3:12 snart ett minne blott?

https://www.gp.se/ekonomi/regeringen-tillsätter-ny-3-12-utredning-1.73488594

“Det här är inte en utredning som syftar till att dra in mer pengar till statskassan.”

Hans mun rör sig. Det är så jag ser han ljuger.

4 gillningar

Inte första gången och heller inte sista. Magdalena Andersson har varit särskilt tydlig med att hon vill höja skatten på kapitalinkomster och har tidigare nämnt 3:12 reglerna som “den lägst hängande frukten”.

Samtidigt är S inte ensamma med att vilja göra förändringar här. Sedan om man klär det i ord som “förenkling” eller inte spelar kanske mindre roll.

Man får helt enkelt hoppas på lite större kriser de kan lägga sin energi på.

Att uppnå “ökad rättvisa” och att “dra in pengar till statskassan” är ur ett ideologiskt perspektiv inte samma sak. Det senare målet hade legat nära till hands under 90-talets åtstramingspolitik. Säkert kan vi framöver få behov av nya åtstramningar och där kan ju det här passa in.

Ett samhälle där vissa personer utgör en sorts skattefrälse med särskilt förmånliga regler är inte “rättvist”, det är ett krasst faktum. Sedan kan man argumentera att vissa människors bidrag till att öka storleken på den gemensamma kakan är så stort och betydande att rättvisa är av underordnad betydelse. Så kan det till viss del vara men det behöver inte vara oförenligt med att ändå skruva på systemet för att minska läckaget.

2 gillningar

Redovisas senast 30 november 2023. Så då lär det ta ytterligare ett litet tag innan det införs rent praktiskt så förhoppningsvis gäller nuvarande 3:12 regler ytterligare ett par år. (Kanske utdelning som tas 2024 eller först 2025 kan innefattas).

1 gillning

Fördelen med det är också att alla skeva incitament till ineffektiva lösningar för att minska skatten försvinnner. Arbete som kan läggas på att vara verkligt produktiv istället.

3 gillningar

Låter som det blir rätt mkt mindre pengar till statskassan. Inte nödvändigtvis fel, bara noterar.

1 gillning

Vänsterseger är väl given i valet, men det behöver ändå vara förändringar som både V och C vill rösta på, alt nåt annat högerparti.

Dubbel-whammy på gång?

Regeringen vill utreda skatteplanering.

Inte lönt att anstränga sig i Sverige. Kanske lika bra att gå tillbaka till en anställning där man kan lite skita i sitt jobb, ingen kan sparka en i Sverige ändå.

Detta är något jag ofta funderar på som kör egen konsultlåda som utvecklare. Försämras dessa regler så kanske det inte är så stor vinst i att driva eget längre. Att kunna handla lite skattefritt är inte en tillräckligt fördel då många företag har bra förmåner för sina anställda. Man får redan allt det där som t.ex telefon, dator, friskvård, profilkläder, förfriskningar etc. Fördelen med att vara anställd är att man kan gnälla på allt :slight_smile:

Tar jag en anställning så räknar jag med en lön på runt 60k/mån. Vid den lönen börjar man redan närma sig de summorna man kan ta ut till lägre skatt (lön + vinst) under ett år.

Vi får se hur det blir till höst.

2 gillningar

C är lite av en garant mot att S aldrig får igenom försämringar av 3:12 reglerna (förutsatt att de fortsatt stödjer regeringen passivt). Det skulle vara oerhört svårt för dem att kompromissa här. När C skriver att även de vill “förenkla 3:12 reglerna” så har de alltså en helt annan utgångspunkt.

Så här lät det nästan exakt ett år sedan:
Vi försämrar aldrig 3:12-skatten

Jag litar minst av alla på den där maktkåta damen :slight_smile:

Hon skulle sälja sin unge för att få statsministerposten. Dessutom har hon fortfarande inte ätit upp sin sko

2 gillningar

Tror tyvärr inte att något parti är en vidare “garant” mot särskilt många saker.

De flesta partier kan nog kompromissa bort både det ena och andra vid en väl vald tidpunkt och med lockelsen att få igenom någon väl vald fråga.

Skatt ska egentligen tas ut på inkomster/avkastning, inte på ägande.

Jag är troende religiös. I bibeln sägs att skattesatsen för inkomster av arbetande kapital (säd, lam, killingar) ska vara 10% och inget sägs någonstans om beskattning av ägande (åkrar, får, getter), så skatt på ägande är orättfärdigt.
Orättfärdigt tillförskansande av andras tillgångar kallar bibeln för stöld.

Nu får jag ju i praktiken ut väldigt mycket bra av det sekulära Sveriges offentliga sektorer, så om de flesta är med på det kan vi betala högre skatt.

Men skatt ska i så fall tas ut på inkomster och avkastning, inte på ägande.
Det är svårt att förstå skatt på ägande (köpt för skattade pengar) som något annat än stöld.

1 gillning

Om jag bortser från konsekvensetiska resonemang:

Tillgångar på ISK förväntas ge avkastning. Tillgångar som inte förväntas ge avkastning kan förvaras på konton av en annan typ. ISK är alltså inte en skatt på aktieägande eftersom aktieägare välja att ha sina aktier på exempelvis aktie- och fondkonton.

Fastigheter genererar löpande tjänsten boende som kan har ett marknadsvärde och kan därmed betraktas som ett arbetande kapital.

Det är en svår balansgång att jämföra ett agrart samhälle i Mellanöstern för 2000-3000 år sedan med ett postindustriellt med socialt skyddsnät idag.

Personligen anser jag att man måste se texten vår nutida kontext när man läser den. Men allt det där handlar ju om bibelsyn, teologisk grundsyn osv.

Jag tycker t ex också att det är okej att koka kött i mjölk och att säga emot sina föräldrar. :slight_smile:

Så, en viss kapitalskatt är rimlig som vi byggt vårt system. Men rimlig är ett nyckelord för mig. Eller… ge Gud vad som tillhör Gud och kejsaren vad som tillhör kejsaren. Jag tror m a o det är svårt att använda bibeln som guide kring svenska skattesatser.

1 gillning

Om det kapitalet genererar en vinst vid försäljning så betalas det skatt då.
Finns även en massa skatter som betalas vid köp.

Därefter så tar man inte hänsyn till inflationen när man räknar ut vinsten för ett boende.

Att även betala skatt medan man äger boendet är fel.

1 gillning

Ja, återkommer fastighetsskatten med full kraft bör man åtminstone indexjustera husvärderingen så att skatten blir mer rimlig vid försäljning.

Jag tycker att man ska beskatta verkliga inkomster och verklig avkastning, inte förväntad avkastning (i bostad eller isk).

Jag kan inte förstå beskattning av förväntade inkomster som något annat än stöld.

Beskatta verkligheten, inte spekulativa hypotetiska förväntningar.

1 gillning

Sätt in dina pengar på ett AF-konto så betalar du 30% skatt på avkastningen och 0% på förväntad avkastning, om du föredrar det alternativet.

3 gillningar