Bra spaning! Så upplever jag det verkligen, man har inte tid/krafter över att ge en viss typ av större beslut den uppmärksamhet som egentligen skulle behövas. Till sist tar man bara nåt för att komma vidare.
Det är inte så komplicerat som det kanske verkar men att leva vidare med samma kostnader som när man jobbade innebär ju bara att man behöver plocka ut motsvarande nettolönen minus sparandet man haft innan.
Jag har haft företag och har från början sparat till min pension, helt utan tanke på FIRE(visste inte ens att det fanns något som hette det)
När tiderna nu blev kärvare för industrin och min arbetsinsats till trots inte gav de resultat jag förväntade mig så kom jag till insikt att stånga sig trött för smulor inte var värt stressen, ständiga funderandet på vad hur och varför.
Min fru har valt att sluta sitt arbete och varit hemma de senaste åren och tagit hand om hemmet och barnen, jag har bidragit när tid funnits.
Så mitt liv har varit jobb jobb och familj.
Att sluta jobba var ett stort steg för mig men nu inser jag att det var rätt beslut.
MedelFIRE?
Vi bor i ”stor” villa(385kvm) i mindre ort/landsbygd som vi köpte redan som unga(24/21) och vi har renoverat efterhand så den biten är vi klara med.
Barnen har vuxit upp och till hösten börjar minstingen universitetet och flyttar därmed hemifrån.
Vi har rest med barnen när de var små, vi har upplevt mycket tsm.
Nu kommer vi fortsätta som tidigare, dock utan barn hemma.
Ekonomin ser ut som så att det jag räknar in i min pengamaskin är den allmänna pensionen, tjänstepensionen och privat sparande.
Jag plockar nu ut från min privata del 33333:-/månaden mot tidigare 45000:- netto -10000:- till sparande.
Så det vi har att leva för blir i princip det samma.
Sen är jag inte så strikt utan behöver jag mer pengar nån månad så kommer jag plocka det från sparkontot.
Slutsatsen blir att livet som FIRE rent ekonomiskt är likadant som tiden när jag jobbade 50-60-70 timmar i veckan.
Största utgifterna vi har är mat, räntan på huset(1,7M lån, 50% belåningsgrad, ingen amortering) El, försäkringar, abonnemang, bensin, snus och kaffekapslar. ![]()
Det som är lite trist är ju att pensionsinbetalningarna försvinner men pensionskapitalet stiger mer av avkastningen än av nya inbetalningar när man jobbat i 35år så det oroar mig inte.
På tal om att man kan känna oro och rädsla för att det inte ska hålla i längden så är jag inte ett dugg orolig för det.
Jag får väl ta ett jobb isf.
Rörigt inlägg kanske men slutsatsen är att med samma pengar netto ut varje månad som man hade när man jobbade så är ekonomin inget problem när man går från ”medelsvensson” till medelFIRE.
Ni får väl ta en tripp ned till Nice och intervjuva “Chansarmest1” (twitterId).
Tyskland har ett bra system med skatt och sociala avgifter separata. Sjukvård och ålderdomsvårdavgift (som man betalar hela livet) betalas hälften av arbetsgivaren och hälften själv. Har du inget jobb betalar du hela själv, och har du inte möjlighet att betala finns hjälp att få. Så det blir mer rättvist att sluta jobba frivilligt då du fortfarande bidrar till systemet.
Jag tycker mig känna av en del avundsjuka i ditt inlägg faktiskt, Friman. Du säger att du är fundersam till att man först jobbat, (och med det betalat skatt), sparat och byggt upp sin pengamaskin och sedan vill leva på avkastningen. Varför är du fundersam till det? Det står väl var och en fritt att designa sitt eget liv.
Att utforma,planera och leva sitt liv på sitt sätt kräver oerhört mycket mod och styrka när det krävs att man går emot gängse normer och värderingar som det sätt Jimmie gjort. Hur kan man vara skeptisk eller fundersam kring detta?
Jag tror det skaver en del hos vissa personer som inte är så grundade och trygga i sig själva som Jimmie verkar vara, och att det skapar en del avundsjuka tyvärr.
Glädjs och inspireras helhjärtat istället och våga gå just din väg istället för att vara fundersam kring hur andra väljer sin vägar.
Njaaaa inte så likt Jimmy ändå ![]()
Troligen blir det fat-FIRE för min del då jag har ändå har 30 år till att arbeta och kommer ha i inkomst (och jag älskar mitt jobb
)
Men intervju är jag inte duktig på… så den biten överlämnar när till någon annan ![]()
Carol, jag instämmer till fullo att var man och kvinna har rätten till att designa sitt liv:) och Jimmys historia är såklart beundransvärd och inspirerande. Jag är nog lite avundsjuk i grund och botten, det ligger nog i min natur;). Det som skaver i bakhuvudet på mig är att samhället inte klarar av att upprätthålla ett välstånd, med dagens mått sett om alla valde att pensionera sig vid 40. Det är det som min fundering handlar om. Så jag tror inte att samhället är designat för det. Det vore förstås önskvärt om det vore så. I västvärlden är det nog inte någon omöjlighet för gemene man/kvinna att uppnå FIRE. En fråga om disciplin och rätt vägval.
