Vilket är ironiskt, eftersom Jesus själv verkade vara lite mer på de “latas” sida.
Helt klart en sång om FIRE där tvivlarna sjunger:
Hur ska de bli med din framtid då?
Hur ska de bli om några år?
Ska du sjunka in i en fåtölj?
Vad ska hända med dig?
Vad ska du bli?
Att vara FIRE är att vara rebell mot samhällskontraktet!
"
Fortsätt fortsätt å va rebell
fortsätt fortsätt å va dig själv
"
På ett sätt så gör det väll det.
Som ex har vi många i detta land som har föräldrar med x antal miljoner i huset och ej sp många syskon.
Säg att man då får ärva 5 miljoner när man är 30 man har just hunnit utbilda sig jobba några år men väljer o ta pengarna o leva på 4 procent av dom/eller utdelningana.
På ett sätt så har ju landet i onödan utbildat dig etc då du ändå ej nyttjar fina kunnskaper i arbetslivet och du betalar aldrig tillbaks det du tagit ut från samhället.
Men bör tilläga att jag själv ej har någon egen värdering om hur folk ska leva sina liv och skulle ej själv ha något moraliskt problem o ej arbeta utan arbetar embart för min egna skull.
Jag tänker tvärtom. FIRE är precis vad samhället vill att alla gör. Vi har straffskatt på t.ex. koldioxidutsläpp. På samma sätt har vi straffskatt på lön, utdelning och konsumtion.
Bäst är att investera i svenska bolag och sedan leva snålt och strävsamt. Återinvestera allt. Det är så man bygger upp ett välstånd för sina medmänniskor och nästkommande generationer.
Tycker hela den här diskussionen verkar missa en viktig del. Är det verkligen så att den som inte lönearbetar, automatiskt slutar bidra till samhället?
Visst, det finns säkert någon som lägger sig på soffan å kollar netflix i 30+ år, men jag tror många är drivna och istället börjar ägna sig åt saker de vill göra, men som de inte kan få ut en “normal” lön för. Gissar också att många engagerar sig ideellt på olika sätt. Många kanske även fortsätter driva olika former av företag/uthyrningsverksamhet m m.
Hemska tider ![]()
Men så sant!
Vad skönt att det var den demokratiska resursen tid som skulle värderas för tänka om man var tvungen att jobba in en viss summa pengar!
Kan jag få se en kopia på det här samhällskontraktet? Jag är nyfiken på vad det är inskrivet för konsekvenser för alla de som har brutit sin del av samhällskontraktet gentemot mig.
Ett kontrakt måste ju innebära både skyldigheter och förmåner för att kunna vara ett kontrakt. Jag vill gärna veta vad jag får för förmåner i utbyte, innan jag skriver under på ett kontrakt att aldrig spara privata pengar.
Finns samhällskontraktet på månens baksida? Finns samhällskontraktet med dig i ditt rum just nu?
Sparande är själva grunden i en ekonomi. Innan pengar kan investeras så måste de sparas, eftersom utan sparande går det inte att äta under tiden som man lägger på att optimera, skapa verktyg och höja produktiviteten på lång sikt.
Istället borde alla konsumenter gå ut varje dag och applådera kl 13 till tack för alla sparare som gjorde lönerna och fabrikerna möjliga.
Hade spararna istället konsumerat upp sina inkomster lika snabbt som de fick dem, så hade inflationen varit högre.
Beror på. Om du sparar genom att investera i internationella värdepapper och indexprodukter bidrar ditt sparande snarare till inflationen eftersom du säljer kronor.
Jag tycker att det vore värdefullt att försöka reda ut roller som kontaktperson och liknande mer i detalj. Jag menar då hela bredden av olika betalda roller man kan ha som skulle passa i en FIRE-situation.
Jag hade för några år sedan en idé om att kunna vara kontaktperson (till exempel) för en person med vissa typer av intressen. Det skulle då göra att jag potentiellt både skulle kunna ”få ut” mer av uppdraget själv men också vara ”mer relevant” för klienten. Det skulle exempelvis kunna handla om sport eller musik.
