29 år, 1.2 miljoner sparat

Hej!

I dagsläget har vi väldigt låga kostnader för boende och spontant behöver vi inte äga något.

Jag har en dröm att bygga ett hus vid vattnet för ca 10 miljoner. Det är en långsiktigt dröm och något jag vill fortsätta jobba hårt för.

Jag och min sambo skulle spontant kunna bo kvar i vår lägenhet och spara gemensamt för detta mål.

Dock om vi skulle skaffa barn så skulle denna lägenhet säkerligen vara för liten i det långa loppet. Men den frågan är inget som hon eller jag har som plan i närmsta dagsläget.

Jag försöker följa så mycket som RT har lärt mig. Har tagit en något ”större” risk än basportföljen men spekulerar inte i enskilda aktier.

Portföljen består av: (globalt/usa)
40% Avanza global
10% USA Index
10 % Emergin Markets
5% Småbolag globalt

20% Sverige Index
10% Sverige småbolag
5% Inveetmentbolag Sverige index

Det du skriver är så jag tänker.

Att dom 600k är en trygghet om vi bestämmer oss för att skaffa barn, jag och sambon.

Samt att vi möjligen känner att ett bostadsköp känns rätt.

För mig har dom 600k blivit en trygghetsförsäkring.

1 gillning

Tack för svar!

Om jag tolkar dig rätt så tycker du att 80/20 är en mer rimlig ”risk” tills den dagen jag/vi köper en bostad.

Att då sälja av en del av fonderna för att finansiera bostadsköpet?

Om jag eventuellt vill investera 200k av mina 600k så tänker du att det är smart att investera ca 10.000 kr/månad tills mina 200k är investerade?

I dagsläget sparar jag ca 20.000 kr per månad till börsen helt oavkortat.

Får även utdelning från eget bolag på ca 100.000-150.000 per år som investeras.

Svårigheten är att bedöma när ”börsen går sämre”. Vem vet, börsen kanske fortsätter gå uppåt under längre tid.

Hade först en tanke att vänta tills börsen går ner rejält, och då lägga in mer pengar av dom 600k. Men då får man kanske vänta länge!

Tack för svaret!

Ja det är en svår avvägning, jag gillar en viss trygghet men kan också känna att ha 600k som sitter parkerat på ett sparkonto är mycket pengar som kan jobba bättre på annat håll.

Men samtidigt gillar jag tryggheten!

Svårt bedömning med trygghet/investering. En avvägning.

Funderar på att börja med att behålla 500k och investera 100k. Se hur det känns och eventuellt flytta över mer till börsen.

Du kan ju gå in på den länken jag skickade. Där finns ett formulär du kan fylla för att komma fram till en vettig risknivå. I din ålder tycker jag 80/20 är ganska normalt (givet att man har en fylld buffert).

Ombalanseringen kan göras över en längre period, med t.ex. 10 tkr i månader, som du skriver samt att du sparar allt i Avanza kontot. Då ökas den delen över en längre tid. Det låter vettigt.

När det sen gäller uttag, så kan du sälja av med samma kvot. Sen kan man ju vara smidig. Är det en större nedgång på börsen och har mycket kontanter så kan man ju avvakta med ombalanseringen. Men tanken är att man fortsätter med samma risknivå kontinuerligt.

1 gillning

Du har helt rätt!
Gör inte som mig och ta onödig risk :slight_smile: