300. ChatGPT & AI-assistenter: Vi har alla fått en egen junior assistent på jobbet och i livet

Skickar pm angående vilka jag använde. Men resultatet blev över förväntan. Valde även hård pärm för omslaget och tycker inte se mig någon kvalitetsskillnad mot barnböcker som säljs i bokhandeln. :slight_smile:

3 gillningar

Det är jag också nyfiken på .
Får man önska ytterligare ett PM?

Vilken bra idé! Jag tar gärna PM på var du framkallade boken också om du har tid och ork.

Inga problem med att skriva ut saker då det efterfrågas. :+1::blush:

3 gillningar

Skriv gärna till mig också, eller skriv ut det! :smiley:

1 gillning

Jag pendlar mellan entusiasm, skräck och “jaja, jag kan ju ändå inte påverka men det blir en spännande resa för mänskligheten” :wink:

Jag tror dock att vi/samhället måste diskutera på djupet.

En hel del experter inom AI-forskning och utveckling tror att den mest troliga konsekvensen av att skapa artificiell intelligens som är smartare än människor kommer att bli döden för allt biologiskt liv. Inte som i “kanske det finns en avlägsen risk”, utan som i “det är det logiskt uppenbara resultatet som skulle hända.” De argumenterar för att vidare utveckling av AI är alldeles för riskabelt och att vi behöver stoppa det nu.

Läs gärna den här artikeln av Eliezer Yudkowsky i Time om varför han och andra tror att att pausa AI-utvecklingen, som föreslagits av Elon Musk och en lång lista av (även mer respekterade) teknikexperter, helt enkelt inte är tillräckligt.

Just för tillfället är jag väldigt positiv (har t ex precis använt ChatGPT för att analysera ett term sheet vi fått för företaget om punkter som kan vara problematiska, och min marknadsavdelning använder dagligen för content mm) - men jag tror att vi måste stanna upp lite och komma till gemensamma regler hur vi kan kontrollera utvecklingen.

1 gillning

Jag må lyssna på 95% av era avsnitt men detta var lite såhär “njaaa” typ 50/50 innan… jag lyssnade och har senaste dygnet varit i kreativ chock, ringt ALLA jobbkompisar och betett mig som en AI-påve. Känns som jag mentalt tog ett kvantsprång och oavsett allt läskigt som kan komma att ske kommer jag från och med idag göra som gästerna, testa allt och se hur det kan gynna mig. Nyss var föreningen jag är involverad i sugna på att lägga ner pga. det suger livsglädjen ur en att söka EU-stöd men nu känns allt möjligt! Som läses ovan, i chock med svårigheter att stänga munnen. Så tack till RT och gästerna för att ni gjorde detta greppbart och lite mer folkligt och tack till mig själv för att jag tog ut huvudet ur röven och vidgade mina vyer.

Ps. Drog denna text genom ChatGPT och det blev oväntat uppfriskande trots att jag bad den förbättra språket, men jag valde mitt ursprungliga svammel för att förmedla sinnesstämningen.

9 gillningar

Jag har personligen använt Chat GDP för lite blandat. Sammanfatta texter och får struktur främst. Men även som (precis vad man inte ska göra enligt pod-avsnittet) ny Google. Jag ställer frågor på enkla saker i livet. Senast tex: “varför behöver man ett SSL-certifikat för en hemsida?” å får det sammanfattar och förklarat, istället för att behöva leta reda på rätt sida med tydlig beskrivning. Dessutom är det på Svenska. Även om jag inte har några problem med engelska, så är det lite mer bekvämt. Men främst går det att ställa följdfrågor. Det är guld.

Inom yrket har jag använt det en hel del för att konvertera information för att lägga in i excel. Fått 150-sidors dokument med innehåll i en konstruktion som jag sedan bett Chatt GDP att sammanfatta och ställa upp i tydligt format för excel. Fungerar grymt bra! Utom en punkt… det är för långa texter.
Hur kommer Ni undan delen med för långa inputs?

1 gillning

Visst, jag tackar inte nej till utveckling… men gör det oss lyckligare egentligen?

Tror du att den genomsnittlige moderne människan är betydligt lyckligare än naturfolket som typ lever i amazonas-djungeln på samma sätt som de gjorde för 1000 år sedan?

Jag läste också en parabel av Paulo Coelho

7 gillningar

Det låter som en väldigt expansiv bransch som kan vara lämplig för lekhinken. Var hittas de företag som man bör förvärva för att ta del av eventuella framtida ekonomiska utdelningar.

Det hoppas jag verkligen. Varför har vi svara håller på med utveckling de senaste 12k åren?

