280. Låt avkastningen finansiera ej nödvändig konsumtion | Reflektion på Rich Dad, Poor Dad del 5

Det är också nyttigt att sätta upp, kämpa för och lyckas med mål. Som tex att ha råd med villa och Tesla. För även om det inte blev lika fantastiskt på toppen som man trodde har man fler vinster i ryggen när man sätter av mot nästa mål. Och dessutom vet man ofta inte vad nästa mål är innan man tagit sig upp på en topp och sett den. Det är där och då man tittar upp och ser omgivningen och andra toppar att gå mot.

Det finns många vilsna vandrare som misströstar över att de inte kommer någonstans. Samtidigt som de tycker alla toppar ser för jobbiga ut för att ge sig på.

4 gillningar

Inte alls när man kör med utdelningsaktier i lärohinken. Det är exakt för dessa situationer jag köpt de stabilaste av bolag för att ha ett automatiskt kassaflöde. Cashflow is king :slight_smile:

2 gillningar

Netto värdeförändring + utdelning kan ändå ligga på minus i år. Det där med avkastning är då bara mental och falsk bokföring. Eller falsk matematik som Peps Persson sa.

Vill man ha ut pengar kan man lika gärna sälja aktier just då så nyttan med “kassaflöde” ser jag inte alls.

Men det gör det inte. Tvärt om :grinning:

Lite tankar:

Som en del andra påpekat så skaver uttrycket fattigtänk. Det är laddat med negativa associationer och jag gillar inte att man klistrar fast det på personer. Men jag försöker ha översyn med det.

Tycker att det är fint och starkt av er att våga omvärdera och kanske ändra åsikter. Jag tycker att personer som ändrat åsikt blir för hårt ansatta. I media blir vinklingen ofta: ”Säger du att du hade fel tidigare?! Varför ska vi lita på dig nu?”
Att ändra åsikt och ta till sig ny kunskap och nya erfarenheter är en styrka. Det är farligt att lita på en person som aldrig kan byta åsikt eller ifrågasätta sina tidigare värderingar.

Blev liksom @carolinebolmeson sugen på att göra en budget. Kanske ett ämne för ett kommande avsnitt?

Elon Musk försöker jag undvika så långt det går. Han börjar allt mer bete sig på ett sätt som är farligt för omgivningen och demokratin genom att piska upp lynchstämningar.

4 gillningar

Beror på vilken typ av utdelningsaktier man köper, att ett bolag råkar ha utdelning blir att måla med alldeles för bred pensel. När du säljer en aktie får du priset marknaden just vid det tillfället värderar aktien till, oavsett hur den underliggande verksamheten ser ut.

1 gillning

Helt enig! Det är ju typ syftet med livet. Annars hade vi väl alla fortfarande kravlat runt på golvet i blöjor och suttit fast i äta-skita-sova cykeln :grinning:

Sen är det ofta svårt att överföra insikter till andra människor med förhoppningen att personen kan ta till sig ny information och därefter ifrågasätta sina gamla vanor. Men det är ju en helt annan sak.

4 gillningar

Om 35 år är du kanske tillbaka där.
(ja, jag funderar på uttagslängd av tjp idag)

2 gillningar

Exakt! Livet är mellan ÄSS cyklerna :joy:

Uttagslängd TP är lätt ångestframkallande :scream: å ena sidan att slippa rota efter pantburkar i soptunnor och å andra sidan att man ställer tofflorna tidigare än man hoppas på. Man velar mellan - det går nog bra och kan lika gärna ta ut skiten :grinning: jag åtminstone

2 gillningar

Rätt tänkt Helena, Teslan har varit värd det och jag älskar att köra den bilen. Ska vi ha den kvar framgent? Det är den rätta frågan.
Hörni, det är möjligt att Musk är en mupp (vad det nu innebär) men med tanke på hur media älskar att höja någon och sen dramatiskt riva ner den personen, så kan det vara något som sker nu? Jag vet inte. Han verkar ha svårt att ta hand om Twitter på ett bra sätt just nu. Vi kommer kanske att få hela historien om detta om ett par år.
Tills dess njuter jag av min Tesla och allt fint som SpaceX gör för att accelerera utvecklingen inom rymdfarten.

12 gillningar

Mupp för mig är nå’n som är för mycket på alla vis. Musks problem är att han har goda idéer, men han mixar dessa med dåliga idéer, idiotiska uttalanden och ogenomtänkta utfall. Så’nt verkar fungera bra i en tjurmarknad med många förhoppningar som ska infrias, men när det börjar gå lite knaggligt verkar alla fans börja se genom beteendet.

