Bra att du börjar unna dig lite – att vara sparsam och bygga upp kapital är förstås toppen, men i något läge måste du ju börja få avkastning i form av livskvalitet, annars what’s the point?
För många är boendet en stor del av livskvaliteten, får intrycket att så inte är fallet för dig? Givet ålder, livssituation mm känns det annars som ett logiskt nästa steg för dig. Men då minskar förstås krigskassan betydligt.
Övriga tankar utifrån din beskrivning: Din TJP ser väldigt låg ut, givet dina inkomster och storleken på det ihopsparade kapitalet (om det kommer från inkomst av tjänst). Delar av inkomsten kanske inte är pensionsgrundande? Kan det vara värt av växla en del – beror förstås på hur set-up mm ser ut och upplevt kapitalbehov i närtid.
En randanmärkning: Spiltan Aktiefond Investmentbolag – har svårt att se den fondens existensberättigande i någon portfölj. Köp en liten post Investor direkt istället, resten av fonden är bara brus.
Trots våldsam övervikt i Investor (typ 30%) som har överpresterat under många år. Säger något om förvaltarnas förmåga att hitta andra bolag. Och att definiera bolag med mer än ett affärsområde (Atlas, AstraZ, SCA, Hexagon, Assa etc) som “Investmentbolag”, det tyder på rätt ordentlig idétorka…
Jo men iom att den förvaltningsavgift är 0.2% och investerar i svenska investmentbolag, är det då inte bra att ha den i en portfölj?
Enkelt och bra, eller ?
Som sagt, jag är nöjd👇
Tycker ju att man med tickande klocka kan satsa på partner och familj i en sådan lyxsits som de flesta bara drömmer om. För övrigt blir man ju ledsen att vi fortfarande dras med recessionen som beskrevs i trådstarten för 3,5 år sedan.
Wow! Du har redan vunnit pengaspelet. Dags att fokusera på andra områden som kan göra ditt liv rikare.
Jag är i ungefär samma sits som dig fast något år äldre och inte fullt lika högt upp på rikedomstrappan (~4,3). Har börjat inse att mer pengar eller karriärskliv inte kommer göra mitt liv rikare. Nu är fokus hälsa samt att träffa min livspartner med förhoppning om framtida barn. Vi kanske borde ses och dela erfarenheter över en fika?
Jag tycker inte att du ska använda dig av den där dollar cost averaging strategin, för ingen människa kan säkert förutsäga när det är rätt läge att gå in i aktiemarknaden.
Använd istället strategin Fix Proportion mellan Ränta och Aktiemarknad. När aktiemarknaden stiger tvingas du då ibland ta hem aktievinster och rädda dem till säkrare ränta. När börserna faller tvingas du gå in och ta av din ränta för att öka proportionen i aktierna som blivit billigare att handla.
Wow! Grattis! Få förunnat (nu tror jag inte du fått det gratis - du har säkert fått slita en del) att vara i din situation redan vid 33 års ålder. Kör på!