Kanske har missat, men var anmäler man sig @janbolmeson? 
Har de kommit på något smart sätt att:
- Ha en kostnadsbild som innebär att de inte rekommenderar ett särskilt alternativ gällande fonder eller sparkonto framför det andra alternativet samtidigt som;
- De kan erbjuda sparkonto med konkurrenskraftig ränta
Vi var många som blev glada över deras sparkontoprojekt och såg det kloka i att inte prissätta sparkontot på ett sätt som gör att det skapar bias hos Lysa men också såg att det inte är ett hållbart alternativ då deras sparkonto är så mycket sämre än hos konkurrenter
Då ligger avsnittet uppe på bloggen, på youtube och som podcast. ![]()
Svårt att inte gilla de här 3 personer
. Ni får ursäkta mig killar men jag gillar mest @carolinebolmeson i den här fallet
. Lycka till @Patrik_Adamson med Lysa tjänsten. Den är utmärkt och gillar den skarpt. Problemet är att jag älskar mina globala indexfonder och har svårt lämna Avanza ![]()
.
. Men om @Lysa fixar Lysa bred valbart hos Avanza kommer jag satsa 100% i den direkt
. @janbolmeson kan du fråga @Patrik_Adamson om det kommer bli möjligt snart
? En Lysa bred fond hos Avanza ? Tack för att jag fick vara med i den roliga delen av snacket
.
Mvh. Jacke77 ![]()
Jag sitter och lyssnar på avsnittet (har endast kommit 18 minuter in) men en sak som slår mig gällande alla ekonomiska rådgivare som kommer undan med höga avgifter trots att de inte slår index är att det saknas en accountability inom branschen, dvs uppföljning och garantier på att deras föreslagna ekonomiska lösning är bättre än “default” som är globala indexfonder. Så länge ingen följer upp och granskar hur det gått för dessa kommer de att kunna fortsätta rekommendera sina egna lösningar och tjäna pengar på det.
Nu fortsätter jag kolla på avsnittet… ![]()
När det kommer till att skifta från global till Sverige tycker jag Patrik dribblar bort den frågan genom att ta upp ett enstaka bolag som ett exempel (Fingerprint dessutom…) på att det inte alls är säkert att kursen kommer återgå till vad den en gång varit. Det är ju sant. Men det måste väl vara rätt så sannolikt att Stockholmsbörsen som helhet kommer att återhämta sig?
Har precis lyssnat på bonusavsnittet och där nästan på slutet så säger Patrik att den del som användarna tycker MINST om är uttagsdelen och hade det varit idag hade de nog inte uttvecklat den delen!!!
Shiit här sitter jag i bilen och håller på att köra av vägen, det var ju uttagsdelen som var det som gjorde att jag flyttade en del av mina pensionspengar hit. Just för att få en smidig utbetalning i framtiden.
Så funderar lite på varför den inte används
- Patrik nämner de kanske gjort för lite reklam för den ?
-Men är inte anledningen till att den inte används så mycket ännu att de flesta sparare ännu inte har kommit till den fas i livet där uttag och då gärna ett periodiskt uttag är intressant?
Tack till er alla tre för ett kanonavsnitt och tack Patrik med kollegor för en kanontjänst!
Vill som litet plåster på såren hälsa att jag övertygat både mor- och farföräldrar att flytta fondsparande till Lysa med det automatiska uttaget som starkast bitande argument. Ska även tilläggas att ingen av dem faktiskt använder det, så det tordes finnas ett mörkertal i dess popularitet.
Lyssnade på delen kring allvädersportfölj. Argumenten som tas upp att den skulle gå dåligt i år stämmer inte. Åtminstone inte min portfölj som ligger plus.
Anledningen till att jag hänvisade till tråden ”Jakten på den ultimata allvädersportöljen” och portföljen där är just att den har stått emot årets turbulens väldigt bra. Zino mfl har väldigt noggrant satt ihop en mer eller mindre komplett portfölj som klarar alla typer av väder. Bland annat uppdaterades portföljen med trend och volatilitet, två beståndsdelar som inte togs upp i samtalet och vilket man lätt kanske missar. Det är främst dessa två, samt råvaror och usd som gjort att portföljen ligger positivt för året för min del.
