I dagsläget har vi väldigt låga kostnader för boende och spontant behöver vi inte äga något.
Jag har en dröm att bygga ett hus vid vattnet för ca 10 miljoner. Det är en långsiktigt dröm och något jag vill fortsätta jobba hårt för.
Jag och min sambo skulle spontant kunna bo kvar i vår lägenhet och spara gemensamt för detta mål.
Dock om vi skulle skaffa barn så skulle denna lägenhet säkerligen vara för liten i det långa loppet. Men den frågan är inget som hon eller jag har som plan i närmsta dagsläget.
Ja det är en svår avvägning, jag gillar en viss trygghet men kan också känna att ha 600k som sitter parkerat på ett sparkonto är mycket pengar som kan jobba bättre på annat håll.
Du kan ju gå in på den länken jag skickade. Där finns ett formulär du kan fylla för att komma fram till en vettig risknivå. I din ålder tycker jag 80/20 är ganska normalt (givet att man har en fylld buffert).
Ombalanseringen kan göras över en längre period, med t.ex. 10 tkr i månader, som du skriver samt att du sparar allt i Avanza kontot. Då ökas den delen över en längre tid. Det låter vettigt.
När det sen gäller uttag, så kan du sälja av med samma kvot. Sen kan man ju vara smidig. Är det en större nedgång på börsen och har mycket kontanter så kan man ju avvakta med ombalanseringen. Men tanken är att man fortsätter med samma risknivå kontinuerligt.