295. Deklarationstips med Emelie från Skatteverket

Då förstår ja! Ja, det är skatteskyldighet som bestämmer då jag i perioder har bott flera år som utflyttad med permanentbostad kvar så att Sverige fortfarande räknat mig som obegränsat skatteskyldig, och behållit mina ISK som schablonbeskattats.

1 gillning

Nordax , 2,75%

Jag tolkar texten som att det avser belopp som har uppkommit från en skatteavstämning. Då borde inte extra belopp som frivilligt satts in beröras. Men det är inget jag skulle ta gift på och det kanske blir krångligt att få rätt i efterhand om de tar allt som finns på kontot med hänvisning till detta. Skulle tro att man ligger lågt med detta i praktiken, det kanske är mer aktuellt i fallet när personer har avlidit och det finns pengar kvar på kontot.

Hur kan pengarna tillfalla staten om de finns på ditt personliga skattekonto?

1 gillning

Jag blev besviken på avsnittet eftersom de två representanterna inte hade något klart svar på någon av de mer precisa frågor som ställdes.

Hade de inte fått frågorna i förväg, det snackades om skatteverkets årsredovisning, men den hade de visst bara bläddrat igenom på väg till intervjun.

Inte hade de heller koll på statistiken, kontroller och utfall.

Visst är det bra med en sympatisk skattemyndighet, men jag hade föreställt mig mer tydliga och korrekta svar.

Kommer det svar på alla Jans frågor eller släpper man det bara här?

2 gillningar

De försöker ta reda på svaren på K10 och banken. Verkar klurigt så de ännu inte lyckats. Det är jag som inte hade läst årsredovisningen för Skatteverket. Tänkte inte alls på det i min research. :roll_eyes:

Problemet med dessa avsnitt är att de ibland blir lite ljumma för att de ska gå genom en pressavdelning och måste vara superkorrekta samtidigt som de inte får vara personlig rådgivning. Stor skillnad tex mot när Patrik från Lysa, Eric Strand eller någon annan gästar.

Under dessa omständigheter så hoppas jag ändå att ni tycker att det var okej.

Och - jag tar med mig feedbacken, absolut. Så tack!

1 gillning

Jag har skickat in förslaget kring att registrera testamente på SKV, som ytterligare en tjänst. Blir lite svårt att få feedback dock eftersom de inte besvarar synpunkter/ideer. Kanske det bara poppar upp en dag. Då vet ni vems fel det är :slight_smile:

3 gillningar

Har skickat Emelies adress till dig på meddelande, så kanske testamente tipset kan få lite prioritet internt hos dem.

1 gillning

För att det är så reglerna ser ut. Skattekontot är inte tänkt att användas som sparkonto heller.

Skatteverket har faktiskt utrett den frågan för inte så länge sedan, se Skatteverkets skrivelse 2022-02-21 Ett frivilligt testamentsregister i offentlig regi | Skatteverket. Jag skulle gissa att frågan om hur man eventuellt ska gå vidare fortfarande bereds i Regeringskansliet.

4 gillningar

Jag slutar inte bli imponerad hur mycket jag lär mig varje dag i forumet. Tack för att ni alla är så generösa med er kunskap.

1 gillning

Kanon! Tack för tipset :grinning::+1:

Inte min typ av avsnitt men det är ett bra ämne just nu helt klart. Bra tajmat :grinning:

Jag pallade inte att ta mig igenom “frågesporten”.

1 gillning

Ville bara tacka för ett intressant avsnitt även om det var lite hopp och lek.

Vet någon om man kan göra rättelser och justeringar på diverse avdrag för tidigare år? Märkte först i år att jag gått miste om flera tusenlappar genom att inte deklarera för måltider och småutgifter som jag haft rätt att göra när jag arbetat på annan ort. I Skatteverkets blankett för självrättelse finns nämligen ingen ruta att fylla i för själva avdragen.

Som tidigare egenföretagare och nyutbildad redovisningskonsult och risk för att beklä mig i skämsstrut kan jag inte riktigt se hur 1,6875% kan jämföras med 2,4% hos annan bank (för företag). Skatten som belastar en ränteintäkt sker väl endast vid vinst i bolaget och då bolagsskatt. Förstår hur det funkar för privatperson men sätt mig gärna på plats gällande företagsbiten!

1 gillning

Tack för ett intressant program. Angående vilken bank skatteverket har så tas inbetalningar till skatteverket från utlandet in via ett konto på Swedbank. Detta enligt deras sida om inbetalningar.

Om jag inte är felinformerad, eller om reglerna har ändrats, så kan du rätta upp till 5år bakåt i tiden

Vad är skillnad mellan deklarationenen och slutskattebeskedet? Skulle få tillbaka 5 000 och inte gör några ändringar, kan detta ändå ändras?

Om du träffar dem igen får du gärna fråga hur det kommer sig att inkomstdeklaration 2 kan lmnas in digitalt men bilagan måste lämnas in separat?