Såklart. Men det var inget jag sa heller. ![]()
För mig är det nog tvärtom, jag kan nog inte komma på när jag varit stressad på riktigt över något på jobbet.
De händelser som på riktigt skapat stress i mitt liv är “verkliga” händelser.
Vardagsstressar gör jag ganska lite.
Väldigt kul att få en inblick i ett FIRE liv. Stort Grattis till Jimmy som lyckats så bra!! Fantastiskt att lyssna på människor som har tänkt igenom saker och gör sin egen grej ![]()
Två reflektioner bara.
Det frågades: Men hur kan man veta vad man vill med livet? Detta är ju en svår men helt central fråga om man vill designa ett bra liv för sig själv. Jag tycker ni var inne på rätt spår också. Man måste få erfaranhet helt enkelt. Det kommer med åldern visst. Men om man tar lite fler utmaningar, provar fler saker, kanske jobbar lite utomlands, reser eller gör “test”-FIRE projekt så tror jag man kommer bra mycket längre mycket snabbare. Går man till samma jobb dag ut och dag in i många år så kommer det inte hända så mycket med livserfarenheten. Det går att utveckla arbetslivserfarenthet och CV genom att jobba mycket och byta jobb osv. Livserfarenhet är nog lättare att utveckla utan jobb. Man behöver tid och plats för sökande och upplevelser både ute i världen och inombords. Det här håller jag med om är nyckeln till att poletten ska trilla ner tidigt, Jag tror det är en grund att stå på om man vill planera för, designa och leva ett fantastisk liv som man trivs med
Håller med om Jimmys motfråga, vad missar jag om jag fortsätter att bara jobba vidare ? Det kanske inte är så jättekul att vakna till vid 53 och undra vad som hände och hur man nu ska designa om sitt liv. Jag undrar om poletten liksom fastnat nånstans för många …
Den andra reflektionen var angående oron om pensionen i ett FIRE perspektiv. Som regelverket ser ut nu så är det så kallade respektavståndet 1700 SEK per månad (enligt MinPensions podden). Dvs om man pensionerar sig med 0 arbetade dagar i Sverge så är det den summan man måste ha täckning för om man vill ha samma allmänna pension som de som jobbat alla sina år. Sverige har inte varit ett land där man behöver oroa sig för att inte få OK pension
Även om man jobbar utomlands långa perioder i länder med sämre pension kan man komma hem och få OK pension nästa dag även utan avsättningar. Det finns en brasklapp här… frågan är om detta hållbart i längden ? Systemet kan alltid ändras. Det kanske hänger på hur många som använder systemet till max ![]()
Tack! Då förstår jag bättre.
På min tid för 20 år sedan gick man på simskola på sommaren. Jag vet dock inte vad det kostade, troligen lite då mina föräldrar var snåla. ![]()
Varje gång jag hörde detta ordet i avsnittet tänkte jag: nejnejnej … köp en riktig säng direkt, då blir kostnaden för “växasäng” 0 ![]()
Kul avsnitt, och säkert lockande för många. Men i min bok skulle jag känna mej långt ifrån nöjd med livet.
Det är snålt på riktigt att klara sej på så lite pengar. Tror dock att få skulle klara det utan att på riktigt känna att man avstår saker i livet.
Varje gång jag vaknade stelbent efter några timmar efter jag somnat under godnattläsning i en för liten (för mig) barnsäng önskade jag att vi köpt en riktig säng från början åt barnen…
Exakt! Vi köpte till och med en lite bredare säng än 90 (110 ? 120?) direkt efter spjälsängen, man måste få plats själv också
Vi började med 3 böcker per kväll (korta iofs), vilket sedan INTE gick att minska såklart. Så det hade aldrig funkat att inte ligga skönt ![]()
Iofs ny då …
Nå, kompromisser får man göra. Jag får ju medge att en sån här som killarna hade ett tag var rätt ball och jag gärna haft en sån själv när jag var liten knodd.
