291. Ekonomiskt fri och Lean-FIRE innan 40 år | Med Jimmy

Jag är troligen trög men jag förstår inte din poäng med hänvisningen till den kommentaren i den tråden. Kan du utveckla?

Detta är också mitt mål. Under de senaste fem sex åren har jag levt som vanligt utan att tänka på att spara eftersom mina intäkter överstigit mina utgifter. Därmed har jag ganska bra koll på vad jag gör av med varje månad/år. Då är det bara att räkna hur mycket besparingar jag behöver (plus inflationsjusterat) för att kunna veta när jag kan dra ur sladden för 9-to-5-jobbet.

Sedan är det ju bra att lägga på lite extra ifall man får för sig att göra något utöver det vanliga (t.ex resor).

4 gillningar

Exakt så jag gjort också.
Då fick jag fram 10 000/mån dvs 120 000 om året inkl resor för 30 000 av denna summa (10 000 min del i hushållet).
Så jag antar att jag klassas som LEAN med en FAT-twist gällande resor.

Det behöver ju inte vara mer komplicerat än så.

2 gillningar

Stort tack @FIRE-Jimmy för många härliga one-liners. En del som fick @janbolmeson om än temporärt att se ut som en fågelholk :joy::+1:

Också tack för många kloka tankar. En del som vi själva grunnat på (inför arbetsfrihet om 1-2 år) som gjorde att vi känner att vi tänkt rätt. En del nya tankar som kräver mer tankekraft. Jättebra!

Min reflektion som deltidsarbetande eller partiellt-arbetsfri under senaste åren är att stress är förödande både för livskvalitet och ekonomi. Stress, att inte ta sig tiden, att inte tänka igenom ekonomiska beslut i stort och smått har kostat oss mycket. Nu känns det som jag har all tid i världen att både ta det lugnt, göra nya saker, tänka igenom ekonomiska beslut och genomföra dem på ett mycket bättre sätt. Mer tid, mindre stress och jobbar smartare med det mesta känns det som :slight_smile:

Hänger på i din FB grupp :+1:

6 gillningar

Jag vet inte jag, en halv mille om året om det är utslaget på två är ändå ganska frugalt om man vunnit 50 mille på lotto. Jag skulle nog tycka att en sådan berättelse skulle vara av intresse.

Sen skulle väl att klara sig på den summan klassa sig nära svensson-FIRE överlag?

Jag tyckte avsnittet var intressant, men som @Fredrik_77 säger, det är ingen livsstil som jag skulle applicera på mig själv.
Det hade inte bara med “snålandet” att göra, dela lägenhet med andra avstod jag t.om. från under studietiden för det skulle fått mig att må psykiskt dåligt.

6 gillningar

Men du, 500 kkr/år är nog där det kan hamna för en familj med ett eller flera barn.

@FIRE-Jimmy gör av med 160 kkr själv. 500 kkr på samma spend motsvarar 3.2 personer vilket känns som vad en familj kan hamna på, speciellt i storstäderna.

Fat FIRE gränsen får nog läggas betydligt högre, om det ens går att sätta en gräns i kr för det skiljer så mycket mellan olika personer situationer.

Själv tycker jag det skulle vara intressant att höra egentligen alla FIRE perspektiv för jag tror där är något att lära från olika situationer. Vår situation ligger hyfsat långt ifrån Jimmys men ändå väldigt intressant.

  • Frugal FIRE där kanske Jimmy får exemplifiera och kanske även täcker Barrista FIRE eftersom han drar in pengar då och då, och kan / kan tänka sig att gå tillbaka till jobbet i värsta fall.

  • Lev-som-vanligt FIRE där någon egentligen levt som vanligt hela tiden, gnott ihop ett schysst kapital och kan sluta och leva precis på samma sätt (spend) men utan jobb.

  • Tidig-pension FIRE där någon dragit pluggen tidigare (5-10 år) år före pension där kanske det mest intressanta är hur man tänker mht att man kanske inte ens kan gå tillbaka till arbetslivet en bra bit in i FIRE.

  • Gigantiskt-summa-plötsligt FIRE där det hade varit intressant att höra vad som händer med en om plötsligt det inte finns några begränsningar alls. Tex om man jobbat hårt och byggt upp ett företag som man sålt. Hur sätter man en budget då, eller gör man ens det. Vad tillåter man sig att göra för att ändå hålla sig kvar på jorden, etc.

Tex :slight_smile:

8 gillningar

Instämmer verkligen med detta. Det är av mina tydligaste insikter efter att ha varit ledig ca 80% i lite drygt ett år nu.

3 gillningar

Det jag tycker är lite komiskt här är alla starka reaktioner på att dryga 13kkr skulle vara en så otroligt låg månadsförbrukning för en person. Jag tycker att det verkar helt normalt.

6 gillningar

Beror väl på. Hade inte mina boendekostnader för en hyrestvåa legat på 10+ tusen hade jag klar mig gott på 13000.

1 gillning

Absolut, men jag pratar alltid per person här. Säkert färgat av singelhushåll (mer eller mindre) och att även Jimmy ju lever så och pratar utifrån sitt perspektiv.

Jag ska överväga uthyrning den dag min yngste flyttat, men så har jag också mer plats.

2 gillningar

Hur tänker ni om arbetsmarknaden, tänker ni att starta något eget som genererar pengar om det behövs eller hur går tankarna? Misstänker att det kan vara knepigt att få en ny anställning inom det man arbetade tidigare om man varit borta säg 10 år från arbetsmarknaden, man lär inte vara den hetaste kandidaten i alla fall.

Intressant fråga! En bekant gjorde precis så, han levde FIRE i tio år och ville sedan börja jobba, vilket inte var några problem. Till min stora förvåning ska sägas. Han är civilingenjör, kanske bidrar?

4 gillningar

Man får nog “kalkylera” in (även mentalt) att det kanske inte är möjligt att återgå till samma tjänst eller lika lön som innan.

Dock kanske det i en del fall ändå inte är aktuellt om man går i FIRE pga att man tröttnat på just det yrket och dess förutsättningar?

1 gillning

Lite så för mig också.
Vet inte vart jag ska placera mig i de alternativ som JFB nämner ovan.

10-15 000/mån är ju klassad av merparten som rejäl LEAN men…

  • Lev-som-vanligt FIRE där någon egentligen levt som vanligt hela tiden, gnott ihop ett schysst kapital och kan sluta och leva precis på samma sätt (spend) men utan jobb.

…är så det är för mig med utgifter på max 120 000/årligen senaste 6-7 åren(min del). Och då ingår resor med typ 30 000. I ett familjeliv med villa, hund och 2 barn.

Är jag kanske LEAN med liten FAT-Twist på resor​:crazy_face::joy:?

2 gillningar

Jag är långt ifrån att bli ekonomiskt fri innan 40 år, är 51 och räknar med att jobba kanske 6-7 år till.

Jag är lärare och om jag efter ett par år ångrar mig och vill jobba igen tänker jag mig nog inte en lärartjänst. Att få jobb på en skola som någon form av resurs tror jag är ganska enkelt om man är “gammal” lärare, speciellt om man helst INTE vill jobba heltid.

4 gillningar

Vi satsar på en kombination av Lev-som-vanligt FIRE och Tidig-pension FIRE, där kalkylen utgår från att bibehålla dagens utgiftsnivå resten av livet, men där pensionsinkomster finns med på intäktsidan då tjänstepension går att lyfta från 55.

4 gillningar

Trevligt och intressant avsnitt. Jimmy är i mina ögon en mkt. sympatisk, harmoniskt och trevlig kille. Efter att jag lyssnat började jag att fundera ur ett bredare samhällsperspektiv. Min tankegång är att för kunna upprätthålla välstånd i samhället bygger det på en grundstomme med x-antalet arbetade timmar. För att sjukvården, rättsväsendet, kollektivtrafiken mm. ska fungera krävs det arbetsinsats. Dessa som arbetar inom samhällets bärande områden jobbar säkert en hel del övertid. Tex. sjukvården under covid. Jag tänker på min mor som arbetar inom äldrevården som sliter efter pensionsålder. Inte p.g.a. ekonomiska skäl utan att hon ser det som sitt kall att hjälpa äldre under sin sista tid i livet. Det anser jag vara välgörenhet. Själv ser jag mitt yrke nära sammanbunden med min identitet och värdesätter den högt. Arbetat en hel del övertid förra året och inbillar mig att jag mår rätt bra av det.

Jag menar inte att låta nedlåtande om FIRE-rörelsen och jag förstår att stressen och hållbarhetsperspektivet får människor att tänka om. Sedan vet jag att människor som har gått FIRE har gjort det på p.g.a. drömmar om ett bättre liv och gör nytta för samhället på sitt sätt. Men att endast leva på avkastning och förvänta sig ta del av samhällets tjänster gör mig lite fundersam. Därav detta inlägg. Ska man finansiera sitt liv genom en pengamaskin och låta andra bära samhället?. Självklart ligger det arbete bakom pengamaskinens uppkomst och skatt betalas.

Jag tror inte att alla yrkesgrupper kan sträva efter en tidig pension p.g.a. att det finns resurser till kompentens tillgängligt som utbyte/ersättning. I framtiden är det säkert Robocop som sköter polisväsendet, drönare som släcker bränder och robotar som opererar. Men vi är inte där idag och pensionsåldern skjuts tyvärr framåt.

När man köper nya ting skapar man indirekt möjligheten för någon annan att bruka dom i andra hand. Kläder som barnet vuxit ur sänker jag bort, den nya bilen som någon köper blir 15år senare tillgänglig för någon ung som ska ut i arbetslivet.

Vårt välstånd idag bygger på våra förfäders arbetsinsats.

Ni får gärna rätta mig om jag tänker tokigt:). Bara lite kritiska tankegångar ang. FIRE-rörelsen. Var människa väljer sitt öde själv men andra människor och helheten påverkas.

7 gillningar

Haha, jag är imponerad. Ligger lång från min verklighet. :slightly_smiling_face:

Ja, skulle vara en idé. Jag gillar ju verkligen att få bjuda in er i communityn. Det enda jag tänker är att det kanske är lite för likt Jimmy. Helst hade jag som @Fnorrbart skriver nedan intervjuat en Fat-FIRE.

Spännande, kan du inte säga något mer? Eventuellt skulle vi ju kunna göra ett provavsnitt. :slight_smile:

5 gillningar

Det finns en hel del inlägg i olika trådar här på forumet som tagit upp det här med samma andemening så du är långt ifrån ensam om de här tankarna.
Har bl.a kallats “samhällskontraktet” vilket man kan söka på “i alla ämnen och inlägg”

2 gillningar