Musk är f ö inte ensam i branschen, men just nu är han värst. Zuckerberg jublar varje gång han slipper vara överst på nyhetssidorna. :slight_smile:

5 gillningar

Elon Musk har alltid gillat att ta åt sig äran för det som gått bra i hans företag. Nu när han sitter fast med ett företag som han kanske egentligen inte ville äga får han äran för det som går dåligt.

Tyvärr upplever jag honom som en person med stort bekräftelsebehov. Under hela sin karriär har han fått lovord och nu när det är det omvända vet han inte riktigt hur han ska hantera det så han försöker på alla sätt och vis tills något funkar.

2 gillningar

@Anonym @angaudlinn @tankespjarn
Visst, det ligger absolut något i allt ni säger. Jag såg senast att Musk ville att Anthony Fauci som servade i Vita Huset som chefsimmunolog under pandemin, att han skulle åtalas. Jag har inte fått klarhet i vad exakt.
Jag får säga så här: det är smärtsamt att se ogenomtänkta uttalanden. Jag vill bara att Musk ska hålla sig till sina visioner om tech och “göra” dem istället för att sitta på Twitter.
Det är ju inget fel på bekräftelsebehov, men man får ju styra sig så att det inte går ut över andra.

7 gillningar

Låter lite som oss som hänger här på forumet :smiley::wink:

2 gillningar

Jag tycker det är bättre att belöna sig själv när man uppnått något, istället för att vänta på att köpa något man vill ha. Förstår ni skillnaden?

Om jag tänker att ‘när jag fått avkastning på 50 000 ska jag köpa en resa’, så kommer jag logga in på banken ofta, vänta, våndas och behöva fajtas för att inte ‘ta en genväg’ till belöningen.

Om jag istället tänker att ‘hur mkt avkastning fick jag i år?’ och så tar jag häften av det och köper vad jag vill så kommer det endast vara positiva känslor. Även om det då kanske bara blev 25 000 och fick bli en billigare resa.

4 gillningar

Jag gillar det som du skriver @Pareto. Samtidigt så tänker jag att det är två perspektiv:

• “Stå i framtiden” och önska sig något och sedan skapa en plan bakåt till idag.

• “Stå idag” och se vad det blev.

jag tror inte det är antingen eller mellan dessa två perspektiv, utan jag tror det är två verktyg att använda vid två olika tillfällen.

1 gillning

Absolut. Tror det är farligt i att hamna i ytterligheterna - alltid köpa NU (tar allt på krita) eller alltid i köpa SEN (gör aldrig nåt kul för sina pengar och dör innan man hinner leva livet.)

1 gillning

En kompis beskrev det här som att man kontinuerligt bakar en kaka i ugnen som man aldrig smakar på. :cake:

1 gillning

Finns många som aldrig haft några pengar att tala om men ändå levt sina liv. Vågar nästan påstå att det var så för de flesta innan 1900-talet.

Fast är det inte ganska najs att ha en kaka i ugnen ändå? För att inte tala om att baka den. Ibland kan t.o.m tanken på att äta kakan vara mer tillfredställande än att verkligen göra det.

2 gillningar

Kloka ord! Det har varit min filosofi i stort sett genom mitt vuxna liv. Lära sig av sina misstag, inte tänka så mycket på varför jag gjorde de misstagen - utan tänka framåt. Ok , nu har jag gjort så, så att de inte görs om måste jag göra så. Inte ”drunkna” i det förflutna utan göra allt för att simma till ytan och framåt. Nu har det varit en hel del bildspråk och filosoferande!:grinning::grinning: Jag har väldigt ofta försökt ta det positiva från det negativa. T.ex. när pojkarnas pappa dog - visst var det en stor tragedi för oss, visst saknade vi honom, visst var vi ledsna. Men den situationen ”gjorde” att vi kom väldigt nära varandra, vi fick göra saker som kanske inte riktigt gått genom ( här går jag in på väldigt privat sfär), vi stärktes i tron att vi klarar svåra situationer.
Jag har även tänkt på vad jag skulle svara på Jans fråga om vilken lyxgrej man köpt som man sen ångrat. Jag kom faktiskt inte på ngt. Mitt skaffande av saker var oftast genomtänkt och styrt av min snålhet - mot mig själv.:grinning::grinning:

2 gillningar