Bryter FIRE mot ”samhällskontraktet”?

Jag gillar Jans avvaktande inställning till Fire-fenomenet och jag uppfattade det som att han bet sig lite i tungan när kommentaren kom kring att det finns andra saker man kan göra som känns givande och som bidrar till samhället när man är FIRE istället för att förvärvsarbeta.
Kanske misstolkade jag innebörden av uttalandet men i min värld så är saker man gör utan att tjäna pengar hobbys och de bidrar inte till samhällets kärna vilket är välfärden. Det är nöjen och på varje 24-timmars dag finns det gått om tid för dom (för de flesta)
Man kan göra saker som är viktiga för sig själv och för andra och all cred för det men det är inte ett försvar mot kommentaren hon hade fått om att “hur skulle världen se ut om alla gjorde så här”. Man kan inte försvara att man inte bidrar med skattepengar för att man gillar “de mjuka värdena” och ibland är man funktionär på fotbollsmatcher i div 6 (gratis).
Hade varit väldigt intressant att se en uträkning på hur mycket som bidras med över en livstid i Fire:s drömvärld (säg Fire vid 40) där man fokuserar på att leva snålt och alternativt med sparpengar, uthyrda rum osv jämfört med vad en snittperson kostar samhället under en livstid.
Kanske om man ser en sådan uträkning kan man fundera på om det är rimligt att fullt friska och kapabla människor ska ställa sig utanför arbetsmarknaden och åka snålskjuts på samhället. Om man nu har möjligheten kan man väl hitta ett jobb (eller skapa sig ett) där man såsom Jan säger känner att jobbet inte är pest och pina utan känns givande och inte tvingande. Man kanske inte heller måste jobba heltid.
Det är skillnad att jobba hårt och gå i pension några år tidigare för att man tjänat tillräckligt med pengar och då också betalat mycket skatt eller att ha förmågan att leva billigt och tycka att man då uppfyllt samhällskontraktet.
Dom som är FIRE har precis som alla andra kostat samhället under sin uppväxt och om inga andra planer finns så kommer dom kosta lika mycket i livets slut. Däremellan vill dom nog också ha vägar att köra på samt sjukvård, polis osv…

Kommentar från moderator: Diskussionen flyttad till passande tråd och för att undvika att bryta mitt i så flyttades inlägg+ svar med från tråden: Samtal med Sparmakarna om ekonomi, livet, balans, FIRE och mycket mer #356