29 år, tjänar 88 000 kr/månad och funderar på att säga upp mig för att starta eget som IT-konsult. Håller mitt resonemang?

Det låter fantastiskt! Tack för utvecklat svar :slight_smile:

Yes, förstår att det är enkelt att gå i den fällan. Gäller såklart att hitta en approach och tankesätt som funkar för en själv här.

2 gillningar

Självklart är allt korrekt gjort med hjälp av en jurist :slight_smile:

Rent praktiskt hade dom lite “problem” med att bara ge bort aktierna vill jag minnas, de anställda var tvungna att köpa aktierna för bokfört värde av någon anledning, kommer inte ihåg varför man inte fick ge bort dom.

Lösningen blev att betala ut en bonus till de anställda som efter skatt motsvarade priset för aktierna som sen fick köpas från de andra ägarna. Med tillkopplat juridiskt korrekt avtal som justerar hurvida dom får eller inte får sälja vidare aktierna bland annat.

Mer detaljer än så har jag inte tyvärr, eller kommer inte ihåg iallafall!

2 gillningar

Så som jag har förstått det, så finns det relativt billiga tjänster som begränsar detta, så jag ser det inte som ett problem just nu. Såklart ska man komma igång ordentligt med det först, men det tänker jag kommer lösa sig alldeles utmärkt!

Härligt att höra att du trivs som egen! Alltid kul att få bekräftelse om att det funkar i praktiken.

Vilket perspektiv kommer du ifrån här? Det är som nämnt tidigare ett helt annat prisläge i Danmark än i Sverige, är det priser på den danska marknaden du syftar på här? Har du lust bidra med en konkret och mer realistisk prisbild i din mening?

1 gillning

Jag gör allt vad det kommer till bokföring / fakturering / löneutbetalningar etc själv och har gjort från start.

I början tog det lite tid att reda ut bokföringen innan man lärt sig vad som är vad, men idag lägger jag ungefär 30 minuter i månaden på allt det där.

När man betalar försäkringar årsvis 1 gång per år, har 1 lön (Som i princip bokför sig självt) och ett par andra saker att bokföra månadsvis, typ mobilräkning, tjänstepension och 1 faktura att skicka så är det inte så mycket jobb.

Det enda jag låter någon annan göra är mina bokslut och årsredovisning.

1 gillning

Hej CitizenKane!

Stort tack för att du tog dig tid att skriva detta! Ditt inlägg i tråden känner jag verkligen motiverar mig och det tändes något inombords som jag inte känt på ett tag.

Jag ska verkligen ta till mig dina råd och det är fantastiskt inspirerande att få ett sånt här inlägg från någon som verkar ha gjort resan jag drömmer om!

Det här gör jag väldigt gärna, så håll ögonen öppna efter DM:s lite senare i år :smiley:

Igen, tack för svaret!

4 gillningar

Starkt jobbat! Tack för ännu ett exempel på någon som redan fått det att funka fint!

Ja, jo, A-kassan är inte ens nästan lika bra i DK som i SE och är dessutom bra mycket dyrare. Den adderade inkomstförsäkringen är inte en grej alls, och jag tror inte det är möjligt att få den baserat på sin danska lön när man kommer tillbaks och börjar jobba i Sverige igen. Men det kan absolut vara värt att djupdyka för att se om man kan mitigera den risken! Tack för tipset!

Japp, det är planen! Jag ska göra det som jag är duktig på, så fixar jag folk/tjänster till att lösa det jag är mindre duktig på.

2 gillningar

Ja, efter att ha funderat tidigare, läst tråden och funderat igen, så är jag just nu inne på nån typ av profit sharing bonus. Jag vill att hela bolaget (wow, nu går vi händelserna i förväg) ska känna sig i allra högsta grad delaktiga i företagets framgång, och bli belönade därefter.

4 gillningar

Det här är verkligen in-line med min uppfattning när jag diskuterat detta med andra.

Enig, tänker att jag skjuter på detta problemet ett tag.

