Blir nyfiken på hur din intäktsmodell ser ut. Äger du fortfarande hela eller delar av produkterna du utvecklar som genererar intäkter löpande, eller utvecklar du och sedan sätter ett pris? Eller är du så eftertraktad att du kan ta 4000-5000 kr/h löpande med full beläggning i 10 år? 
Intäkter kommer huvudsakligen från försäljning/annonser/prenumeranter. Dvs löpande intäkter. Varierar lite per projekt. Likt Roger Federer (alltså inte tennisspelaren, utan han här på forumet!) så är jag i en bransch som lockar många unga och där i hittat olika lönsamma nischer.
Körde enmansbolag offshore, det gick bra.
Bra jobbat, om jag hade så mycket pengar så skulle jag köpa fastigheter och levt gott för intäkterna. Sedan skulle jag flytta till något varmt land.
Förresten vad har du för verksamhet som har genererat så mycket pengar om man får fråga 
Beror väl mycket på. Skulle vara intressant att se hur Skatteverket skulle klassa köp av TV om man motiverade med att det är ett arbetsredskap för testning av ens appar på en större skärm via Cromecast eller liknande
Har funderat en del på en liknande situation. En komplicerande del i detta är ju att man inte vet vad som kommer att händer med skattesystemet i framtiden.
Det verkar som att du vill ha kvar en verksamhet annars hade mitt första förslag varit att bli passiv, du hade kunnat ta en utdelning på 20 tkr år ett och sedan inte något på sex år och sedan ta ut resterande till 25%.
Fortsätter du vara aktiv så så ta en initial utdelning på 20-30 tkr. Det verkar ju flyta in en del pengar i bolaget varje år så det är ingen fara att ta ut en bra utdelning. Du kanske bara inte vill dyka upp i den lokala tidningen som en av de som tjänar bäst så bra att bo i Stockholm och ingen småstad när du gör det.
Ta sedan lön upp till brytgränsen för statlig skatt och maximal utdelning till 20%. Utdelningen till 20% kan ökas antingen genom att ha anställda eller genom ovillkorat aktieägartillskott. Huvudregeln för 3:12 ger att man ökar utrymmet med ca 9% av anskaffningskostnaden. En miljon ger 90 000 kr till 20% i skatt år efter år…
Genereras intäkterna i bolaget så att du skattar för det så placerar du företagets pengar i en kapitalförsäkring. Är det via dotterbolag så att det är skattefria intäkter skapar du en aktieportfölj som ger så stor utdelning att den motsvarar lön plus sociala och bolagsskatten blir noll.
Jag hade försökt göra bolaget vilande enligt 5:25 regeln, och därefter likviderat bolaget efter 5 år. Då kan du få ner skatten något.
Hör av dig till en skattejurist så kan de säkert hjälpa dig!
Fastigheter utan lån är sämre än börsen, skulle jag säga. Mycket jobb, löpande kostnader och stort ansvar. Gillar man det jobbet är det såklart ok.
De riktigt stora fastighetsdrakarna har väl byggt upp sina verksamheter med lån. Med lån kan du dessutom minska skatteavbränningen.
VILL du ha ut pengarna snabbt kanske det ändå är ok att ta ”skattesmällen”. Få ut dina 40miljoner privat och kanske känna att du ändå ”vunnit spelet” och sikta på leva livet precis som som du vill och önskar?
Visst hade det varit trevligare med 25% i skatt och få ut 45miljoner direkt, eller efter 6år eller över tid, men gör det någon skillnad för ditt framtida liv och din livskvalitet? Det kan bara du svara på 
Verkligen ingen expert…
Men om jag hade planerat att fortsätta min verksamhet så hade jag nog tagit ut typ allt direkt,
bara sparat en liten buffert inom bolaget.
Men om jag ville lägga ner verksamheten hade jag tagit ut ca 40 miljoner direkt och resterande 20 miljoner hade jag investerat i en allvädersportfölj inom bolaget och tagit ut lön och utdelning upp till gränserna.
Maxa utdelning upp till löneunderlaget.
Kolla upp 5:25.
Kontakta en skattejurist.
Du verkar ha en verksamhet som kan värderas på ett ganska enkelt sätt och borde vara attraktiv för en extern investerare. Ett alternativ då är att sälja mer än 30% till en extern investerare för att på så vis räknas som passiv efter fem år.
Lite överkurs men kan vara värdet det, en extern ägare kan också vara en stiftelse (under vissa förutsättningar) om du känner dig som en filantrop.
Lite sent svar här från mig, men stora frågan är nog främst vad du tror dig vilja göra framöver. Som du beskriver här har du tillräckligt stort kapital för att kunna hämta ut det ur bolaget och investera för att leva på avkastningen. Om du vill gå i pension så hade jag nog valt att göra den enklaste vägen som du beskriver ovan, ta hela skattesmällen på ett år. Om du vill ut och resa några år kan du ju alltid hitta ett kreativt upplägg för att flytta ut pengarna och reducera skatten, men det tycker jag du främst ska göra om du vill ut och resa, snarare än att du vill spara skatt.
