra över samma summa och återställa krediten till 0. Gör så i minst ett år och utvärdera hur det känns.

1 gillning

Tack för svaret Markus!

Precis så har jag tänkt. Ansökte om kredit igår, och tänker att jag i denna fas av mitt sparande, när jag har väldigt lite pengar på mitt ISK har ett perfekt tillfälle att pröva denna metod, för att riskerna är väldigt små - även en ränta på 6% är väldigt hanterbar när det bara gäller några tusenlappar.

Nästa steg blir att

• Se till att jag får mail (har tagit bort avanza-appen, vill inte kolla hela tiden)
  • Vid varje lånetillfälle - bestämma hur jag ska göra i ett worst-case scenario, för att hålla koll på min risknivå.
  • Skapa några räkneexempel på vad de möjliga riskerna och vinsterna är.
  • Jag är i regel väldigt sparsam, så jag kommer att sätta igång att använda en liten hävstång med detsamma. Jag kan lätt lösa ut krediten om något skulle gå fel, eftersom det handlar om så små summor.

Tack för hjälpen!

1 gillning

Ska bli intressant att lyssna på dessa avsnitt… började läsa boken direkt när jag såg att ni diskuterade den och ser fram emot att höra vad ni tyckteoch tänkte om den :smiley:

Jag är nyfiken på om resonemanget kring det här avsnittet skulle vara annorlunda idag jämfört med i april? Några tankar?

Nu lyfter vi en gammal tråd men lyssnade på detta avsnitt idag då jag missat det och @janbolmeson sa en grej som jag försökt klura ut men är inte säker på att det är så enkelt.

Jan pratar då om att om man kan välja mellan 7% avkastning på börsen eller 2% bolåneränta så är det bättre att bara amortera det man behöver och sedan investera resterande på börsen istället för att extra amortera på bolånet.

Är det så enkelt att 2milj i bolån med 2% ränta blir 20.000 om året. Sedan 30% avdrag → 18.000kr/år i ränta

2500kr/mån på börsen → ~7% avkastning

Kan någon hjälpa mig förstå med lite större siffror? För annars är det bästa man kan göra att ta så mycket bolån som man bara kan och sen investera allt resterande kapital i plånkan? Så länge räntan är lägre än avkastningen på börsen så kommer ju isåfall lån vara bättre än att köp kontant, oavsett produkt?

Känns som jag missförstått något

Tror det du missat är att väldigt få ”produkter” går att belåna så pass förmånligt som just bostäder.

2 gillningar

Precis som @Guldfeber säger.

Det är ett hyfsat bra bet att göra förutsatt att man kan belåna en bostad till 85%, rent statistiskt, ja.

Men då ska man stå ut med risken att man tex tog det beslutet den 31 december 2021 och investerade på en börstopp vi inte vet säkert när den kommer tillbaka.

Insert ”Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning”-klausul :slight_smile:

2 gillningar

Jag tror mycket av förklaringen ligger i Nestors eminenta inlägg i denna tråd:

1 gillning