300 ksek i Indexfond vs hyresaffär (fastighet)?

Hej, du har två möjligheter

Om du hade 120.000 kr investera

skulle du stoppa dom i en indexfond typ Lysa (90% aktier) eller

Eller i en fastighetsaffärer i UK där man hyr en bostad för att hyra vidare den med vinst. Här Stoppar du in ca 10.000 gbp Och hyr rum som du hyr vidare och får en cashflow på 10.000 gbp /år om den hyrs ut under årets alla månader efter alla omkostnader. Skatten är 30% på vinst (efter att du fått tillbaka pengarna då det ses som lån)… så år 2 är möjligheten 7000 gbp/år.

Att lägga till är att den som gör fastighetsaffären och sköter kontakt med bovärd/hyresgäst, inte är du utan ett mindre företag i Sverige som hållt på med fastighetsaffärer i UK senaste åren.

Absolut i indexfonder förutsatt att det är lång sparhorisont. Kan inget om fastigheter och framförallt inget om fastigheter och uthyrning i England.

8 gillningar

Att lägga till är att den som gör fastighetsaffären och sköter kontakt med bovärd/hyresgäst, inte är du utan ett mindre företag i Sverige som hållt på med fastighetsaffärer i UK senaste åren.

Vilken är risken med UK-upplägget?
Vilken trovärdighet har det lilla svenska bolaget?
Jag skulle välja indexfond varje dag i veckan!

3 gillningar

Detta avhandlades för mindre än tre månader sedan i den här tråden:

Det var samma trådskapare då, men svaren och de erfarenheter forumets medlemmar delade med sig av föll nog inte trådskaparen i smaken – så nu har vi en ny tråd.

4 gillningar

Helt annan typ av affär och annat företag.

Lol är det ditt företag?

3 gillningar

Ja du, om detta vore sant skulle 10 000-tals svenskar redan ha satsat pengar på detta. Risken är att du blir fullständigt grundlurad.

1 gillning

Om du verkligen verkligen förstår dig på UK upplägget, du har pluggat detta, eller jobbar med det själv, kan avgöra trovärdigheten hos alla inblandade parter och kan förutse maximal nedsida med mycket stor säkerhet, sure överväg UK upplägget.

Är det nej på en enda av dessa frågor så nej nej nej.
Index är 0 jobb… Underskattas hur mycket hobby investerade lägger på att jaga överavkastning och sen i 99 fall av 100 hade de kunnat lärt sig ett nytt språk, varit mer med barnen, tränat mer eller lagt mer tid på jobbet istället för att lägga 100 tals timmar per år på nått som tillslut kostar dig pengar i form av förlorad avkastning.

1 gillning

Smart. Tack.

? Det hade gjort mig till en bluff så nej.

En investering som ger 100% innan skatt är “too good to be true”. Låter som en bedragare… Kolla upp allt ORDENTLIGT innan du investerar i detta. Många varningsklockor som ringer.

2 gillningar

Var har du hittat och fått informationen kring den här investeringen? Finns det någonstans man kan läsa på kring detta erbjudande?

Vad är namnet på företaget?

Nej tyvärr ett privat erbjudande.

Då skulle jag bli ännu mer skeptisk om jag ska vara ärlig.

1 gillning

Alla varningsklockor ringer…

2 gillningar

Tack jag valde att inte hoppa på.

4 gillningar

Det var nog klokt :slight_smile:

1 gillning