Lysa, läs igenom tråden ordentligt. Se simuleringar som gjorts. Sedan är det bara att anställa Zino som sköter portföljen åt alla kunder.
Tack för bra avsnitt!!
Of topic men är det med vilja videorna inte är publika på Youtube, utan man måste titta i browsern på Rika Tillsammans?
Helt, helt enig! Lyssnade på bonusavsnittet under eftermiddagens powerwalk och tänkte exakt lika. En stor anledning till att uttagsfunktionen inte används av så många är just den. Lysa är en, relativt, ny tjänst. Lysas sparare är långsiktiga. De allra, allra flesta har inte kommit till den tidpunkt (pension?!) när det blivit aktuellt med månatliga uttag.
Jag har själv rekommenderat Lysa till åtminstone 2 personer med just uttagsfunktionen som ett av argumenten. Så rör inte den!
Tror Patrik tänkte strikt från ett produkt-perspektiv. En sådan funktion kostar en massa tid och resurser att utveckla för en så komplicerad produkttyp. Den kostnaden hade de hellre tagit på något som har fler i målgruppen, som exempelvis förstagångs-sparare eller mer funktionalitet kring insättning etc.
Håller helt med om att det är en fantastiskt bra funktion när man väl är i behov av den. ![]()
Intressant avsnitt! Jag lyssnade förstås extra noga på delen kring allvädersportföljer. Några reflektioner kring vad som sades:
Även allvädersportföljer har gått ner i år:
Det stämmer att aktier, långa räntor, och guld alla gått ned. Detta beror på att räntehöjningar är en icke-diversifierbar risk, som påverkar alla tillgångsslag negativt. Klassiska allvädersportföljer såsom Permanent Portfolio, Golden Butterfly, och Dalio’s All Weather har därför alla negativ avkastning i år.
Moderna allvädersportföljer såsom Dragon Portfolio, samt min avancerade allvädersportfölj, inkluderar dock volatilitet och trend (och inflationsförväntning), som inte påverkas av räntehöjningar. Detta förklarar varför dessa portföljer har lyckats med positiv avkastning i år.
Överkurs: Harry Brownes tanke med de korta räntorna i Permanent Portfolio var just att skydda mot det han kallade “tight money recession”, dvs recession till följd av kraftiga räntehöjningar. Han skapade ju portföljen på 80-talet, efter att ha upplevt 70-talets dramatiska inflation. Korta räntor var helt enkelt det minst dåliga alternativet vid kraftiga räntehöjningar, eftersom han inte hade tillgång till volatilitet och trend. Resonemanget förklaras i boken The Permanent Portfolio av C Rowland.
Allvädersportföljer backtestas inte:
Jag vet inte om jag uppfattade detta rätt, men Patrik framförde något om att han ansåg att allvädersportföljer inte backtestas ordentligt. Min uppfattning är snarare att kritiken brukar vara motsatt - dvs att tillgångsvalen baseras för mycket på historiska data?
Artemis Capitals rapport om Dragon Portfolio var ju unik i att de lagt ned oerhört stort arbete på att ta fram data för mer än 100 år av backtest, för att visa att portföljen verkligen presterar i alla väder.
Haha, problemet är nog snarare att det hade gjort Lysa till en hedgefond snarare än en fondrobot. Lysas grundidé är ju att erbjuda en billig och enkel fondrobot som tilltalar den breda massan, och som ska vara lättförståelig. Jag har full förståelse för att allvädersportföljer inte passar in i den bilden.
Tack för ett fantastiskt avsnitt igen, Jan o Carro! 
Men @janbolmeson , helt ärligt… Jag tycker att det var helt onödvändigt att hoppa på Patriks tåg när det gäller er diskussion om räntorna. I vintras var det en helt korrekt och motiverad rekommendation att undvika långa räntor och använda sparkonto istället dvs tajma räntemarknaden. Inget att be ursäkt om.
Jag har genom mitt jobb ett privilegium att ibland träffa ganska prestigefulla personer i finska / nordiska finansvärlden eller åtminstone se deras presentationer i vissa forum.
Låt mig ge tre exempel rörande räntor från höst 2021 - vinter 2022.
