348. Samtal med Johanna & Elias - ett ungt DINK-par som gjort många rätt

Jag instämmer. Jag tänker att ämnet är jätteintressant men detta unga par kanske kände sig blyga och det blev inte så mycket sagt liksom. Prova gärna en intervju igen med andra par.

1 gillning

Vad är det som har störst påverkan på upplevelsen av lycka i vårat liv? Vår vardag! Och vart spenderar vi vår vardag? I vårat boende.
=Är det något man ska lägga pengar på så är det boendet.

-Jan Bolmeson

@janbolmeson detta citatet har jag sparat och skickat till min fru, Tack för kloka ord :blush:

4 gillningar

Vänta inte för länge med att skaffa barn om ni vill ha barn och känner att ni är rätt för varandra. Alltför många riskerar att drabbas av ofrivillig barnlöshet eftersom de startar för sent. För många minskar fertiliteten i 25-års åldern.

Det som är viktigt att göra innan man skaffar barn är att fundera på om man har rätt partner och om man faktiskt vill ha barn. Svarar man ja på båda dessa frågor är det bättre att köra. Allt annat går att göra med barn också.

Renovera gick alldeles utmärkt. Men visst, jag var glad att köket var klart. Dränering, takbyte, tillbygge, omgörning av trädgård, badrum, tvättstuga, hela källaren, allt det är gjort medan vi haft barn. Det mesta vi kunnat har vi gjort själva. Barnen har lekt runt oss under tiden. Inga problem! Nu är vi gamla (runt 40) och skulle inte orka renovera men då var vi unga (runt 30) och hade massor av energi trots vaknätter och allmänt småbarnskaos.

Har man någon särskild resa man vill göra kan den ju betas av men det tar ju inte för lång tid. Att resa intresserade inte mig som ung men däremot nu och när barnen nu är 10+ är det fantastiskt kul att resa med dem.

Men låt inte ekonomin styra för mycket. När vi precis fått barn tänkte jag att vi borde ha väntat ett år så att vi hade hunnit spara mer pengar. Nu 13 år senare skrattar jag åt det. Pengar har vi hunnit tjäna även efter att vi fått barn, trots deltidsarbete för min del under alla år…

Håller ju egentligen med om detta och kan med facit i hand vara utan mycket men inte utan barnen. Dock är vi olika och en del skulle ha svårt att vara sitt bästa jag som förälder om mycket känns ouppfyllt. Men tycker ditt inspel är jättebra att det mesta går göra efter barn också och kan förstärka upplevelserna.

Absolut. Men om man känner att man har sådana saker misstänker jag att man vet att man vill göra det. Då frågar man inte någon annan vad man ska göra innan man får barn.

Jag själv väntade tex i 5 år på att gå klart min utbildning och börja jobba. Jag hade de andra båda bitarna på plats redan när jag var 20, nu hann jag bli 25 istället.

Tyvärr bryr sig inte biologin om ifall man har saker man vill göra. Det blir oavsett svårare att få barn. Jag vill bara att man tänker på det och inte plötsligt blir förvånad. För många kan det vara värt risken att vänta, för andra är det inte det.

Framförallt finns det många falska sanningar man intalar sig själv. Sådant som egentligen inte är viktigt för en men som man tror är viktigt eftersom man får en bild av att det är så det ska vara. Som att man måste bo i det perfekta, färdigrenoverade huset, ha gift sig, rest jorden runt, gjort karriär osv osv innan man kan skaffa barn. Innan man når allt det där är man kanske 40 och vips var det svårt att bli gravid.

2 gillningar

Tricket är att (som man) skaffa sig en yngre partner. Då kan man kosta på sig att vara lite äldre och dekadent innan man skaffar barn. Sen tycker jag också att man som kvinna inte ska gå och noja för att man kanske inte får barn om man väntar för länge. Man ska inte forcera fram något men man måste ändå ha en nykter syn på biologin. Håller också delvis med om att alla stjärnor inte behöver stå helt rätt innan man gör slag i saken men… Det kan vara smart att tänka till och planera lite före också. Vet alltför många som hamnade i barnfällan på tok för tidigt och fått kämpa med dålig ekonomi och förlorade drömmar.

1 gillning

Problemet är då att som kvinna är risken ännu större att få leva fler år som änka. :roll_eyes: Fast det är klart, en del äldre damer verkar glada över att få några år utan gubbstrutten. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Klart man inte ska forcera fram något. Man ska ju som sagt vilja ha barn först och främst. Det är de där falska bilderna av att allt måste vara perfekt som jag vill åt.

Nu riktade jag ju mig till Johanna och Elias som verkar ha både utbildning, jobb och ekonomi i ordning. Viss skillnad på att bli förälder som 17 eller 27. Men visst, kunde varit tydligare med det. Jag tycker att det är viktigt att ha en ekonomi som fungerar för ett familjeliv. Däremot är det enligt mig inte viktigt att ha supermycket pengar sparade, bättre att se till att man har möjlighet att spara även efter att man fått barn.

Men nu kom jag på två saker som jag tycker man ska tänka på. Det finns ju juridiska fördelar med att vara gift när man skaffar barn så det kan ju vara något att satsa på. Vill man kan man vänta med bröllop.

Gällande att starta företag så kan det vara både en fördel och en nackdel att starta det innan man får barn. Jag känner väldigt många företagare. Inte en enda av dem har tagit ut riktig föräldraledighet. De har känt att de inte haft råd eller möjlighet till det. Jag känner å andra sidan inte någon anställd förälder som INTE har tagit ut föräldraledighet. Då jag tycker att alla föräldrar borde vara föräldralediga på heltid åtminstone 3 månader (för att gynna relationen med barnet och med partnern på kort och lång sikt) så bör det tas med i beräkningen inför uppstart av företag. Antingen får man vänta med företagandet så att man kan vara anställd under tiden man är föräldraledig, eller så är det bra att företaget är lite mer etablerat så att man inte har “kniven mot strupen”-känslan.

Vill man vara ledig länge och ha en viss flexibilitet i sin föräldraledighet tycker jag man ska samla på sig en slant inför föräldraledigheten. Första året kan då båda föräldrarna vara lediga och göra resor och annat härligt tillsammans. Passa på att ta ledigt länge och njuta tillsammans. Angående giftermål ser jag bara nackdelar oavsett om man har barn eller ej. Giftermål är bara bra för den ekonomiskt svage i en relation för det ger en chans för denna person att norpa åt sig sin partners pengar ifall relationen skiter sig.