1 gillning

Alla människor är olika men det går att bygga ett starkt engagemang genom att kommunicera vision och att man bygger bolaget gemensamt, ge anställda mycket medinflytande, lärande och bra löneutveckling. Det finns en övertro på olika mer eller mindre komplicerade incitament, flipperspel och överdådiga fruktkorgar. Men att fira framgångar är viktigt och att vara en god förebild. Men du skriver att du är en bra ledare så det är risk att jag skriver självklarheter. Min poäng är mest att jag inte tror du behöver bekymra dig så mycket om bonusar och incitament. I min erfarenhet är själva månadslönen det absolut viktigaste för de allra flesta anställda, när det gäller ersättning. Och uppfattas ersättnignen som rimlig och marknadsmässig så kan man fokusera på kulturen - hur människorna på arbetsplatsen beter sig. Det är det som får anstälda att stanna kvar länge.

2 gillningar

Håller med om att det här är en fälla. Personligen gör jag så att jag ser mig själv som en vanlig anställd med 31 semesterdagar och tar ut dessa på sommaren och jul. Jag är alltid ledig fyra veckor på sommaren och mellan jul och trettonhelgen. Enda månaden som blir riktigt dålig är sommarsemestern som oftast blir utan debitering helt. December och Januari kompenseras ju i viss mån av att det blir två-tre veckor i December och tre veckor i Januari. Tycker själv att det är viktigt med sammanhängande ledighet för återhämtning.

3 gillningar

Jag var anställd konsult innan och fick en inblick i priserna i Stockholm.
Visste inte att prisskillnaden var så stor mellan Sverige o Danmark förens jag läste det här! För att vara Danmark är det väl en realistisk prisbild. I Stockholm ligger de priserna jag har sett mellan 700-900 , men givetvis finns det högre också!

Finns mkt bra tjänster som gör det mesta för administrationen!

1 gillning

Då är mitt tips att den bygger på månadens resultat och bonusen ges ut månadsvis (tänk på att hålla den lägre då iom att men kan få svackor längre fram). Bonusar som bygger på hela år ger generellt sett väldigt låg arbetsförbättring då efter man precis fått bonusen snabbt glömmer att man nu jobbar för nästa. Samtidigt är nästa då så långt fram.

1 gillning

När jag gick från att vara anställd till egen så gick jag i samma fälla, det var inte medvetet, man vill bygga upp en buffert och jobbade så mycket det gick ,var aldrig sjuk eller vabbade . Är det något typiskt för när någon blir egen?

Om du ska få a kassa eller inkomstföraäkring måste du väl göra dig av med företaget?

Så var det förr vad jag minns iaf. Om du skriver över företaget på någon så nollställs utdelningsutrymmet. Jag startade med ett företag med mkt utdelningssutrymme som hindrar mig från att ta a kassa i princip.

Man behöver inte göra sig av med bolaget men du får inte jobba i det aktivt, så man får exempelvis inte jobba med sälj vilket gör det lite dumt system, det går bara och göra detta om du bara är ensamma, har du anställda kan man inte göra det, var den infon jag fick när jag ringde unionen

Har för mig det beror på vilken A-kassa man är med i, som egenföretagare är det väl SMÅA som är mest lämplig vad jag vet (om man nu ska ha någon a-kassa alls då). Dom är lite mer företagsvänliga till skillnad från dom stora drakarna som mest verkar anse att alla företag med färre än 1000 anställda är paria, ung som resten av “rörelsen” då.

Är i en liknande situation (sundspendlande konsult) i en annan bransch. Enligt min revisor har man fast driftställe i Danmark i detta upplägg. Det innebär att antigen ska det svenska bolaget ha en dansk filial och utbetala lön och skatt i Danmark eller så öppnar du helt enkelt ett danskt bolag.

Är osäker på om det är rätt efter att ha läst ditt och andras inlägg här i tråden. Någon med insikt inom detta område?

Hej @klungo

Jag tar gärna en kaffe med dig för att diskutera sammarbete kring uppstart. Nås på 0760133002.

@ExLurker

Driver bolag och är inne på samma spår kring IT-marknaden i Köpenhamn. Hörs gärna vidare. Nås på 0760133002. Hör av dig om du vill ta en kaffe för att prata vidare om samarbete kring sådan uppstart.

Det låter väldigt vettigt att hålla loopen kort. Att gå och vänta ett år på en belöning blir snabbt långtråkigt!

Tack för tipset!