35 åringen från Arboga

DN presenterade lista på de som hade högst kapitalinkomst och med på listan finns en anonym 35 åring som har lyckats bra på börsen.
Se utklipp från DN

Det skulle vara kul i höra hans resa. Tänk om Jan lyckades bjuda in honom och diskutera hans strategi.

2 gillningar

Sitter med ratsits lista nu, 2023 utgåva 1 och högsta totala inkomst Arboga (lön+kapital) ligger på 23 miljoner och han är 84 år gammal. Har du länk till DNs artikel?

661 miljoner kronor på ISK borde väl ge en skattemässig kapitalinkomst på ca 2 miljoner kronor per år. På KF syns den väl inte alls.

Om man räknar med vad schablonsatsen var 2022 borde det väl bli så här?
661*0.0125 = 8 miljoner

Känns som att drar man in 600 mille på två år på börsen som 35 åring har man startat med ett skapligt kapital. Mer intressant att veta hur det kapitalet kom till.

2 gillningar

Enkelt, bara starta med ett par miljarder :sunglasses:

3 gillningar

Hittade även denna beskrivning om honom från förra årets artikel.

Så det ser ut som att han har börjat från noll.

Likaså om @janbolmeson kan hitta någon av de X000 som misslyckades och bara bränt sitt kapital och nysparande under 20 år eller så :slight_smile:

Tyvärr gör ju DN inte artiklar om dem så de år väl mer anonyma typ.

2 gillningar

Googla qullamaggie. Finns ett gäng YouTubes och hans egen hemsida. Qullamaggie.com

2 gillningar

Ja och det är ju då så konstigt att DN kan veta att dessa 8 miljoner då är på ett isk, från en bostadsförsäljning, uthyrning av fastighet, eller vanlig utdelning från eget bolag. Känns osanolikt att dem gått in o granskat varenda tjomme.

För övrigt är högsta inkomst i Arboga 1,2 milj för den man under 40 som är nummer 1. Han är nu 2023-01-21, 34 år gammal.

Det ser ut som att du har glömt att dividera med 4.

Fast man måste beräkna 661 vid varje kvartal (egentligen såklart faktiskt värde som kan vara något mindre beroende på hur avkastningen kom in under året) så det blir gånger 4 också.

Ja, feltänk av mig. :person_facepalming:

Det skulle vara en väldigt intressant gäst att ha med i podden tycker jag. För jag vet ingenting om det han håller på med.

2 gillningar

Jag det skulle verkligen vara intressant. Men kanske inte bara exakt hur han går tillväga idag för att tjäna in alla dessa miljoner på daytrading (kollade lite på några filmklipp där man ser hur han jobbar med blankning m.m.) utan framförallt hur han resonerat när han tog fram de metoder han använder idag. Har han bara provat sig fram eller har han gjort någon form av analys? Backtest? Vilka verktyg har han använt?

1 gillning

Han håller ju inte på med daytrading, han håller på med swingtrading. Han motiverar det i sina FAQ.

1 gillning

Kanske både och då. Är väl en definitionsfråga. Den video jag såg beskrev hur han handlade på korta tidsperioder intradag.

Nej, läs FAQ.
Frågan lyder: why did i switch from daytrading to swingtrading?

Så 0 daytrading idag.

Av FAQ:n framgår dessutom att han bor i Stockholm.

Men det är möjligt att han kommer från Arboga. Det kanske är en bättre story som skapar fler klick.

DN skriver att han är i 35-årsåldern. Sant, men han är 34 år gammal. Men om vi väntar några dagar kommer rubriken på tråden här stämma.

Av FAQ:n framgår även att hans broker är Centerpoint Securities and Interactive Brokers, så gissningarna på ISK eller KF var nog fel.