Det där är en bra inställning. Speciellt om det inte spelar så stor roll vilket jobb man skulle ta.
Ska man trappa ner underlättar det betydligt om man är flexibel och tar det som det kommer. Framtiden blir sällan som man tror och kör man sin FIRE enligt excel finns risk för att man blir besviken. Och kanske att man får vänta längre än nödvändigt.
Excel är inget för mig. Räcker gott med en miniräknare, minpension och sparbanksappen ![]()
Okej då förstår jag din fundering Friman:) Som tur är så är ju vi människor olika och vissa gillar att jobba tills de trillar av pinn, en del jobbar som bara den ett antal år och och vissa kanske väljer att sälja sitt företag och leva gott redan vid 40. Vi är olika. Skulle alla mot förmodan välja att gå fire vid 40 så måste samhället anpassas, så är det ju. Men som tur är vi ju olika och olika saker gör oss lyckliga.
Det som gör mig mer bekymrad, än om man bryter mot samhällskontraktet, är om vi börjar bli skeptiska och avundsjuka på varandra och våra fria val att utforma våra liv som vi vill. Ett sådant samhälle gör mig mer rädd.
”Jag vill ha en ny telefon. Det är viktigt för mig. Då drar jag ner på något annat som inte är viktigt för mig. Elsa kan sova i en begagnad säng.” ![]()
![]()
Boktipset Bullshit jobs var intressant, det satte ord på något jag funderat en hel del på. Tittar jag på mig själv så arbetar jag heltid och har alltid reflekterat över vad jag bidrar till och skalar bort icke värdeskapande arbetsuppgifter i så stor utsträckning jag kan. Kunder tycker jag är fantastisk, effektiv osv och när jag reflekterar så ser jag att mitt värdeskapande är större än min kostnad MEN de där värdeskapande timmarna är väldigt få. Och folk runt mig stressar runt och jag ser ju att det bara är en fasad, deras värdeskapande är ofta lågt eller t.o.m. obefintligt.
Är vi för få som ser det eller ser alla det och alla bara spelar med i illusionen?
Två reflektioner:
-
Var går gränsen för FIRE och var går gränsen för jobb? Att hyra ut rum eller rent av lägenheter för att få en inkomst är ju enligt mig lite av ett jobb? Du är ju exempelvis hyresvärd och ansvarig för att laga saker som går sönder. För mig hade det varit stressande.
-
Så otroligt imponerad av Jimmys matvanor. Det lät verkligen som att han genuint gillade bönor och vitkol
. Tänk om man kunde känna så och inte konstant känna ett behov av att äta dålig och onyttig mat. Imponerad.
Slutligen så hade jag gärna sett att man bjöd in någon på andra sidan av skalan. Och då tänker jag på någon från pensionsmyndigheten som konstant skrämmer upp oss andra att man skall jobba, jobba och jobba lite till och få stora pensionsavsättningar så att man kan leva på sin pension efter 65( eller rent av efter 68). Hade varit intressant att få deras syn på FIRE.
Jättebra avsnitt och många igenkänningar där @FIRE-Jimmy! Fick så mycket inspiration och pepp nu!
Vill också skriva böcker, en dröm sen jag var liten. Vi har inga barn (vill aldrig ha) men har en hund.
Längtar till FIRE och friheten. Att få göra vad man vill och jobba/hjälpa till med vad man vill, hur lite eller mycket man vill. Att få finnas där när ens nära och kära åldras.
Ha tid för dem!
Testa nya hobbies. Starta roliga företag. Lära sig surfa och sånt. Finns ju en hel uppsjö av äventyr som väntar runt hörnet! ![]()
![]()
Stort grattis till friheten!!! ![]()
Eftersom jag är ny medlem på forumet så är jag begränsad till 3 kommentarer. Och här finns mycket att svara på. Därför har jag raderat 2 tidigare kommentarer och kommer efter den här att skriva en till där jag svarar på flera kommentarer i ett inlägg. För att få ta del av mer av mina tankar kan man såklart följa mig på Facebook på sidan Det Gråa Guldet. Där kommer jag, utöver det jag brukar skriva om, även kommentera på en del av det som tagits upp här.
