3:12 - ta utdelning eller behålla pengarna i bolaget?

Förtydligande: Mitt räkneexempel baseras på att du är 100% ägare av båda bolagen. Förhoppningsvis så reagerar flera på det tokiga med nuvarande fördelning.

Letade efter hur högt löneuttag det går att ta utan att gå över beskattningen för utdelning. Efter lite mer fix ligger det närmre 220 000 i lön än 190 000. Kommunalskattreferensen härleds till att jag petade in min hemkommun i Skatteverkets räknesnurra för att få ut siffrorna.

220 tusen i lön. Så hög utdelning som möjligt. Runt 36,5% total skatt på båda.

Nu har vi pratat tidigare om att man i alla fall kan/bör ta ut 40 tusen i månaden i lön istället för utdelning. Även om det kostar 5-6% mer i skatt. Jag har inte helt landat i det i och med att det råder FIRE. Tror i alla fall att jag inte är allt för beroende av de avsättningar som görs baserat på lönenivån.

Jobbar när jag känner för det, tiden med lön till brytpunkt och maxad utdelning är förbi. Vill ändå gärna optimera.

Nuvarande förslag är hål-i-huvud-korkat och kräver att alla småföretagare med mer än ett bolag startar holdingbolag.

(Och det är dåligt på fler sätt än administrativt. Om jag drar igång en ny startup tillsammans med lite andra företagare, kommer plötsligt en massa holdingbolag och inte fysiska personer vara delägare, vilket gör det mycket krångligare att begränsa risken att få in oönskade delägare, eftersom holdingbolagen i sig kan styckas/säljas.)

Ah, då förstår jag. :+1:

1 gillning

Jag tror att de numera är 4 år som gäller för att du sedan ska kunna plocka ut kapitalet enligt mer gynnsam skatteregel.

Vidare tror jag att du kan vara mer aktiv vad gäller handlande med enskilda aktier i ett ”vilande bolag” i fall du gör affärerna i en kapitalförsäkring.

Är ingen expert, men utifrån ovanstående så tänker jag att det är mest fördelaktigt att låta investeringarna vara kvar i bolaget till de kan plockas ut till 25% skatt.

Nya ”förenklade och förbättrade” 3:12 reglerna (yeah right) ska träda i kraft 1 januari 2026, vad innebär det för räkenskapsåret 2025, kan man kan bygga på sin lönebaserade utdelning och ta ut den som vanligt eller drabbas man retroaktivt?