35 år, vad ska jag göra med livet?

Ekonomi är bara ett medel för att kunna uppnå sina mål.
Min fråga bottnar i om kanske inte svaret på dina livsmål borde finnas i relationen.

2 gillningar

Ja, och problemlösning behöver ju inte begränsas till offentlig sektor. Det finns en massa inspirerande mål därutöver. Bolmessons initiativ med RT är ett strålande exempel på inspirerande, samhällsförändrande livsmål.

Jag hörde om solcellsrobotar som rensar ogräs mha ai-igenkänning för att minska bekämpningsmedel på frukt och grönt.

Här är en grej:

För att inte nämna alla andra filantroper, aktivister och poddare som dyker upp i media. Jag tror inte man ska förvänta sig någon uppmärksamhet, dock. Gör nytta för sakens egen skull och din egen goda vilja. Om du stör dig på fackföreningar så tror jag det finns en risk att de säckar ihop och ersätts av ännu styltigare lagstiftning de närmsta årtiondena.

Där borde det finnas en uppsjö potentiella lösningar anpassade för en fri marknad. Det ursprungliga problemet facken löste var arbetsgivarnas informationsövertag. Idag borde situationen vara den omvända. Men det finns ett gap som gör det svårt att betygsätta och välja mellan arbetsgivare. Arbetsmarknaden är ineffektiv till följd av informationsunderskott, vilket sannolikt leder till lägre löner och sämre förhandlingsmöjligheter för arbetstagare. Då blir ju facken sista utvägen i avsaknad av en ventil eller valmöjlighet.

Skapa arbetsmarknadens tradera, klaravik, blocket eller blinto med lite yelp- /tinderstuk.

Är det där med att anpassa sig till barn och sambo så klokt? Borde man inte ha egna ambitioner.

Lite tillspetsat: Vad är man för förebild för barnen om man inte har annat för sig än att ta hand om dem? Och vill man verkligen ha en partner utan egna drömmar och mål?

Då tror jag mer på att själv reda ut vad man brinner för och ägna lagom mängder energi åt det.

Inte för att jag inte tycker det du skriver är utan poäng, men olika delar av livet kan ha olika “syften” - allt har sin tid? Nu verkar TS vara hyfsat mätt på karriär/jobb och haft drivet/turen att bygga en god ekonomi, kanske kan det vara sunt att rikta fokus på något annat? Säger inte att det är rätt eller fel, mest bara ett instick/svar till vad han skulle kunna ta sig an.

1 gillning

Skaffa dig motorsågskörkort och jobba ett år som F-skattare i skogen! Antingen kommer du älska det, eller så kommer du att längta tillbaka till ditt gamla jobb. :wink:

3 gillningar

Har faktiskt en motorsåg som är klen (går på batteri) och är på gång med ett skaffa en riktig. efter lite efterforskningar lutar det åt en Stihl :smiley:

Att vara ute i skog och mark och få röja låter ganska drömmigt faktiskt, frisk luft och man bör kunna styra sin arbetsinsats väldigt mycket själv.

3 gillningar

Absolut. Inte superbra betalt, men om man ser det som ett sabbatsår kan det göra underverk för psyket. :slight_smile:

Motorsågskörkort är obligatoriskt om du ska arbeta på någon annans mark, så det kan vara värt att ta andå.

1 gillning

Intressant läsning. Jag känner igen mig väldigt mycket. Mitt tips är att du försöker fokusera på det du faktiskt tycker är roligt att göra.

Här tänkte jag direkt: Varför inte starta eget inom bygg och bli en “house flipper”? Du köper renoveringsobjekt som du totalrenoverar och säljer dyrare. Anlita snickare och målare som du kan lära dig av. Elektriker och rörläggare behöver du också anlita då och då. Nu har du en fysisk utmaning och ett varierande arbete som bör vara lönsamt om du jobbar hårt.

4 gillningar

Intressant läsning. Själv är jag också 35 år, examinerad jurist som kör lastbil för tillfället och funderar lite på vad jag ska göra. Har någon sån autistdiagnos som jag tror sådär mycket på.

Saker jag gillar: Administration, försäkringar, bokföring, kontakter, skapa ordning och förutsebarhet

Saker jag ogillar: Springa, träna, klyva ved, status quo

Jag kan tänka mig ett jobb som ordnings- och rutinstyrt, och där processen är viktig, resultatet ganska viktigt. Jag har något svårt att bara göra utan att en förklaring eller motivering bifogas. Har därför en del idéer inom ämnesområdet utbildning/introduktion.

Jag har också funderat på att försöka köpa ett företag, alltså att kunna börja i full rulle.

Har rätt många idéer. En är att driva verksamheter som är förlängningar av hushållet och dess sysslor ut på gatan och i samhället. Om jag dammsuger hemma och det blir fint, kan jag ju lika gärna fortsätta ut på gatan och städa bort gruset, fast med en sopmaskin. När man själv eller någon annan hittar ett plagg eller en möbel som man inte behöver så är det väl bara gå och ställa dem i ens butik och se om någon annan behöver dem.

