29 år, tjänar 88 000 kr/månad och funderar på att säga upp mig för att starta eget som IT-konsult. Håller mitt resonemang?

Ja, jag har själv tänkt över detta, men inte undersökt det särskilt djupt. Det bör jag absolut titta närmare på. Dock har jag tänkt att jag ska prioritera 50%+ remote-uppdrag, vilket gör att merparten av min tid spenderas i Sverige.

Hej Kaptenen1337,

Det gör jag gärna. Jag skriver till dig personligen i nästa vecka!

1 gillning

Jag har varit egen It konsult och även anställd it-chef, teamlead, head of X and Y i omgångar de senaste 20 åren.

Det låter som du har en provisionsbaserad lön. IT lönerna i DK är bra (har jobbat där) men så bra är dom inte om du är anställd. Du nämnde försäljning så gissar du inte arbetar som ren IT-konsult?

Anyhow. Ingen här kommer kunna säga exakt vad du ska göra, det måste du bestämma själv, jag kan dock ge några kommenterar.

Om du planerar att anställa kan du glömma att vara konsult själv, så länge du inte har underkonsuler Du blir chef med allt vad det innebär. De kommer ju också vilja vara pappaledig precis som du, kanske blir sjuka och du måste betala sjukpenning, kanske kommer på att de vill studera.

Hur jäkla duktig du än anser du är kommer du vara utan uppdrag under perioder, kanske ett halvår, det är inte du som bestämmer vilka kunder du kan ha.

Jag debiterar 1300 i timmen och har ett stort kontaktnät (1000+ på Linkedin som jag träffat fysiskt) på många stora bolag. So what det betyder inte ett skit om det blir cuts, eller en av cheferna som var så bra helt plötsligt byter jobb.

Du måste spendera tid på att jaga nya uppdrag även om du har något. Varför? Jo du kan bli av med det du har. Många konsultavtal tillåter bolaget att kasta ut dig omedelbums även om du i teorin har ett avtal på 6 månader. Längre avtal än 6 månader kommer du inte få på stora bolag.

Du kommer spendera en hel del tid med det administrativa, du måste få PO, skicka offerter, du måste ha en ansvarförsäkrnig (mitt nuvarande uppdrag kräver att den täcker skador för upp till 20 MSEK) du kanske får betalt efter 90 dagar (Ja, stora bolag fungerar så)

Så dina 88k i månaden skulle inte motivera mig att starta konsultfirma, nu tjänar jag mer än dig, runt det dubbla, och jag är ok med otryggheten men hade varit kvar om jag varit du :slight_smile:

3 gillningar

Ur synpunkt som egenkonsult inom IT med min erfarenhet:

Det här stämmer inte alls.
Man behöver inte jaga uppdrag hela tiden, man bygger upp en buffert väldigt snabbt.
Avtal längre än 6 månader eller tillsvidare uppdrag är väldigt vanligt på större bolag.
Jag lägger 30 minuter i månaden på administration, vet inte vad det är du tror tar sån tid eller vad du anser att “en hel del tid” är?

Ja, men en ansvarsförsäkring kostar relativt väldigt lite i sammanhanget.

Ja, men det här spelar ju ingen som helst roll.
Tycker man att detta är ett problem precis i uppstarten kan man sälja sin första faktura för att lösa likviditetsproblemet, sen är det inga problem längre.

Jag blev erbjuden 88-90k/månad för ett tag sen och tackade nej. Jag går inte över till en anställning igen under 100k/månad.
Jag kanske hade resonerat annorlunda i fallet att det är på andra hållet.

Ur synpunkt driva konsultbolag:
Så skiljer det sig möjligtvis på punkten om att skicka offerter, men ska man bara hyra ut resurskonsulter så skiljer det sig inte här heller.

Marginellt mer administrativt jobb med anställda.

Tack för jag blev kallad lögnare. :man_facepalming:
Vad har buffert med “jaga uppdrag” att göra?
Vad tar du i timmen?

Jag lägger inte heller mycket tid på admin, men eftersom OP vill starta ett konsultbolag kommer han få lägga mer tid på admin än du och jag.

2 gillningar

Finns inte en chans att du drivit bolag med anställda.

3 gillningar

Det gjorde jag ju inte. Alla kan ha en annan syn och/eller fel utan att man kallar något för lögnare.
Jag och alla jag känner som är egna konsulter har en helt annan uppfattning än vad du har.

Man behöver inte sitta i uppdrag hela tiden.
Nu vet jag förvisso inte exakt vad TS tänkt göra, men jag får flertalet uppdrag skickade till mig varje vecka som jag tackar nej till, och har fått sen jag startade 2019. Har man ett hyffsat kontaktnät och bra kunskap behöver man inte jaga alls. Sen är det såklart ingen som helst garanti att jag hade fått precis alla uppdrag även om jag viljat ha dom.

975 just nu. Vad har det med saken att göra?

Det har jag inte :slight_smile: Men jag har vänner som gör där jag har ganska bra insikt.

Absolut är det mer, men du fick det att låta som att det skulle gå jättemycket tid åt detta, det låter avskräckande helt i onödan.

