254. De bästa argumenten MOT att investera i enskilda aktier

Tack för ett intressant avsnitt :pray:

Jag är dock lite fundersam till den totala, och bitvis lite onyanserade/vinklade, sågningen av att äga enskilda aktier.

Jag tänker:

• Hur relevant är det att titta på hur många noterade bolag som gått omkull egentligen. Jag undrar hur stort kapital som gått förlorat genom detta jämfört med det värde som kvarstår eller som skapats av börsen som helhet. Gissningsvis är det relativt litet och kanske inte har så stort genomslag egentligen.

• Man investerar man väl inte i aktier med samma förfarande som man använder om man investerar i en indexfond?
    En fond köper man sannolikt utan någon djupare analys annat än att den har den profil man vill investera i och oftast för att behålla under lång/obegränsad tid.
    Detta är knappast det normala förfarandet vid köp av aktier. Då gör man själv, eller någon annan, en eller flera analyser av företaget och bedömer att det har potential att nå något visst mål, då/om målet nås säljer man innehavet eller möjligen gör en ny värdering och ligger kvar.
    Så att jämföra aktier med fonder baserat på bara fonders investeringsbeteende verkar orättvist och kanske även missvisande.
    Jag säger inte att det är lätt att skapa avkastning via direktinvestering i aktier, men om man vänder på det och försöker applicera aktiehandlarens strategier på fonder så kanske resultatet blir ett annat…

2 gillningar