288. Fyra-hinkar-modellen 2023 | En mental modell för en bättre balans i din ekonomi

Då får du en klassisk 60/40 portfölj på enklast möjligast sätt :slight_smile: En portfölj som passar utmärkt i mellanriskhinken.

1 gillning

Ja det tycker jag.

Jag har gjort likadant. Jag har lagt 1 extra bufferhink som ”fritt kapital” i mellanriskhinken.

Investerar i:
50% LF Global
10% SEB Sverige
40% AMF Mix

1 gillning

Bra avsnitt!

Jag har valt en variant med 3 hinkar med låg, mellan o hög. Saknade lite resonemang kring syftet med mellanriskhinken som möjliggörare för finansiering av målsparande som jag använder den till. En stor vinst med detta är att varken buffert eller min högriskhink behöver röras om jag behöver köpa bil eller finansiera en större investering. Detta är åtminstone planen och det som styr vilket målvelopp o summa som sätts av varje månad. Här har jag även valt att ta med eget kapital i boende som möjlig finansiering, aktielån på avanza. Blir bra översikt på finansieringsmöjligheter både sätt till belopp och olika räntesatser och risker i ens ekonomi.

1 gillning

Grymt avsnitt och riktigt förtjust i sammanfattningen som är kort och koncist. Jag har lite funderingar hur jag ska tänka kring min buffert.

Vad är det som avgör hur stor den klumpsumman ska vara? Jag tycker min buffert är rent för hög men samtidigt så jag vet jag inte riktigt vad jag grundar detta på.

Ensam, fast jobb, a-kassa, inkomstförsäkring, hyreslägenhet.

1 gillning

Om jag har en planerad investering om säg 5-år. Då är det ju mellanriskhink (50/50).
När det då gått 3 år, så jag har 2 år kvar. Ska jag då flytta det till lågriskhinken?
(Då blir ju bara den faktiska tiden 3 år i mellanriskhinken.)
Om svaret är: Det beror på … hur ska jag då klokt göra bedömningen? Det blir ju spekulation…

2 gillningar

Du kanske ska fundera på en mellanriskhink till en eventuell kontantinsats.

Till bufferten är väl 3 månadslöner netto ett bra mål. Och kanske lite extra om du planerar en resa t.ex.

Resten borde in i högriskhink

Så hade jag tänkt :+1:

2 gillningar

Ja precis. Det korrekta borde vara att öka räntedelen med 10%-enheter för varje år :+1:

1 gillning

Har nästan råd att kontanta till en bostadsrätt där jag bor, södra Skåne men är mer intresserad att köpa radhus eller liknande när man väl skaffar familj osv. Stormtrivs i min lght och hade nog kunnat tänka mig bo kvar upp till ett barn till 2 årsåldern. En stor tvåa på 64m2 nära till kollektiv, storhandling osv.

Har ungefär tre månadslöner netto (±1000kr) som buffert i dag. Då kan jag även kanske se denna som resekonto.

Högrisk har jag på framtida husköp. Bör nog vara rimligt.

1 gillning

Å om det då från början bara är 3 års horisont så kör man 50-/50 i ett år för att sedan köra 100/0 direkt?

1 gillning

Jag hade nog kört kontanterna till ett husköp på en mellanrisk. Är den på Högrisk är det fan typiskt att du ska köpa hus mitt i en recession. :wink:

Husköpet kan komma tidigare än du tror. När du väl ser ditt barn, kommer du och din partner få en annan syn på din 2:a på 64 kvm :blush:

Högrisk ska vara lååångt fram, tänk när du blir gammal.

Så tänker jag. Men gör det som känns rätt för dig.

2 gillningar

Sparande för 3 år är verkligen på gränsen. Hade nog lagt det på sparkonto med ränta från början.

Börsen svänger en del även i en mellanriskhink…

Det jag menar är att om man ska ”sälja” när det är 24 månader kvar… då blir det ju antingen en spekulation för man försöker tajma marknaden att sälja vid kanske 22-26 månader… Eller så är man statisk å säljer vid exakt 24 månader, å då är det ju ingen vits… då hade det ja varit bättre att ha det kvar hela tiden… Time in market beats timeing market.

Ja absolut. Men du pratar om månader i marknaden. Börsen är inte till för sparande i månader i min mening.

Time in the market syftar till att köpa och behålla så länge som möjligt. Inte att ta ut efter månader.

Men jag kanske missförstod dig.

Jag förstår dig nu. Du menar för ditt 5 års sparande i mellanriskhinken. Ok

Jag hade haft det i en mellanriskhink. Och ökat andelen räntefonder/sparkonto med 10% per år.

Statistiskt så har du rätt att längre tid borde ge mer avkastning. Men det är över en lång tid. Under 5 år är det betydligt mer volatilt än en en sparhorisont på 40 år.

Det jag menar är att om bytet ska ske 24 månader innan. Då får du ju 24 månader kortare tid på marknaden!
Vitsen med att säkra upp det 24 månader innan är ju att du inte ska sälja i dippen månad 0.

Jag ökar andelen räntor linjärt mot slutet. Medans du går till 100 procent vid halva tiden ungefär. Blir typ same same om utvecklingen är konstant :+1:

Att ta ut allt på en gång blir som du säger en spekulation. Så nog bättre att sprida ut uttagen på längre tid.

Jag tror jag förstår dig. Men känns spontant som att du övertänker det. Börsen är ju väldigt osäker på kort tid. På 5 år kommer det bli riskabelt. Det är ju syftet med räntefonderna eftersom de inte är korrelerade. Så jag hade använt räntefonderna som en broms för varje år.

Rätt eller fel. Det vet vi inte förrän 5 år har gått.

1 gillning

Jag är ingen big fan av fyra hinkar principen rent generellt, men detta var ett riktigt bra avsnitt. För första gången väcktes min nyfikenhet kring tankarna kring hinkarna. Antagligen ett av de få avsnitten jag kan tänka mig att lyssna om på. Tummen högt upp. Ni har gjort många riktigt kanonbra avsnitt på sistone. Känns som en nytändning i podden.

Men en sak @janbolmeson. Snälla sluta avbryta @carolinebolmeson när hon pratar. Det är sjukt enerverande att lyssna på.

5 gillningar

5 år är sådär lite knepigt eftersom det när det närmar sig 2 år bör det vara på sparkonto. Få år, sänka aktieandelen under tiden (50% vid 5 år, 40% vid 4 år osv) och sen flytta till sparkonto. Lite meckigt.

Ett alternativ är att man tar snittet av vad aktieandelen är/bör vara under de 5 åren mht 10% regeln. Alltså från 50% till 0% över 5 år så i snitt 25% och hålla det hela tiden på ett separat konto. En enklare idé?

1 gillning

Har funderat kring mellanriskhinken men valde högrisk. Fördelarna vägde mer.

Tack för hjälpen och uppskattar dina synpunkter

1 gillning

@tankaren01 Jag var länge ”en stor buffert + aktiefonder utan ombalansering” kille.

Sen började jag fundera. Och läsa. Och lyssna. Ombalansera. Köpa långa amerikanska räntefonder. Köpa guld. Luta åt hedgefonder.

Hade jag bara fortsatt med en stor buffert och resten till aktiefonder vore jag mycket rikare idag. Kanske en mille svenska.

Tänk på det. Ni andra med.

(Kommer troligen skriva en historia om detta nån dag i en egen tråd)

9 gillningar