Utifrån de svar jag fick verkade den här idén uppfattas som helt knäpp. Jag förväntas istället anmäla mig i en viss roll, fokusera på rollen i någon sorts formell mening och vara ”generalist” till 100%. Jag förstår att tanken inte är att jag ska ägna mig åt ”egna hobbies” och att klientens behov ska stå i centrum men jag tycker ändå att något sådant här utrymme borde finnas. Kanske kan det gå att lösa på något ”indirekt” sätt?
Efter att någon har “sålt kronor för att köpa indexfonder” så växer värdet på fonderna, och efter ett tag så säljer de fonderna för att “köpa tillbaka ännu mer kronor än från början”. Netto lyfter det värdet på kronan. Investeringar hjälper inte bara länderna där de investerar, utan även sin lokala ekonomi genom att de på sikt själva blir rikare. Det är inte ett nollsummespel, utan ett genuint tillskott till omgivningen omkring dem.
Genom att de själva blir rikare så sätter de också press på den lokala arbetsmarknaden att erbjuda högre löner. Är de för låga så kommer investerarna inte ta anställning, det har ett uppåttryck på den lokala lönenivån.
Nja det där är väl mer teori än praktik.
Svårt att säga vad som är vad i valutaflöden men sparande, på det sätt det sker i Sverige, verkar ju i praktiken driva på inflationen.
Jag gillar Jans avvaktande inställning till Fire-fenomenet och jag uppfattade det som att han bet sig lite i tungan när kommentaren kom kring att det finns andra saker man kan göra som känns givande och som bidrar till samhället när man är FIRE istället för att förvärvsarbeta.
Kanske misstolkade jag innebörden av uttalandet men i min värld så är saker man gör utan att tjäna pengar hobbys och de bidrar inte till samhällets kärna vilket är välfärden. Det är nöjen och på varje 24-timmars dag finns det gått om tid för dom (för de flesta)
Man kan göra saker som är viktiga för sig själv och för andra och all cred för det men det är inte ett försvar mot kommentaren hon hade fått om att “hur skulle världen se ut om alla gjorde så här”. Man kan inte försvara att man inte bidrar med skattepengar för att man gillar “de mjuka värdena” och ibland är man funktionär på fotbollsmatcher i div 6 (gratis).
Hade varit väldigt intressant att se en uträkning på hur mycket som bidras med över en livstid i Fire:s drömvärld (säg Fire vid 40) där man fokuserar på att leva snålt och alternativt med sparpengar, uthyrda rum osv jämfört med vad en snittperson kostar samhället under en livstid.
Kanske om man ser en sådan uträkning kan man fundera på om det är rimligt att fullt friska och kapabla människor ska ställa sig utanför arbetsmarknaden och åka snålskjuts på samhället. Om man nu har möjligheten kan man väl hitta ett jobb (eller skapa sig ett) där man såsom Jan säger känner att jobbet inte är pest och pina utan känns givande och inte tvingande. Man kanske inte heller måste jobba heltid.
Det är skillnad att jobba hårt och gå i pension några år tidigare för att man tjänat tillräckligt med pengar och då också betalat mycket skatt eller att ha förmågan att leva billigt och tycka att man då uppfyllt samhällskontraktet.