Jag la det under 2 “rubriker”, den första där TS tänkt vara enmanskonsult och den andra där han tänkt anställa.

EDIT:
Och, jag är ledsen att jag uttryckte mig klumpigt. Läs “Det här stämmer inte med min erfarenhet” istället för “Det här stämmer inte alls”.

1 gillning

Det har jag inte. Lönen är en grundlön utan bonus och provision. Där finns heller inte möjlighet till det, utan lönen är det jag tjänar under ett år.

Jo, det är de. Det är inte alls en sanslös lön i Köpenhamn. Folk som jobbat ett år eller två längre än mig på bolaget, och har presterat som förväntat eller bättre har minst det samma som jag har. Jag vet inte om du kikat på DKK vs SEK på sista tiden, men senast det var så fördelaktigt att tjäna DKK var 2009.

Det låter ju superskoj! Målet hade varit att landa där.

Håller med @SebastianB här! Jag har redan privat buffert och i bolaget lär den ju byggas upp efter bara ett par månader med uppdrag. Min idé av hur jag ska hantera detta är att jag är antingen 100% konsult (plus evt. runtomarbete/chefande/etc.) eller uppdragssökande på 100%. Min uppfattning är att uppdrag gärna ska tillsättas typ dagen efter man hittat rätt person för det, så framförhållning verkar (tyvärr) vara ganska överflödigt.

Här fattar jag inte helt vad du menar. Om jag lyckas ta 800-1000 DKK i timmen med dagens kurs, så kommer timpengen ligga omkring den du tar själv. Vad är det som får dig att avråda att köra egen låda? Jag förstår att du menar att det kommer att ta tid och energi, men det är något jag är beredd att lägga.

Perfekt @SebastianB, det är verkligen en tvådelad fråga. Först ska kalkylen för mig gå ihop, jag ska våga ta steget och visa att det är fantastiskt. Sen hanterar jag fråga två.

Vet inte om jag missförstår dig och ifall du kör eget eller inte, du debiterar 1300 kr per timme och tar ändå ut 180 000 kr i månadslön? :slight_smile:

1 gillning

Just nu är det ytterst lönsamt att arbeta i DK, valuta 1.49 SEK/DKK

Shit. Ja nästan 1.5 i valuta är ju grymt. Man blir ju nästan sugen… Jobbade i två år i Norge och även där måste valutan nu (igen) göra stor skillnad. Vore ju coolt att dra in 50% mer i timmen än man gör idag.

1 gillning

Ser att det kommit lite nya synpunkter bl a från “Direktören” som har erfarenhet av företagsledande befattning. Det har jag också, mestadels som VD och koncernchef. Det senaste jobberbjudande jag fick efter att jag sålt mitt förra bolag var på flera hundratusen i månaden, allt som allt, och det var lätt för mig att tacka nej till. Inte för att jag hade någon som helst garanti för att jag någonsin skulle ha en sån månadsinkomst igen, utan för att om man är van vid och älskar friheten är den värd så mycket mer än pengar.

Så om det här bara är en räkneövning där man vill ha garantier för högsta möjliga månadslön, då kanske entreprenörskapet inte är rätt. Men det låter som du också längtar efter friheten och att få bygga något. Och hur tillfredsställande (men jobbigt) det är förstår ingen tjänsteman, hur välbetalda hen än är. De vill gärna tro att de förstår utifrån att de kan ha haft personalansvar eller hög lön, men faktum är att en riktig entreprenör som Ingvar Kamprad, Stenbeck eller Rausing har mer gemensamt med en lokal ICA-handlare än med en välbetald börsVD.

Sen, om det går bra med företagsbygget, kommer ersättningen totalt bli mycket högre än någon börsVD får i lön. Men det finns det inga garantier för så klart.

Men jag tycker fortfarande att det är relativt riskfritt att testa. Worst case blir du en väldigt nyttig erfarenhet rikare och kommer ha stärkt dina kort om du går tillbaka till att sälja dina timmar till en arbetsgivare.

4 gillningar

Trevligt! Messa mig gärna så tar vi det därifrån! :slight_smile:

Det ligger väldigt mycket i det du säger om att frihet är den primära drivande faktorn.

Jag har preppat startgroparna och så snart jag känner mig redo, så kan jag snabbt ställa om. Just nu har jag dock kommit fram till att låta detta sjuda lite, i alla fall tills jag är färdig med föräldraledigheten, så jag kan fokusera på den att njuta av tiden med den lilla.

Jag slänger sannolikt in en uppdatering här under/efter sommaren.

Tack för all hjälp, inspiration och utmanande frågor! Det har verkligen hjälpt mig i processen!

1 gillning

Alright. Varning för att det är urtråkigt att vara föräldraledig. Det pratas inte så mycket om det för det är väl inte så tidsenligt att säga men även om man som de flesta av oss älskar våra barn oändligt så blir det snabbt väldigt tradigt. I synnerhet om barnen är riktigt små. Så då har du tid att fundera på vad ditt företags första uppdrag är. Första uppdraget in är den viktigaste milstolpen. Prioritera det framför hemsida, lokal eller vad det nu i övrigt är som kan kännas viktigt när man drar igång. Ser fram emot att höra hur det går!

2 gillningar