Man får väl åka runt med lastbil och köra en glassbils-jingel och hämta in saker som folk inte behöver så får de en symboliskt summa för prylen och besväret. Det kanske låter lite kommunistiskt men det går nog att se genom hållbarhetsperspektivet istället. Husen och gatorna här i Sthlm med omnejd är ju multi-generationella, man betalar en liten avgift (banklån) för att få ta över och leva i, så varför skulle inte kläder och möbler ses på samma sätt? Sen kan man inkludera fler “multi-generationella” grejjor som leksaker m.m. så egentligen en klassisk second-hand butik fast baserat på lite nya perspektiv. Det blir i varje fall både högst lokalt och hållbart. Vore intressant att prova.

Jag har förstås en himla massa andra idéer också, exempelvis inom utbildning/introduktion till jobb, särskilt lite lättare jobb.

8 gillningar

Kan inte @FallenFetaOst och @cfsk starta ett företag ihop och starta en följetångstråd på forumet. Låter som perfekta kombon! :sweat_smile::wink::smiling_face:

8 gillningar

Köp ett hus som ett renoveringsprojekt och sälj det sen? Rätt bra tid för det nu med räntorna vad det är. Du verkar ha intelligensen som krävs för att lista ut vart och hitta ett bra objekt, och ekonomiska förutsättningarna för att ha tiden.

Du kommer ha fullt upp med att lära dig allt om hur man snickrar och har sig och du kan tjäna en hacka på det med :).

Jag är lite i samma sits fast med större inkomstkrav. Kör familj samtidigt så kan inte riktigt minimera utgifterna, men på sidan av mitt företagande har vi byggt hus med och säljer vi idag har vi gått 3m plus på 2 år. Gör det mesta med huset själva, och det är både roligt och lukrativt.

2 gillningar

Gör nån annans liv bättre.

Du kanske blir intresserad av att investera i startups som skapar eller ger något du tror på. Eller jobba med företagsrekonstruktion. Alternativt jobba på private equity bolag.

Om du känner att du vill byta det du jobbar med just nu, avråder jag dig från att skaffa barn tills du har hittat ditt och känner att du trivs med jobbet och har tillräckligt för att försörja familjen.

1 gillning

Vad är det för företag du driver inom IT? Har du någon egen produkt eller är det konsultarbete?

Edit: anledningen till att jag frågar är att om det är konsultarbete så kan jag relatera. Tyckte det var ganska tråkigt. Men så fort jag började lägga 1-2 h per dag på egna programmerings-projekt så tyckte jag helt plötsligt allt var mycket mer spännande inom branchen, och släppte helt alla tankar som sökte bort från det yrket.

Tänkte liknande. Jag har ingen ADHD-diagnos men känner igen mig i väldigt mycket, bland annat detta. Fullständigt avskyr att bara göra saker där det inte finns ett syfte eller där det inte är tydliggjort.

1 gillning

Att jobba som underkonsult kan man göra och HELT slippa försäljningsbiten på något sätt som stör. DOM säljer in dig och du måste oftast bara få OK vid en enklare intervju. Dom skär lite emellan men det har ni råd med.

Båda delarna faktiskt men idag består merparten av omsättningen i konsultarbete och det är väl den delen jag är delvis trött på. Jag är van att ha all typ av kundkontakt och är duktig på att hantera människor men känner samtidigt att jag inte riktigt får någon glädje av att “konsultera i gamla system”.

Det är helt enkelt mycket som känns ålderdomligt, kräver speciallössningar osv och skulle vilja göra någonting där man har en tydlig vision för en produkt och sedan kanske sitter i två år och bara utvecklar den med tunnelseende om du förstår vad jag menar.

Är själv i din ålder. Ser på Yellowstone och har allvarligt funderat på att köpa en gård med tillhörande mark och leva mitt liv som en arg gubbe med djur&natur runt mig :sweat_smile:

16 gillningar

Flytta utomlands och driva B&B typ Grekland eller spanien eller nåt? Nya platser och kulturer att uppleva, någorlunda fritt arbete och skulle man vilja kan man säkert jobba med IT ändå i viss omfattning.

Jag inbillar mig att det är lite slappare med administrationen runt medelhavet dessutom.

Som bonus kan du lära dig ett nytt språk under tiden man planerar och genomför flytten.

Humor ändå att läsa en beskrivning som påminner så mycket om mig själv.
Annan bransch, bygg.
Haft anställda men grejar nu solo, för att kunna vara ledig, anpassa dagar efter väder osv.
Den ekonomiska biten driver inte längre utan dagens uppgift får gro fram under morgonkaffet.
Projekt startas om goda förutsättningar finns.
Roligt, produktivt, kvalitativt och ekonomiskt hänger oftast ihop.
Det där med ytlighet och statusmarkörer har även gått mig helt förbi.
Är bilen för fin för ytterligare en kanotrepa på taket så är det inte min bil.
Finns det något inom “min” bransch som kan fungera. Gillar att bygga å snickra säger du.
Beror ju lite på var och hur man bor men timmer?
Kurs i timring? Finns inte många som kan, hur mycket jobb som helst finns och är ju ett gediget göra. Nyproduktion är kanske inget men lagningar i gammalt. Fin kontrast till det du gör redan. Går ju fint att köra eget å anpassa mängd som man vill. Marcus Lindgren bl.a håller ju kurser, hittas på fb, insta.

2 gillningar

Betalartikel men där är en duktig entreprenör som också verkar kollat på Yellowstone

2 gillningar