Verkligen kul med ett helt avsnitt som argumenterar för FIRE!
@janbolmeson, måste fråga, har du gjort övningen med MonteCarlo-simuleringen som jag brukar propagera för? Baserat på det du säger i avsnittet så känns det som att du inte gjort det. Kanske borde prova?
Simuleringen ger väldigt många svar om nuläget, och har man bara lite tid att samla ihop siffrorna som behövs som indata till den så är den verkligen värd att köra. När man väl fått ihop första körningen är det enkelt att labba med att öka/minska sin lön (deltid/heltid) eller att helt ta bort sin lön ur simuleringen och se hur man hade klarat sig. För mig landade det i att jag inte längre känner att jag behöver oroa mig för att jag kör deltid, behöver inte oroa mig för att bli av med jobbet, osv. Jag jobbar nu halvtid 8 av årets månader, och är helt ledig resten.
Jag känner verkligen igen funderandet över “har jag gjort de val jag borde gjort, borde jag egentligen vara någon annanstans än jag är nu?” För mig kom de frågorna i min 30-årskris, så jag slapp det vid 40. Med några år kvar till 50 kom i stället helt oväntat någon slags motivationskris kring hur kul/inte kul jobbet är, så jag är glad att jag var i en sits då att jag kunde trigga FIRE.