Min gissning är att skattemässigt är det sannolikt lägre risk att staten går in och försöker norpa pengarna du redan har skattat för än att staten ändrar regler för hur man får ut pengar ur bolaget närmaste 20 års perioden.
Däremot om du vill gå mer mot investerarhållet och aktivt förvalta ditt kapital är det en klar poäng att behålla kapitalet i bolaget. I mitt fall kommer jag från IT konsultverksamhet, har börjat köpa fastigheter och investera i startups, således behöver jag för att kunna göra det jag tycker är kul en del kapital. Då blir det för mig bättre att behålla så mycket kapital som möjligt i bolagen för den livsstil jag lever. Sannolikt kan du få till en aggressivare tillväxt på ditt kapital om du behåller det i bolaget, du har skattemässiga fördelar när du säljer fåmansbolag ägda via bolag kontra privat och lite annat sådant, men i ditt fall handlar det i princip uteslutande om att göra val som passar din livsstil.
Först och främst - stort jävla grattis till framgångarna.
Även om jag är övertygad om att det har krävts mer tid, fokus och energi än vad många i din omgivning någonsin kommer förstå. Som många andra tidigare har skrivit. Tack för din insats och ditt bidrag till statskassan.
Även jag sitter i en liknande sits. Även om de likvida vinsterna i mitt holdingbolag än så länge “bara” är en tredjedel av dina. Nu har jag (den ekonomiska/skattemässiga) fördelen av att ha 10-15 anställda i mitt driftsbolag vilket gör att jag varje år kan ta ut en bra utdelning enligt 3-12 reglerna som gör att jag får ta ut summor motsvarande upp till hälften av företagets kontanta löner till 20% skatt.
Du har inte funderat på att anställa? Dels för att slippa sitta ensam på din kammare, men även för att få avlastning arbetsmässigt. Plus att du ökar ditt utdelningsutrymme.
Så fantastiskt att du arbetat upp ett så stort belopp så ung. Du behöver professionell rådgivning. Kontakta några av storbankerna tex för råd. De är seriösa.
Om du önskar inkomst månadsvis av pengarna, finns det flera bra lösningar.
Placering för framtiden, rekommenderar jag en stor del fastighet. Hyreshus ger bra intäkter. Tomtmark i bra lägen, är lugna placeringar över tid. Närmaste året kommer det att vara fina köplägen för dig som har kapital. Lycka till!!
Det här är inte ett bra råd. I de allra flesta avseenden är storbankernas ”rådgivare” säljare av storbankens dyra produkter och per definition inte oberoende.
Med all respekt håller jag inte med dig. Hos storbankernas kvalificerade rådgivning träffar du av Finansinspektionen licencierade rådgivare, som är mycket seriösa. Rådgivarna är utmärkta bollplank för en person i det aktuella fallet. Här handlar det inte om vilka fonder som ska placeras i, utan en helhet av investeringar, mht till skatter, investeringar på både kort o lång sikt.
Min rekommendation är att tala med flera banker. För varje möte med ett proffsigt bollplank, lär man sig mycket, och bilden klarnar för egna beslut.
Snyggt jobbat!
Att ta ut allt på ett bräde kommer som sagt att kosta en hel del.
Behöver du ha en viss mängd pengar asap? Ta i så fall ut det som lön till brypunkten och utdelning utöver det (ev. dela upp beloppet över årsskiftet beroende på hur mycket du ska ta ut för att få ner skatten)
Jag tolkar det som att du inte tvunget behöver avsluta bolaget och då skulle jag fortsätta att:
- ta ut lön upp till max PGI (för obeskattat kapital)
- ta ut utdelning enligt förenklingsregeln från bolaget,
- sen lägga i träda (ta utdelning enligt förenklingsregeln under tiden) för att sedan skatta 25%.
- de år du har behov av mer pengar hade jag tagit ut mer i utdelning, då blir skatten lägre än om du tar ut allt på ett bräde år 1. Här kan du ju räkna på vad totalkostnaden blir om du istället höjer upp lönen en del så att du kommer upp i lönebaserad utdelning.
Men… det är en himla massa pengar och jag förstår om du vill ha ut dem. Prata med en rådgivare som kan titta på hela din livssituation och ditt bolags situation så du kan få hjälp att få fram en lösning som är både smart och tillfredställer ditt intiala behov av kapital.
Har du planer på att flytta utomlands så är “Sparsam skatt” en bra samarbetspartner för den biten. De kan räkna och berätta hur du flyttar ut bolaget och sätter upp det så att det blir skatteeffektivt. Utdelning i fåmansföretag – reglerna (bjornlunden.se)