271. Med fondrobot kommer du aldrig vara bäst men vinna i längden ändå | Med Patrik Adamson (Lysa)

Har de planer på att utvidga deras hållbara sparande med tillväxtmarknader?

Kommer de att sänka sin avgift ytterligare i framtiden?

Håller med. Eller ett sätt att justera procentuellt. Eller varför inte bara ha 1% om det nu är den globala marknadsvikten

Då får man välja en global indexfond istället på Avanza/Nordnet. Problemet löst direkt :person_tipping_hand::+1::partying_face: . Det är därför man väljer fondrobot istället för att göra det själv. :joy:. Då får man ta det som fondroboten erbjuder. Det är omöjligt göra det så att alla får själva ändra hit och dit i % .Annars gör man det lika smidigt på sitt sätt hos storbankerna om man vill ha det på sitt sätt eller marknadsviktad global indexfond :person_tipping_hand:

Är det sant att små tillväxtbolag med låg lönsamhet som en del av ett småbolags index, är ett sänke på den förväntade avkastningen vilket raderar småbolagspremien? Varför har de i så fall valt att exempelvis inte exkludera dessa aktier genom att tilta mot värde för småbolagen?

Puff på denna inför morgondagen - något mer som ni tänker? :blush:

Tror det mesta redan är sagt, kommande produkter (guld, allvädersportföljer) samt deras sparkonto. Sen är det alltid kul att höra om makro… :slight_smile:

2 gillningar

Kommer (eller har) möjlighet till utbetalningsplan. Detta för att härma pensionsutbetalning utan att det för den sakens skull behöver vara en försäkring.

Hur går det med ”obegränsat” sparkonto? Har för mig det var uppe att man skulle kunna ligga över insättningsgarantin på ett konto. Detta för att slippa räntefonder så som det har varit hittills i tidigsre nollränta.

När börjar det bli dax att gå in i räntor igen? Istället för sparkonto.

Kommer det att erbjuda en variant med 5-10% fysiskt guld tex via Xetra Gold eller liknande ? Eller permanenta eller allvödersportföljer?

1 gillning

Om mellan 6-18 månader… :wink:

1 gillning

Jag skulle vilja veta om de har planer på en helt marknadsviktad globalfond, både large,mid, small cap i alla länder från developed,emerging&frontier markets. Med tillhörande valutor också förstås för dessa

Ser du i din kristallkula om det då obligstionsmarkanden prisar in lägre räntor och om obligationsmarknaden är som börsen och ser det 6+ månader i förväg? :wink:

2 gillningar

1 april 2024 :rofl::rofl::rofl::joy: . Alltså :grin: @Ola_Morin låter så överygande att han skulle kunna lätt sälja åt mig grisen i svarta säcken :raised_hands::grin:

1 gillning

Skulle också vilja veta om de har några speciella mål för framtiden. Skulle vara intressant om man tillexempel kunde flytta sin pension till lysa :blush:

Jag tror när Lysas VD läser alla krav frågor kommer han bli tvungen fixa minst 10 olika Lysas portföljer till för att alla ska bli lagom nöjda ! :person_tipping_hand: . Det är inte lätt bli Lysas VD :smirk:. Så bra billig tjänst och alla vill ha mer och lagom missnöjda :smirk::wink: . @JFB vill ha guld, @Ola_Morin vill att Lysa ska tajma börsen kortsiktigt makro hit och dit. Den tredje vill ha silver och gröna skogar också vidare :joy::ok_hand::melting_face: . Den fjerde vet han inte vad han vill men ändå vill han ha något annorlunda :rofl:

11 gillningar

Lägsta insättningsbelopp är idag 1000 kr om jag vill logga in och föra över en slant. För tre år sedan sa ni att ni jobbar för att sänka den gränsen. Jag vet ingen annan som har en gräns på 1000 kr. När fixar ni det?

(Ja jag vet att via bankgiro så kan jag föra över ett lägre belopp och via månadssparandet)

Lite info och framtidsplaner för LYSA Finland hade varit trevligt för mig som svensktalande finsk medborgare!

Undrar också över upplägget på avgiften och tanken bakom det när det kommer till t.ex. sparkonton. :+1:

1 gillning

Och Norge! :smiley:

Hur går det med deras expanderingsplaner? Jag vet att Tyskland är på g, men när öppnar de där? Vilka fler länder står på tur? UK?

Bra idé detta med allväder alternativt permanentportföj. Som många har märkt sista tiden så håller ju inte Lysas räntedel så bra emot just detta klimat vi har nu och vem vet hur det ser ut framåt. Man hör ju ofta att tiden och regelbundna insättningar rättar till det men tror inte alla som nyttjar Lysa är 23 år gamla och har hela yrkeslivet framför sig. De människor som är 50+ kanske vill ha en mer “stöttålig” portfölj.

5 gillningar

Mycket bra punkter som du föreslog.

Speciellt ränte delen, som har gått back ungefär tio procent i år (Den breda)

Vet att den består av en mix och skall gälla under lång tid, men fungerar inte alls som krock kudde.

1 gillning