356. Samtal med Sparmakarna om ekonomi, livet, balans, FIRE och mycket mer

20 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Bryter FIRE mot ”samhällskontraktet”?

Lite grovt ur huvudet. Kan återkomma med bättre uppdelning om några dagar, håller på och uppdaterar siffrorna.

Kategori Belopp
låneränta 11.000
boende 11.000
mat 10.000
barn 8.000
resor 8.000
hälsa 2.500
skönhet 2.000
kläder 1.000
CSN 2.000
Övrigt 2.000
Summa 57.000

Bilen är ju på företaget, så den betalas via löneavdrag. Så den är inte ens med. :scream::see_no_evil:

3 gillningar

Samma med isk-skatten också antar jag

Lite slarvig kommentar här (har inte sett avsnittet), så hoppas att jag ändå tangerar ämnet?

Jag funderar väldigt mycket kring just balans.

Jag har i många år tjänat långt över genomsnittet (det mesta skattas ju bort iofs).
Samtidigt ser jag inte FIRE som en möjlighet för mig.

Jag har en familj som jag älskar mer än något annat.
Den familjen har helt klart ”kostat” mig ekonomiskt jämfört med om jag hade satt mig själv i en trevlig lägenhet och maxat sparandet.

Sen är jag själv helt klart en ”slösa”, vill jag ha något köper jag det på studs.
(Hur mycket potentiell framtida avkastning jag kastat bort på min hobby vill jag inte tänka på… (bild)

Väldigt intressant och viktigt ämne (ska kolla avsnittet)

Reflekterar vidare.

Simma lugnt vänner :grinning:

EDIT: Missade det viktigaste: TACK till er Jan och Caroline för allt ni gör!

Mvh
Doden

4 gillningar

Tror ingen ställt frågan, och kanske kommer svaret senare men @janbolmeson - vad är du nybörjare på nu? Carro svarade skrivande och sen spann du raskt vidare. (Inte kommit längre än till 1:07…)

Och DÄR kom det. Tack @carolinebolmeson - guld att du inte lät Jan släppa den pucken!!

Pjuh.

Kanske en logisk följdfråga är:
Har du/ni ett system för att föra in lite nybörjarskap i livet med jämna mellanrum?!

2 gillningar

@janbolmeson! Ni har gått miste om en episk show down mellan forskningsbaserade indexfonder medans man lever här och nu i ett rikt liv vs. stock picking och att maxa sparkvoten till sista matlådan för att i framtiden njuta. :person_fencing:

Publiken satt samlad vid gladiatorarenan. Spänningen låg tät i luften. Snart skulle det ske: det sista samtalet mellan Sveriges privatekonomiska giganter. Bara en kan gå segrande.

Så kom det… det civiliserade samtalet. :smiling_face_with_tear:

1 gillning

Jag log lite åt att @janbolmeson inte kom på någon nybörjargrej som inte var hårt knuten till arbetet. :slight_smile:

2 gillningar

Haha… ja, jag undvek det (kanske felaktigt) med flit. :see_no_evil: Jag upplever det är jättesvårt att vara moderator / programledare OCH ha en position att försvara. Det känns nästan som att det hade krävts en extern moderator.

PS. Jag ser själv sedan även ett behov för några “unchained” eller “unplugged” avsnitt vid tillfälle. Men det är nog några år kvar till dem.

4 gillningar

Mitt jobb är min passion som är mitt liv, så kanske inte så konstigt. Senast var det ju kampsport, men min tränare valde ju att flytta till Spanien. :rofl::see_no_evil:

Jo, jag vet… men du har ju t ex en familj med fru och två barn också. DU vet, där utanför arbetsdörren. :wink:

1 gillning

Ser fram emot det. Storligen!!
Nu var min podserie med meandering conversations definitivt något HEEEELT annat än vad RT-podden är, men… uj vad jag själv inte hade stått ut om jag skulle känt behovet att moderera/programleda de avsnitten. Så det var ju tur att jag inte gjorde det (då hade det aldrig blivit 80+ avsnitt av det hela, garanterat!)!

Och den är ju en bra nybörjargrej!
Själv har gitarrlektionerna varit en sån där väldigt uppenbar sak, men med tanke på att jag är inne på slutet av mitt sjunde år med gitarrlektionen är jag inte riktigt nybörjare längre. Samtidigt som jag inte har lagt ner något krut på det hela direkt, så nog ÄR jag en noob fortfarande, definitivt!!