-
VD på ett fondbolag, privatsamtal höst 2021:
“Helt ärligt, jag skulle avråda från att investera i våra räntefonder just nu. Och vår blandfond. Penningsmarknadsfonden avkastar ingenting heller. Får du 1% riskfri ränta nånstans, ta det.” -
Professor av finansiering vid ett universitet, finansevenemang höst 2021
“Läget på räntemarknaden är hopplöst. Statspapper eller IG-rejtade lån avkastar ingenting, det finns även minusräntor. Jag är rädd för att under nästa tre åren kommer en korg med “trygga obligationer” falla typ 10-15%. Aktier och cash är det som gäller just nu.” -
VD på ett stort pensionsbolag, lunch vinter 2022
“Enligt vår regulering måste vi ha jättemycket av våra investeringar i räntor. Långa räntor är en stor risk för oss och löptiderna för våra ränteinvesteringar har varit riktigt riktigt korta redan i ett par år.”
Alltså storinvesterare tyckte att det var dags att tajma marknaden men för småspararna var det dumt??? Eller ett turspel? Nej, det var ett matematiskt faktum att det inte går att tjäna nånting på längre sikt om räntorna ligger vid noll.
Summa summarum - att tajma räntemarknaden 2021 var inte tur, utan det var skicklighet och visade kunskap i att läsa situationen. Cash förlorade mot inflationen, absolut, men långa räntorna förlorade mera.
Men…nu börjar räntemarknaden se mer intressant ut igen.
Var lite förvånad över hans svar och resonemang i bonusavsnittet (inte lyssnat på det andra) rörande en del frågor, inte minst allvädersportföljen om jag ska vara ärlig. Men även runt räntor, konsensus rörande en vedertagna definitioner, och global exponering (där han först svarar att deras upplägg i princip är globalt marknadsviktat, dock lite senare nämner han dels att de har stor home bias, plus att de inte vill ha för mycket EM och frontier markets pga att en del länder inte är demokratier, så jag får inte ihop det riktigt).
Hade kanske varit bättre att haft någon från Lysas investeringssida kan jag känna.
Nu har jag också lyssnat (på det vanliga, inte bonusavsnittet) och har som vanligt lite frågor… 
Patrik är alltså ekonomutbildad och har jobbat inom ekonomisektorn i England tidigare?
Han är ganska tydlig med att han inte är någon makroexpert, men är det en allmän bild av inflationen vi upplever nu att den skulle startat med Covid? Av covid (dvs sjukdomen i sig) eller av världens sätt att hantera covid?
Så räddningen under Great Financial Crisis 2008 genom att trycka mer pengar för att undvika en total kollaps har inget men nuvarande inflation att göra?
Fråga nummer två, eller det kanske är mer ett påstående, att han pensionslösning i guld känns inte som det är guldet det är fel på, utan pensionslösningen som han faktiskt har för det. Det är inte ärligt att säga att guld är en dålig investering för att han inte kan få ut pengarna på något vettigt/billigt sätt.
Nu vet jag inte om han hänger här på forumet men vore trevligt om någon kunde peka honom hit @janbolmeson
Har mejlat honom och bjudit in honom till tråden. 
Tack för alla fina kommentarer, ska försöka återkomma inom kort.
Tagit bort personlig information.
Det som är ännu mer intressant är storleken på nedgångarna, allvädersportföljer har aldrig haft en större nedgång än den som pågår just nu. Ray Dalio’s All Weather Portfolio är ner 25% i år, lika mycket som en bred globalfond. Den näst värsta nergången för portföljen var -12% mellan 1980 och 1982.
Detta är väl ändå ett tecken på att vi befinner oss i en rätt unik period?
Detta är sant med tanke på räntorna. Det blev ett ”no turning back” läge.
Annars kan man säga att detta har hänt tidigare. Som sagt alla ”riskparitetsportföljer” har haft också riktigt dåliga tider under åren. Ray Dalio eller skriv din favorit hedgefondmanager här kan inte konstruera en portfölj som aldrig rasar. Riskparitetstrategier kan producera bekväm geometrisk avkastning som är bra i vissa fall men kommer alltid förlora mot total return approach med hög aktieexponering i långa loppet.
Vi lär oss aldrig. Vi kommer att hamna i lägen var tillgångspriserna blir för höga och då måste vi backa.
Tycker att @Lysa är väldigt konsekvent här med sina tankar - naturlig avkastning och total return approach baserat på din risktagande är det som gäller. Så lätt och så billigt som möjligt. Bra jobbat!