Jag tror livet är hårt, kort och jobbigt att leva som naturfolk.

GPT 4 klarar längre inputs så kanske värt att betala för ett abonnemang om längden är ett problem. Om du redan har gjort det har jag dock inget svar tyvärr.

2 gillningar

Superintressant avsnitt, och bra tajming! Vi hade en inplanerad dag för lite explorering av ChatGPT här på jobbet idag. Vi har exv jämfört version 3.5 med 4 och använt det för programmering/dokumentation.
GPT-4, om än lite långsam, är ju makalös på att summera och fatta kontext!
Gillar tänket med “assistent”, för det blir tydligt att expertis fortfarande behövs.

Vi funderar på att fortsätta titta lite på Auto-GPT.
@Leitet, angående det testet ni satte upp med RikaTillsammans-botten. Hur mycket jobb gömmer sig under huven där? Är det ett öppet projekt som man kan ta del av?

1 gillning

@janbolmeson ni är inte riktigt kända ännu i AI-världen :laughing:

Jag knackade in i Open AI: “Är RikaTillsammans tillförlitlig som källa?”

Svar:
RikaTillsammans är en svensk blogg och podcast som fokuserar på privatekonomi och investeringar. Ägaren till bloggen och podcasten är Alexander Pärleros, som själv är investerare och författare.

Det är viktigt att notera att RikaTillsammans är en subjektiv källa, och dess innehåll baseras på Alexander Pärleros egna erfarenheter, åsikter och kunskaper. Även om Pärleros har kunskap och erfarenhet inom området för privatekonomi och investeringar, bör man komma ihåg att hans åsikter och råd inte nödvändigtvis är lämpliga för alla personer eller situationer.

Därför är det alltid viktigt att göra sin egen undersökning och bedömning av informationen som presenteras av RikaTillsammans, samt att söka information från flera olika källor för att få en balanserad bild av ämnet. Generellt sett kan man säga att RikaTillsammans kan vara en bra källa för inspiration och idéer om privatekonomi och investeringar, men det är alltid viktigt att göra en egen bedömning av informationen som presenteras.

2 gillningar

Jag valde att framkalla boken via Cewe. Har aldrig använt dem tidigare, men såg att de hade fått bra recensioner överlag samt bra omdömen på Trustpilot. 4 dagars leveranstid och inget att klaga på. De har dessutom ett väldigt bra fotoprogram vilket gör det lätt att designa boken som man vill. Var väldigt enkelt att lägga in bilder och text, samt att ha koll på marginaler så inget råkade hamna utanför.

Bra hårt omslag (censurerade mitt namn) och kom fint inslagen också.

5 gillningar

Jag och Caroline använder cewe till vår årliga fotobok. Bara bra upplevelse även om de inte är billigast.

1 gillning

Yudkowsky is a decision theorist from the U.S. and leads research at the Machine Intelligence Research Institute. He’s been working on aligning Artificial General Intelligence since 2001 and is widely regarded as a founder of the field.

Ett annat Einstein-citat jag nu påminns om:

3 gillningar

Jag vacklar mellan att ena dagen var entusiast och andra dagen vara livrädd. Läste igår att 50 procent av forskare tror att sannolikheten att vi kommer dö till följd av AI är 10 procent eller mer.

Det är hur typ som om vi ingenjörer sa att 50 procent av oss tror att det är 10 procents sannolikhet eller mer att ett plan kraschar. Inte fan hade man satt sig i ett sådant flygplan… :cold_sweat:

4 gillningar

Jag tänker att man kan göra en liknelse mellan AI och Kärnkraft:
Det är extremt effektivt och konstruktivt när det fungerar och människan kan hålla kontrollen… men när processen går bortom mänsklig kontroll. :neutral_face:

Och att det kommer gå ur kontroll måste man nog räkna med.
“Anything that can go wrong will go wrong”.

Skillnaden här är ju då att katastrofen skulle vara mycket större eftersom en härdsmälta ändå är en relativt begränsad katastrof, medans AI kan färdas runt jorden med nära ljusets hastighet i sin utveckling.

Och sådana som Kina, Ryssland och Nordkorea kommer ju knappast stoppa sin utveckling av AI bara för att man frågar snällt.

1 gillning

Eftersom det har gått ett par dagar sedan inspelning har ju någon gjort ett UI på det nu… :exploding_head:

:scream::see_no_evil:

Det jag “tröstar” mig med är att alla verkar anse att dessa är hopplöst efter och att de kommer bli än värre med USAs sanktioner på avancerad elektronik. Men lyssnar man på t.ex. Sam Altman så känner jag - är han en person som jag vill lägga världens öde i? Njae…

2 gillningar