Behöver hjälp!! Vilket är smartast 2-300 000 på solceller eller in med det på börsen ? tänker att solen inte lyser året om eller dygnet runt + om man flyttar så flyttar man ifrån solcellerna som sitter kvar på huset, kontot på börsen följer med vart jag än flyttar. vad ska vi göra ?
49 år kommer bo kvar i villan i minst 5-7 år, kan tänka mig att bo kavar längre eller hyra ut beroende på el och marknadsutveckling
Enligt Solceller återbetalningstid: Så ser lönsamhet ut 2023 | SolcellsOfferter är återbetalningstiden 10-14 år.
Du hade tänkt bo kvar i 7 år och jag antar att du inte har elbil. Jag hade inte satsat på solceller med de förutsättningarna om du vill tjäna pengar. Miljöaspekter är ju en annan sak.
Helt omöjligt att säga utan mer konkreta siffror (hur mycket solceller kommer installeras, hur mycket beräknas de producera, hur mycket kan ni använda, hur mycket övrig investering har ni etc…).
nä har inte elbil, har tjänstebil och husbil, har ingen susning om jag får el eller förbränningsbil , kan inte påverka vad jag får för tjänstebil efter den jag har
då är börsen bättre då jag gör vinst redan första året känns det som
Jag hade sattsat på solceller å bott kvar längre än 7 år då… Varför flytta om man har hittat ett bra boende…
jag och frun har tröttnat på Sverige
Så därför ska ni bo kvar minst 5-7 år till…? Hade jag varit less hade jag flyttat mycket tidigare än så.
Alla barn står inte på egna ben ännu, men snart så
Håller nog inte med något av det som skrivits här.
Solcellerna kommer ju påverka husets värde, så botiden är i stort irrelevant även om det adderar en värderingsosäkerhet.
Det enda som egentligen är relevant är din prognos för elpriset.
Ju högre elpriser vi får, desto bättre investering.
Jag ser det som en riskspridning där du får en passiv inkomst med garanterad avkastning. Som minst kommer du få 1 kr/kWh du producerar. Ta det gånger trolig produktion så har du ett troligt golv.
Sedan kan du räkna med alternativa scenarion där elpriset fortsätter vara högt (troligt) och se hur passiv inkomst/återbetalningstid förändras.
Den frågan har kommit upp i flera trådar om och jag förespråkar solceller. Då jag har inte betalt en enda elräkning sen vi byggde huset för 2 år sedan. Elpriserna är väldigt svårt att sia om men från en återbetalningstid på 11 år så är vi nere på 6-7 år med 2022 års priser men åter igen elpriset är omöjligt att veta. Då också återbetalningstiden. Mer realistisk är 8-9 år på mina solceller.
Helt rätt att solen inte lyser året runt men vi får försäljning under sommarhalvåret tillgodo, som en kredit. Nu i mars så ska vi få utbetalt 8 000 kr som vi tjänat under 2022. Eftersom vi från och med Mars producerar vi mer än vi förbrukar. Sedan tillkommer skatteåterbäring också.
Va ett nyhetsrappotage för ett tag ang prisfallet på bostadsmarknaden. Visade sig att de som hade solceller eller energisnålt hus stod bättre emot prisfallet. Kan säga att då att solceller har spelat roll i värdet. Om du får pengarna tillbaka säger jag inte men en del av den iallafall.
Men ni har andra förutsättningar att troligtvis flytta inom några år, då är kanske ok inte solceller det bästa för er…