I avsnittet är det en sekvens med ett exempel att ChatGPT (eller kanske nån annan AI tjänst) skapar en verksamhetsberättelse utifrån en resultat/balans räkning. Med ChatGPT kan man inte bifoga en fil. Jag har frågat ChatGPT ![]()
Är det någon som vet hur dom gjorde dom för att mata in datat (resultat/balans rapport el.dyl)?
Hur går man till väga för att åstadkomma verksamhetsberättelsen?
Det är ju oerhört praktiskt om ideellt arbete i tex föreningar kan automatiseras lite då man ändå inte får betalt per timme… ![]()
@Leitet - det var du som gjorde det med redovisningen, kan du inte dela med dig hur du gjorde?
Hej! Helt rätt att du inte kan bifoga filer. Jag gjorde så här (typ, taget ur minnet):
Fortnox->Vida resultatrapport på skärm->kopiera allt innehåll på skärmen. Klistra in i prompten. (Bry dig inte om att formateringen ser helt knasig ut. chatGPT är bra på att reda ut sådant.
Upprepa med balansrapporten och klistra in under resultateäkningen. Se till att det framgår vad som är vad. Att det står ”balansräkning” eller liknande innan balansräkningen kommer.
Efter balansräkningen skriv typ:
Du är en redovisningskonsult som är ofta får beröm för dina utförliga årsredovisningar. Gör nu en årsredovisning inkluderat versamhetsberättelse för scoutkåren ovan. (Här kan du även lägga lite information som inte framgår av balans/resultaträkningen som chatGPT kan använda för att förklara vissa saker.
ENTER
Artisten grimes idag på twitter:
I’ll split 50% royalties on any successful AI generated song that uses my voice. Same deal as I would with any artist i collab with. Feel free to use my voice without penalty. I have no label and no legal bindings.
Coolt. Snacka om att hänga på snarare än att försöka förbjuda. ![]()
Kul
det vore iofs rätt lätt att byta sångare utan kostnad om någon annan skulle erbjuda 40%
Kanske det deppigaste avsnittet i RT:s historia från min synvinkel. Det här låter ju värre än jag trodde.
Om utvecklingen går så snabbt som det beskrivs, har vi inte då tappat greppet på nolltid. Röster som kan plockas upp och användas till bedrägerier, det låter ju som bara en droppe av allt bad shit som den här tekniken kan användas till.
Att bli 10 ggr mer effektiv… är det verkligen ett så hett eftertraktat mål? Om alla blir 10 ggr mer effektiva, vad är då skillnaden? Konkurrensen blir densamma. Jag brukar ha lätt att se saker från den ljusa sidan, men det här var en potentiell dystopi som målas upp.
Jag slår lite mellan entusiasm och deppighet lite beroende på dagsform. ![]()
Ja, absolut. Samtidigt så skapar det ju också väldigt många fina möjligheter. Brukar det inte vara så här med allt i livet? BankID är superbra och det används i liten utsträckning till bedrägeri. Men jag hade ändå inte velat gå tillbaka hur det var innan.
Rätt. Det är därför jag tror det är viktigt att hänga på.
Det stämmer, det är därför det är viktigt att ta upp detta nu och förstå vad det är som händer. Det är mycket hög tid att börja jobba med dessa frågor, för politiker, samhället och medborgare.
Jepp, tänk om det finns 10 gånger mer vård i samhället? Eller 10 gånger mer fossilfri el? Eller 10 gånger mer semester? Nice enligt mig ![]()
Det slår inte helt linjärt. Enligt den data som finns nu så tyder mycket på att dåliga personer blir mycket bättre, bra blir bara lite bättre. Lite som när vi ersatte muskler med maskiner blev alla lika starka, nu blir alla lika smarta.
Jag gillar det som @leitet sa om att det också jämnar ut spelplanen i många områden.