Det är mycket intressant tycker jag hur vissa här tycker att jag är snål, och vissa andra tycker jag kunde klarat mig på mycket mindre. Jag vill här kommentera på en kommentar av Brato:
”I Falköping såldes förra veckan en etta i extremt centralt läge för 130.000 med en månadsavgift på 1.475:- (+ el runt 300 kr).
Skulle man casha denna (för oss som haft förmåga att spara pengar) så blir månadskostnaden för ens boende otroligt låg vilket i min egna värld skulle kunna ge mig en snudd på lyxlivskänsla med det pengautrymme som det skulle ge upp till de summor som Jimmy går runt på.”
Av mina 161.959 kronor i utgifter förra året så står ju mina boendekostnader för 73.324 (avgift 43.465 och ränta 29.859). Alltså 45% av mina totala utgifter. Men då ska man ha i åtanke att jag också tog ut hyror på 116.900. Dessa har jag inte betalat skatt på ännu. Men skatten för min uthyrning 2021 är inräknade i mina utgifter för 2022. Skulle jag inte hyra ut skulle jag inte bo i ett radhus. Och eftersom jag inte jobbar behöver jag inte heller bo i Stockholm. Jag skulle kunna bo i till exempel Falköping eller något samhälle med samma låga boendekostnader. Om jag köpt den ovan nämnda lägenheten hade min boendekostnad exklusive el varit 17.700 på ett år. Alltså 55.624 kronor mindre än vad jag betalar nu.
Jag skulle inte ha något bolån på ett så billigt boende. Och säljer jag mitt radhus frigörs kanske en miljon kronor som jag då skulle kunna investera på börsen. Kan jag plocka ut 4% om året från de pengarna så blir det 40.000. Lägenheten i Falköping skulle alltså enkelt betalas.
Och jag nämnde i intervjun att jag utan svårighet hade kunnat minska mina utgifter med 40.000. Här är en lista på de utgiftsposter som i princip skulle kunna elimineras helt om jag ville eller var tvungen:
Välgörenhet: 8.514 (710/månad)
Improvisationsteaterkurs: 6.570
Göteborgsresan: 5.909
Tantrakurs: 4.839
Övriga nöjen: 3.091 (258/månad)
Restaurangbesök: 2.621 (218/månad)
Gym: 2.595 (216/månad)
Sweden Rock: 1.778 (inkluderar inte biljett då den köptes innan pandemin)
Sötsaker: 1.643 (137/månad)
Verktyg: 1.420 (kommer inte behövas om jag bor i lägenhet)
Totalt: 38.980
Och här är de utgifter som jag rimligtvis kan minska ganska mycket:
Resor: 9.494 (791/månad)
Hushåll: 5.369 (447/månad)
Restskatt: 2.827
Totalt om jag lyckas halvera dem: 8.845
Så om man lägger ihop besparingarna från billigare boende och eliminering och minskning av övriga utgiftsposter kommer man ner på utgifter om totalt 58.510. Ett snitt på 4.876 per månad. På den nivån kanske livet inte skulle vara någon fest direkt. Men jag hade fortfarande haft kvar det mesta av vad jag tycker är roligt och meningsfullt i livet. Och man klarar då att försörja sig på 1,5 miljoner investerat om man utgår från 4%-regeln (och jag hade haft mer). Och det skulle ju också räcka med att jobba i 2 månader för att täcka hela årets utgifter.
Så mina 160.000 kronor i utgifter för 2022 är betydligt mer än vad jag skulle kunna leva på om jag verkligen ansträngde mig.
Det är nog få som orkar se att det rätt mycket är att ”Leka Kontor” ![]()
Efter många år inom samma område kan jag se att jag gör/svarar/tar reda på saker på under 1 h vad en novis skulle behöva en vecka för att klura ut.
Men jag håller med att de verkligen värdeskapande timmarna med säljare och kunder är tyvärr rätt få. Det är ju lite så företag fungerar. Inget är egentligen välfungerande, bara bättre än konkurrenten förhoppningsvis.
Så länge alla tjänar pengar så är det få som ifrågasätter. Därför är kriser värdeskapande i min mening. Tvingar oss att ifrågasätta och hitta smartare sätt att jobba. Creative destruction ![]()
@janbolmeson kan inte Jimmy öppnas upp så han kan skriva fler kommentarer? ![]()
Fixat. Han levlade snabbt från ny användare till regelbunden medlem med alla privilegier. ![]()
Det är fixat. Jan har lyft min restriktion och även återställt de tidigare kommentarer som jag tog bort. Så jag kommer svara på fler frågor och kommentarer framöver.
Har du lust att utveckla lite mer kring uthyrningen, både i siffror och känslomässigt. Nu har du ju delvis radhuset därför, men vad blir vinsterna och vad är baksidorna osv? ![]()
(Ja, jag läste utläggningen tidigare, men hängde inte med i svängarna.)