(Vi köpte den billigt begagnat i alla fall)
Detta avsnittet har verkligen fått mig att fundera på, om jag skulle gå FIRE i framtiden hur skulle jag vilja göra det. Och jag kom fram till, att det har varit ganska najs att vara pappaledig varje fredag, att jag personligen hade nog valt att växla ner mitt arbetstempo. Istället för att arbeta 160 h i månaden går man ner till 128h och växlar gradvis ner.
Men då dök min andra fråga upp vad skulle jag göra istället?
Jag är inte speciellt social, men det är inte som att jag vantrivs i situationer där det finns personer runtomkring mig.
Bra fråga
vad är det som gör att du vill växla ner tempot ? Egentligen tycker jag nog man ska fortsätta jobba på om man känner att tiden skulle bli bortkastad på nått sätt eller att man inte får ut något av den. Då är det nog bättre att göra lite nytta och betala skatt.
Är det detta Elon Musk kallar för NPC ? non player character
man vet inte varför man gör nått men man gör det ändå.
Medhåll… om det inte finns fler skäl och/eller ekonomi i det.
Min Föräldra ledighet kommer ta slut någon dag, så ja spendera tid med familjen.
Och anledningen till att jag landade i min tankebana är att i nuläget har jag rätt till 5 veckors semester, men hur kan jag förlänga denna utan att bli “finasiellt drabbad” Och det var här tanken med Barrista FIRE väcktes.
Men å andra sidan så hade det nog gått snabbare att spara i en vanlig portfölj och jobba som vanligt, men att öka sin sparkvot.
Det tycker jag låter som en väldigt bra anledning till att inte jobba den extra tiden. Familjetid och social tid är en av andledningarna för oss också att sluta tidigt.
Kan inte du ge 5 exempel på saker som du tycker Jimmy borde lägga mer pengar på och där du känner dig övertygad om att han då skulle känna större lycka och tillfredsställelse i sitt liv?
Eller 3 saker om det blir jobbigt med 5 ![]()
Förstod inte heller den delen om jag ska vara ärlig… ungarna har gått från spjälsäng till helt vanlig säng. Vad är syftet med ”växasäng” såvida man inte lider av extrem platsbrist?
@Fredrik_77 skriver att han i sin bok inte skulle känna sig nöjd med livet, tror inte han menar att @FIRE-Jimmy känner så.
Personligen lockas jag exakt 0% av den typ av FIRE som Jimmy gör. För mig skulle det kännas enormt begränsande och stressande att att ha så små marginaler, behöva snåla på allt, ha tre inneboende i ett litet radhus, inte kunna hälsa på vänner runt om i världen, inte kunna göra den typen av resor vi tycker om, gå ut på restaurang med familj och vänner, andra materiella saker, etc, etc. Livet - för mig - skulle kännas som en enda lång väntan.
Som tur är är vi människor väldigt olika och det var ett intressant avsnitt. Jimmy verkar ha hittat tillfredsställelse i sitt liv och det är fantastiskt för honom! Diversity rules. ![]()
Trevligt och intressant avsnitt
Fast det är ju inte säkert att man kommer resonera på samma vis när variabeln tid blir helt annorlunda. Ofta utgår man ifrån nuvarande situation och hur mindre av variabeln pengar skulle påverka jämfört med idag.
Beroende på var dina vänner befinner sig i världen kanske det t.o.m är billigare att leva där än hemma inkl. resekostnaden. När man idag tänker att man kanske åker nånstans 1-2 veckor kanske blir 2-3 månader istället när man har hur mycket tid som helst. Restaurangbesöken tillsammans med familj och vänner kanske istället blir hemmabjudningar där man lagar olika sorters ny mat eftersom man har så pass mycket mer tid än tidigare. Många av de materiella saker du känner behov av idag kanske egentligen är kopplat till arbetet i form av tidsbrist/ork, status eller belöning.
Ekonomi i sin renaste form är hushållning med begränsade resurser. Om resursen tid helt plötsligt blir radikalt annorlunda påverkar det helheten något enormt, så att då stirra sig blind på pengadelen blir fel. Man ser lite tendens till detta när @janbolmeson pratar om tiden det tar att planera sina matinköp. Men @FIRE-Jimmy kan ju nästan gödsla med den resursen!