Bryter FIRE mot ”samhällskontraktet”?

Varför ska man ens “täppa till” sådant, det är en fördel för Sverige då de äldre som flyttar ut inte belastar vården som de har betalat skatt för att få hela livet.

I en liberal värld så är man ju välkommen att spela livs-spelet enligt givna regler. FIRE är inte i sig olagligt och därmed ok.
Det jag vill nå fram till är att professionell investerare eller en företagsledare kanske har mycket friheter och tycks göra något liknande men skillnaden är ju att dom inte anser sig klara samt att dom bidrar med mycket mer pengar. Dom jobbar ju fortfarande även om dom inte står på fabriksgolvet. Dom kanske köper dyra bilar istället för att cykla och det kan man ha åsikter kring men i sakfrågan blir jämförelsen äpplen och päron.
Samhället är fullt av människor som lever livet på olika sätt och det är många som lever så normala liv som möjligt utan att bidra till välfärden för att dom av olika anledningar inte kan. Men dom har oftast inte aktivt valt att inte göra det. Vi kan formulera det lite såsom du antyder. FIRE väljer att bidra mycket mindre än man har förmågan göra. Man bidrar inte med inget men man väljer aktivt att hellre göra hobby på heltid och det är ett mål man jobbat för att nå under lång tid.

1 gillning

Mig veterligen betalas även detta med skattemedel.
Man kan ha olika idéer om hur stor statsapparaten ska vara men den kommer alltid att finansieras av skatter och tyvärr så behöver då människor göra något som genererar pengar. Gillar Jans idé att försöka hitta ett jobb man trivs med där man kan bidra utan att känna att man jobbar ihjäl sig. Att hitta en balans mellan jobb och fritid även för den som har pengar nog och möjlighet att inte jobba borde i mångas fall kunna ge god mening.

Ska man ta ut 25 000 per månad behöver man 7 000 000 på isk. Med en skatt på 1 procent blir det 5800 kr man betalar i skatt per månad. Skulle man ha ett lönejobb med samma inkomst betalar man lägre skatt, ca 4500 per månad inkomstskatt om man bor i Stockholm. Du pratar om att det är många utanför arbetsmarknaden och då är det väl fantastiskt att vi som inte vill jobba lämnar plats åt dessa genom att försörja oss själva på vår “kapitalistiska medborgarlön”. Jag känner absolut ingen skyldighet att bära upp vårt samhälle utan precis tvärtom, dvs att samhället har utnyttjat mig och ju fortare och ju mer jag kommer slipper bli utnyttjad desto bättre. Som fire kan jag mer direkt styra var och mot vilka jag väljer att bidra mot.

2 gillningar

Utmärkt resonerat och formulerat.

Det blir ju i slutändan en ganska filosofisk fråga, som några av styckena pekar mot:

Vad det innebär att jobba och att positivt bidra är onekligen en fråga man kan fundera mycket på i dagens komplexa värld.

Känns som vi drog iväg med den här tråden i en annan riktning men en intressant frågeställning är det!

För att dom kommer hem igen när välfärden i landet dom åker till inte uppfyller deras önskemål.
När en pensionär i Sverige får 10 000kr så räknar man kallt med att 7000-8000kr förr eller senare hamnar tillbaka i stadskassan.
När en pensionär i Thailand får 10 000kr så hamnar inget tillbaka i stadskassan. Kostnaden för staten gick från 25% till 100%. Får personen i fråga cancer så kommer man hem igen för att få bättre vård.

Det tror jag inte alls på, jag har gjort exit och känner många expats, alla betalar för sjukvårdsförsäkringar och tänker inte åka tillbaka pga vård. Detta är ren vinst för Sverige. Dessutom betalar de ändå skatt på pension till Sverige.

1 gillning

En lön på 25000 per månad efter skatt kostar inte 4500kr i skatt. Det finns fler skatter förknippade med lön. Mycket mer skatt än det du tror.
Det är också skillnad på hur pengarna kommer in. Det är skillnad att leva på en förmögenhet eller att leva på att man hyr ut halva sitt hus för överpriser och lever på makaroner ur aspekten hur mycket man bidrar. För den enskilde kan det vara ungefär samma sak.
Om du känner såsom du beskriver så har jag full förståelse för att man vill bli FIRE. Jag faller dock tillbaka på Jans linje. Om du känner att samhället utnyttjat dig så har du jobbat med fel saker och som det låter så förstår du nog inte riktigt allt vad som du faktiskt får av samhället.
Härligt att kunna styra själv. Varför det inte kan inkludera att delvis jobba förstår jag dock inte.
Samhället har brist på personal. Inte tvärtom. Problemet är att det finns så många människor som inte kan eller vill jobba. Många arbetslösa besitter inte rätt kunskaper eller förmågor. Om du kunna jobba ihop 7 000 000kr så besitter du uppenbart en förmåga samhället hade haft nytta av.
Om du sen inte tycker samhället förtjänar ditt engagemang längre så är ju det synd.

Jag vände mig emot att välfärden är samhällets kärna,
Om du lyfter blicken både utanför landets gränser och även historiskt så går det att notera att det är vanligare med privat utförd och finansierad barnomsorg än vad det är med domstolar.
Privata skolor är vanligare än privat polis.
Privat sjukvård är vanligare än privat flygvapen.
Osv …

Det jag med dessa exempel vill visa är att ett samhälles inre och yttre säkerhet (rättsväsende och försvar) är kärnan och inte välfärden.

