Varför investerar i inte fler i UK fastigheter

Hej varför investerar inte fler i fastigheter i UK?

Finns ett företag som heter Momentum som utbildar svenskar i det.

Jag har kompisar som gjort det och i princip alla är negativa. Framförallt är det lite som att gå över ån för att hämta vatten. Sedan är det en uppsjö med problem med att göra affärer i ett annat land, särskilt ett som inte längre är med i EU.

5 gillningar

Vill du inte intervjua grundaren till Momentum property. Han har en helt annan bild av intjäningsmöjligheterna?

1 gillning

Det finns en tidigare tråd här på bloggen om Momentum Property Education AB. Läs den så förstår du om Jan inte vill nappa på ditt förslag.

År 2020 omsatte bolaget enbart 396 000 kr och gjorde en förlust på 78 000 kr.

2 gillningar

Spontant uppkommer två stycken frågor:

1. Att ställa sig frågan varför inte fler investerar i fastigheter i Storbritannien implicerar att du idag vet hur många som gör det (vet du det?) och att du har en bestämd uppfattning om hur många som borde investera i detta (har du det?). Eller rör det sig mer om en allmän känsla av att inte se speciellt många öppet prata om detta, typ som på detta forum?

2. Lite krasst så kan man alltid fråga sig varför inte fler investerar i branch x i land/område y. Vad är grundargumenten till att just fastigheter i Storbritannien verkar vara en speciellt bra grej (snarare än textilfabriker i Indonesien eller guldgruvor i Sydamerika)?

1 gillning

Dels omsätter SwedishWealth Institute mer än så och dels investerar dom i UK (annat bolag).

1. Jag har hört att andra elever investerar men känner inte dom. Det är alltså inte någon retorisk frågan som jag ställde.

2. Irrelevant. Jag var specifik i frågan och inte filosofisk.

Jag förstår. Då låter det som att du själv alltså är ute efter argument för och emot denna investering (som några i din direkta närhet verkar vara intresserade av) snarare än att argumentera för det själv. Då missuppfattade jag syftet med din trådstart.

Yes, korrekt uppfattat.

Jag vill kombinera mitt börssparande med fastigheter. I UK uppfattar jag det vara betydligt enklare att få lån och att man kan hitta rätt så attraktiva objekt om man har 1 msek i handpenning.

Det mina kompisar har sagt som de facto gjort det var bland annat:

• svårt att hitta bra objekt
  • dåligt skick på objekten
  • andra regler än i Sverige
  • hög konkurrens om objekt
  • sent i cykeln
  • dyrt med omkostnader
  • omständigt när det inte fungerat
  • att man blev lämnad ensam vid strul
  • etc.

Det var dessutom innan Brexit. Har svårt att tänka mig att det blivit bättre nu. Vissa av dem hade gått via kurser - kan inte garantera att det var samma, men vet att Kiyosaki körde någon variant här, förmodligen på licens.

4 gillningar

En artikel om Momentum. Jag har uppfattat Momentum property i Stockholm är seriösa

Jag ska iaf gräva vidare. Återkom om du vill ta intervju med Daniel.

Lite snabbt från Google ger en något annorlunda bild:
Swedish Wealth Institute – vilken bluff!

Jag tycker det hela verkar väldigt skumt.

4 gillningar

När jag läser dina inlägg så får jag nästan känslan av att du har en häst med i loppet på något sätt (jag säger inte att det är så, bara att jag får den känslan). Det verkar ju finnas tillräckligt med material om detta på nätet för att du ska kunna bilda dig en egen uppfattning om denna typ av investering utan att @janbolmeson behöver göra en intervju med personen i fråga.

Kan du specificera tydligare vad det är du önskar ska hända och varför?

2 gillningar

Om man klickar på länken till The Investment Club Network i den artikeln så går den numera också till en hemsida som heter ticn-disaster.com där människor som påstår sig tidigare varit med i klubben ovan berättar om hur de har blivit blåsta.

@Skywalker82 Det är möjligt att det att investera i fastigheter i Storbritanien är en trevlig grej, men jag skulle inte närma mig den personen som du refererar till ens med en hazmatdräkt på mig. Det är såklart teoretiskt möjligt att alla dessa turer, anklagelser och röda flaggor egentligen är orättvisa/felaktiga, men jag har svårt att se att det finns investeringar som är så lovande och bara går att göra via en speciell person eller organisation att det till och med är värt att ta en enorm motpartsrisk i form av att med stor möjlighet bli scammad.

Det finns hur många investeringsmöjligheter som helst som inte verkar helskumma efter att ha googlat på dem i fem minuter. Då tycker jag att det är bättre att välja någon av dessa istället.

Jag vet inte vad som spökar hos dig. Fastigheter är intressant och jag har hört/ följd Momentum på Youtube. Förstår inte vad det är du spekulerar om.

1 gillning

Inte dåligt vilka bolag äger han?

Jag tänker att poängen är att allt som refererats här i den här tråden säljer drömmar och fantasier. Den enda som tjänar något på det är den som får pengarna i näven för att berätta sagor för de som vill betala för dessa.

3 gillningar

Aldrig tyckt att fastigheter är speciellt intressant, av följande anledningar:

1. Hypen och den totala bristen på rationellt jämförande avseende både volatilitet, mängden hävstång och potentiella avkastningen
  2. Gillar inte värdepapperiseringens mörkare sida när det gäller boende, se dokumentären Push (och det här kommer från en kapitalist)
  3. Fastigheter i sig är ingen egen tillgångsklass enligt forskningen, det är en blandning av räntor och aktier. Finns bara 4 rena tillgångsklasser: Räntor, Aktier, Råvaror och valutor. Skulle jag vilja diversifiera från mitt rätt tunga aktie-innehav skulle jag hellre titta på någon av dessa.
  4. Under min investeringstid har fastigheter varit fruktansvärt dyrt
  5. Fastigheter bör teoretiskt inte stiga mer än Inflation + befolkningsökning. Ser inte en ordentlig risk premie, eller rimligt sätt att värdera fastigheter. Kassaflödet finns ju vid köp av hyres, men WACCen blir väldigt udda idag med dagens ränteläge och kräver att man utvärderar med andra modeller för att inte missa risken för att fastigheter är sjukt övervärderade idag på många marknader (UK, Kalifornien, Kanada och Sverige tänker jag främst på)

Vad exakt är det som lockar en till att investera i fastigheter i UK?

3 gillningar

Tack det är just ett svar av denna kaliber jag väntat på. Jag känner att det är svårt att hitta hyresfastigheter i Sverige som jag har råd med. UK är en större marknad och tänkte att det kan vara intressant att kika på.

Just nu lutar jag mot att fortsätta med min business och återinvestera på börsen/lysa och egen business framför fastigheter.

Enligt vilken teori? Intuitivt skulle jag anta att fastigheter ungefär växer i värde i takt med ekonomin i stort (alltså befolkning × produktivitet).