Frågan är väl hur applicerbart det är ute på företagen. Vi får inte använda några AI-verktyg alls för att utföra arbete, inget får läggas in i ChatGPT, Co-pilot är inte tillåtet, kod-skapad av AI-verktyg får inte användas. Inget som ens liknar känsliga uppgifter får komma i närheten av ett verktyg där informationen sedan bearbetas på annan ort/molnet.
Och nej, jag jobbar inte på Combitechs IT-säk avd. utan ett vanligt IT-bolag i vårt avlånga land. Sedan är kanske inte dessa reglerna för att bestå förevigt, men detta hanteras med stor försiktighet och en viss tröghet är nog att vänta.
Blev väldigt pepp och ska djupdyka i det hela!
Jag har använt ChatGPT för min egna verksamhet som KBT-psykolog. Då man delar ut olika hemuppgifter och behöver sammanställa material om vad ångest/dep mm är så bad jag ChatGPT göra detta så har 20 A4 nu med färdigskrivet material som i grunden är korrekta (lite handpåläggning behövs dock).
Likväl sparat med 2-3 arbetsdagar minst att sammanställa detta och ser absolut möjlighet till att kunna skapa mer material. Då jag kunskapsmässigt kan dessa områden så är det perfekt att använda tekniken för att producera material att dubbelkolla. Väldigt intressant att se närmare på bilder och så framöver!
Snyggt!
Det är precis så här jag tänker också att man kan använda det.
Samtidigt som man förstår det, så känns det som att man håller ena handen bakbunden. Samtidigt tänker jag det borde bli enklare när man kan köra modellerna lokalt. Eller?
Frågan är ju hur långt bort lokala modeller är, och vilken beräkningskraft som krävs, och vad för träningsdata som används (vem äger rättigheterna till träningsdatan). Verkar finnas en rädsla att någon i efterhand ska hävda att nyttjad genererad kod härstammar från en copyright-skyddad produkt. Sen är det ju också rädslan att råka dela med sig av någon form av annars hemlig teknisk innovation när Co-pilot körs. Visserligen så säger Github att inget lagras, men bara för att ett stort företag säger en sak så behöver det inte vara sanningen.
Med det sagt så använder jag såklart ChatGPT i den mån jag kan/får, så visst tror jag att det här är framtiden, men jag tycker det är väldigt svårt att se vad det slutar med. En gissning är lite som övriga nämnt tidigare att alla blir effektivare och att vi övergår till att mer vara redaktörer än skribenter.
I avsnittet säger ju Fredrik att han har kört på sin laptop. Inte lika stor modell, men en tillräckligt bra.
Har inte lyssnat på avsnittet än
Så får väl göra det innan jag säger något mer. Min egna mentala bild av lokala modeller är åt Blombergs kostnader kring sin GPT, för det är troligen sådan som hade varit aktuell för oss.
Det är nog en ganska stor del av den äldre generationen som inte skulle ha något emot att gå tillbaks till tiden före BankID.
Jag ser framför mig ett stort arbete för lagstiftarna när det gäller upphovsrättsfrågor. Och de måste nog arbeta ganska snabbt.
Om en AI tränats på bilder av Ernst Billgren som ligger på nätet och sean skapar något som är väldigt likt hans verk. Borde han då inte få royalties?
Det borde nog införas någon ruta i saker man delar online där man måste godkänna att ens bilder eller liknande används för att träna en AI.
Ämnet är ju väldigt polariserande och jag tror det är bra att lyssna in olika åsikter. Jag såg detta klipp på tuben som jag tyckte var lika tankeväckande som RTs podd:
Såg det här ikväll på rekommendatino av @leitet. Sjukt läskigt… ![]()
Särskilt de delarna när man körde modellerna på MRI-signaler och den kunde illustrera ens tankar. ![]()
20:05 in i videon:
Vilken sida använde du för att framkalla boken? Om det är reklam att länka får du gärna skicka ett PM.