1 gillning

Klarar ni er på 10 000 kr i månaden på mat?

Kan inflika att det funkar även på Länsförsäkringar för oss.

Du får använda oss forumdeltagares tidigare ställda frågor som sköld eller införa en regel för alla er 4 som deltar i samtalet nästa gång, typ: ett gäng påståenden som ni alla måste reagera på men ingen får hålla med den andra. :boxing_glove:

Nu låter det som att jag vill se blodet flyta på gatorna - så är inte fallet. Men för alla oss som har någorlunda koll på både RT och SM och era ståndpunkter så känns det som att det fanns några centrala frågor som likt lord Voldemort inte nämndes vid namn. Men att just dessa hade varit intressant att höra er prata om. :smile:

3 gillningar

Haha, hur låter de?

Så kan jag spara dem om det blir ett nästa avsnitt? (Kollar alltid tidigare avsnitt så det blir lite note to self)

2 gillningar

Jag satt också och störde mig på att Jan undvek frågan och när den togs upp igen så kom han undan med något svajigt arbetsrelaterat. Själv har jag alltid haft olika projekt jag vill utveckla mig inom utanför jobbet. Att stå still känner jag är slöseri på mitt liv. Någon form av konkret utveckling vill jag alltid ha och det kan räcka med en enda sak bara det finns något där. Har inga som helst problem att hitta nya projekt. Problemet är snarare att få tid och därför vill jag så fort som möjligt gå fire och kunna utveckla mig inom alla de områden jag önskar men inte har tid med.

Tre saker som jag spontant tänker att ni har olika syn på:

Forskningsbaserat investerande i globala indexfonder med låg avgift vs. Aktiv stock picking med avsikt att slå marknaden (de har indexfonder också, men mycket annat)

Leva ett rikt liv här och nu och undvika att dö rikast på kyrkogården vs. Att omfamna ett ekonomiskt tänk som går ut på att dra in på kostnader genom att storhandla, ha matlådor och bara tillåta sig själv att unna sig 3000 kr i månaden (det de kallar för ”lekpeng”).

Att inte överspara och aktivt tänka på att när man vunnit spelet vs. Spara 40-50% av inkomster med 5 miljoner på aktiemarknaden men ändå fortsätta med stor kvot sparande med åtdragen svågremm.

Kan dock förstå att ni inte dök in i detta direkt: hej och välkomna karatespark i magen :joy::sweat_smile:

5 gillningar

Håller helt med!

Jag uppskattar verkligen att Rikatillsammans över åren har gått mot “Ett rikt liv” istället för “Hur får jag mest pengar på kontot”.

Känns som att allt för många “Fin-fluensers” snöar in sig på hur de kan spara mest och glömmer bort att fråga sig om det faktiskt är det bästa för dem.

Jag kanske är lite biased dock då jag alltid haft “problemet” att jag sparar för mycket och lever för lite här och nu, så de nyare avsnitten är perfekta för mig :grin:

Sedan kändes det i avsnittet som att ni var på ganska olika “nivå”. Typ som att Sparmakarna hade lite samma mentalitet som ni själva hade, i början av Rikatillsammans.

13 gillningar

Jag tror att det är en process att gå ifrån att spara så mycket som möjligt till att mer fokusera på ett rikt liv. Många nya finfluencers är på första steget och harvar medan rt har gått steget längre. Det känns helt naturligt för oss som fått vara med och utvecklas tillsammans med RT medan det kanske är svårare att fånga upp nya människor som är i början på sitt sparande.

4 gillningar

Har lyssnat på sparsmakarna innan, och det var intressant att höra er tillsammans.

Men hade önskat en lite mer öppen attityd från sparmakarna.
Jan och Caroline har en så pass gedigen erfarenhet i sin sparkarriär och sitter på så mycket erfarenhet och proffesionell kunskap som kunde blivit dratt upp i diskussionen av nyfikenhet som sparmakarna kanske borde haft mer av i ett samtal med RT.
Det kändes som att sparsmakarna helst behålla sin intrigegitet genom samtalet medans Jan o Caroline tycker jag bjuder in till en mänsklig diskussion utan ”Sköld” eller vad man ska säga, men sparmakarna var inte med helt på den linjen kändes det som.
Upplevde någon elefant i rummet av osäkerhet/jämförelse i luften från deras sida.

Synd, för jag tror samtalet kunde varit lite mer givande och djupare om de släppt på garden lite :slight_smile:

1 gillning