Dom som är FIRE har precis som alla andra kostat samhället under sin uppväxt och om inga andra planer finns så kommer dom kosta lika mycket i livets slut. Däremellan vill dom nog också ha vägar att köra på samt sjukvård, polis osv…
Kommentar från moderator: Diskussionen flyttad till passande tråd och för att undvika att bryta mitt i så flyttades inlägg+ svar med från tråden: Samtal med Sparmakarna om ekonomi, livet, balans, FIRE och mycket mer #356
De flesta som är fire betalar ju skatt på sitt kapital och via moms på det man handlar. Att konsumera mindre torde bidra på så sätt att man inte tär på jordens resurser lika mycket och ja man jobba ideellt och ha det som hobby. Sen huruvida man bidrar till samhället mer än någon som jobbar tills den stupar kan man väl diskutera. Själv tycker då jag det känns helt irrelevant. Så länge jag känt tillräcklig mening med det jag gör i min tillvaro är jag nöjd. Vad andra tycker om det struntar jag i. Ärligt talat skulle det kännas lite bra att inte bidra så mycket eftersom jag känner att jag inte alls är nöjd med det svenska samhället och den riktning det tagit. Jag emigrerar gärna när fire är uppnådd.
Jag skulle nog vilja hävda att samhällets kärna är försvar och rättsväsende.
Olika former av välfärd finns i lager utanför detta.
Hur skulle världen se ut om alla jobbade med kapitalförvaltning? Nej det skulle ju inte bli så bra såklart, så tack och lov gör inte alla det.
Men hur skulle det se ut i praktiken? Skattesystemet skulle troligen anpassas efter behov. Ingen som lämnar en sådan kommentar har troligen räknat på den faktiska skatteeffekten för staten blir på en sådan individ.
Sen är det ju lite intressant: Gör man detta på storskalig nivå kallas man industrialist eller professionell investerare och hyllas av de flesta av samhällets aktörer. Gör man det på småskalig nivå så får man frågan ovan och kallas för en freeloader.
Jag menar inte att raljera, samhället har behov av människor som arbetar och bidrar på en mängd olika sätt. Och betalar skatt. Men att skjuta in sig på denna lilla grupp blir märkligt smalspårigt.
Oklart hur länge dock med robotar + AGI
För att inte tala om 4-dagars arbetsvecka som får huvudet att explodera på Luthers mest hängivna. ![]()
Jag tror folk mest reagerar över krav på samma lön för mindre arbete. Själv frågade jag min chef tidigare om jag kunde jobba 4 dagar per vecka och det var inga problem, men givetvis med lön för 4 dagar också.
ISK-skatten är ju inte mycket ifall man räknat fram hur lite man behöver ha för att sedan kunna leva snålt och klara sig. Har man stort kapital så visst, men det är ju inte som löneskatten i vilket fall.
Fenomenet att leva i ett land först och sedan flytta ut är ju inte nytt. En del av det har ju täppts till där tidigare fattigpensionärer kunde flytta till låglöneländer såsom Thailand och leva som kungar på svensk pension. Att bo helt eller delvis i andra länder såsom t.ex. Spanien fungerar ju på ett mer rimligt sätt.
Poängen är att med utvecklingen vi har med mängden människor som redan är utanför arbetsmarknaden; unga, gamla, nytillkomna, sjuka, födda rika osv. Att även lägga till “alternativt rika” här också känns ju inte som något man borde förespråka.
Med liberal inställning så får ju dock alla givetvis göra vad dom själva vill men känslan är att många inte ser “the bigger picture” och kanske inte ens tänkt på vad det faktiskt förväntas av friska, arbetsföra människor för att få samhället att fungera. För mig låter det lite som en kapitalistisk version av medborgarlön.
Jag har en kund som jobbar på migrationsverket med utvisningsärenden. En del historier han vagt berättar om är ju så sjuka att det inte direkt motiverar en att bidra extra. Liknande historier och tankegångar finns på många håll i offentlig verksamhet men att flyga hem samma människa i privatflygplan gång efter gång är ju helt galet. Så full respekt för de tankegångarna även man jag återigen måste falla tillbaka på att färre i arbete inte löser det problemet.
För övrigt är det väldigt fascinerande för mig med drivkraften för världens rikaste. Varför vill en som Trump vara i skottgluggen när man kunde dricka pina coladas livet ut utan problem. Dessa hysteriskt rika företagsledare som ändå väljer att fortsätta jobba trots att dom verkligen inte behöver. Guldstjärna i kanten (inte specifikt till Trump utan generellt) ![]()