Lever dom du känner på minimipension i fattigare länder?
Den mängd pengar man får i pension finns inte på riktigt. Det förutsätter att en stor del av pengarna återkommer in statsfinanserna för att det ska gå ihop.
De pengarna som finns på riktigt at ens premiepension som man jobbat ihop. Det andra är lånade pengar som den generation som numera jobbar ska bära upp och den som får det ska helt eller delvis spendera i Sverige för att generera skattemedel. Men världen är global idag och när en svensk spenderar pengar i Danmark så spenderar en dansk pengar i Sverige. Men lite tur blir vi inte stora förlorare i den ekvationen.

Det finns givetvis inte nedskrivet på papper så man får se på vad samhället har åtagit sig mot en motprestation genom tiderna. T.ex. att samhället lovade att det tar hand om säkerhet, rättsskipning i utbyte mot att befolkningen accepterar att man själv inte får bära vapen för att ta hand om sitt eget beskydd. Istället betalar vi skatt för att detta ska skötas av samhället.

Uppfylls denna centrala del av samhällskontraktet idag eller har polis och rättssamhället kapitulerat? Motiverar detta att vi börjar tillåta individerna att bära vapen med rättigheter till självförsvar på riktigt, inte bara i teorin för att sedan bli dömd om man anses ha gått över gränsen när man skjuter en inkräktare? Bör skatterna sänkas när vi heller inte får denna del av samhället längre?

De flesta länder har inkomstkrav för att man ska få visum i landet så nej, med minimipension släpps man inte in i många länder. Det krävs nog i regel att man har en sjukvårdsförsäkring också för att få visum.

De jag känner rotar sig däremot här, skaffar nytt liv med familj och vill inte åka till Sverige för sjukdomar. Sådant löser man med sjukvårdsförsäkringar och då slipper man svenska vårdköer och får leva med sin nya familj som man valt.

Jag fick själv problem med hjärtat och träffade därför en hjärtspecialist som utrustade mig med en holter monitor för datainsamling under 24 timmar. Detta tog bara dagar att ordna men i Sverige skulle det garanterat tagit många månader. Det är alltså befängt att tro att folk som rotat sig här ska återvända för att stå i svenska vårdköer.

1 gillning

Berätta om de här skatterna jag inte känner till. Är det arbetsgivaravgiften så är det ju försäkringar för personer som arbetar. Försäkringar som den som inte jobbar inte har rätt att få. Alla jobb som innebär att någon annan bestämmer vad jag ska göra, hur det ska göras, i vilken omfattning det ska göras, var det ska göras, när det ska göras och med vilka det ska göras är dåliga jobb. Hittills kan jag inte komma på ett enda jobb där man slipper all de kraven men du får gärna upplysa mig om vad det skulle vara för jobb. Vissa kanske finner det skönt att vara styrd av andra. Jag är inte en av dem så därför vill jag inte jobba. Ni som tycker om det får gärna fortsätta men jag passar där och gör det med väldigt gott samvete!

Svensk vård är bra när det är akut men vårdköerna är ett problem som många länder där sjukförsäkring är norm klarar bättre.
Vi kommer lite off-topic här känner jag. Jag håller inte med om att generellt är en vinst äldre emigrerar. I enstaka fall kan det vara så men då behöver man kosta mer pengar än vad men tillfört genom att förbruka sina pengar inom landets gränser.
Det finns i alla fall system idag som gör det hela mer rimligt än hur det varit tidigare.
Återigen, globalt samhälle. Varje land får locka till sig bäst dom kan. Inte lätt att komma som “fattig” till Schweiz eller Luxemburg dit rika emigrerar och trissar upp priserna.

Den inställningen om den svenska vården delas av de flesta svenskar i Sverige men expats har i regel en helt annan syn och vill inte återvända till den. Vill givetvis mycket hellre stanna i sitt nya land där familjen finns och där de trivs Föredrar förstås att nyttja den privata vård utan vårdköer de redan har köpt försäkringar för. Jag vet personer i Sverige som dött i väntan på cancervård, detta lockar inte.

Denna tro att expats ska återvända pga vården låter ärligt talat mest som gammal svensk avundsjuka.

3 gillningar

Arbetsgivaravgifterna är skattemedel där en del går till framtida pension men pengarna används ju redan nu i statskassan och pensionsskulden skjuts på framtiden.
Skatter är inte öronmärkta. All skatt är skatt. Hur staten sen fördelar det är en annan sak. Pengar är pengar.
Alla jobb har olika krav och olika förväntningar. Att jobba som musiklärare eller som gruvarbetare innehåller lite olika typer av saker som är givande/krävande. Vilket som kan passa en själv får man fundera på / testa.
Fundersam på hur du klarat jobba ihop 7 000 000kr med inställningen att inga krav är rimliga på dig. Men så länge du trivs så är det ju ett fritt samhälle vi lever i. Det låter ju som att du funderat kring ämnet och gjort ett aktivt val, med gott samvete.
Glöm sen inte att om kraven på dig själv ska vara närmast obefintliga i relation till arbete så antar jag att du själv inte heller sätter några krav på andra i kontakt med samhälls-service eller generellt någon eller något. Alls.

2 gillningar

Nä du. Arbetsgivaravgift är för finansiera “min” pension, föräldraledighet, sjukskrivning osv. Har jag inget jobb och ingen lön får jag ingen avsättning till pension, inga pengar vid vab och föräldraledighet och inga pengar pengar om jag blir sjuk. Jag blir alltså en lägre kostnad för samhället om jag lever på mitt kapital samtidigt som ingen arbetsgivaravgift betalas in. Det ena tar ut det andra. Ett nollsummespel när det gäller arbetsgivaravgiften alltså. Samtidigt betalar jag högre kapitalskatt i förhållande till vad jag skulle betalat i inkomstskatt.

Jag har inte jobbat in sju mille än och jag har aldrig sagt att inga krav är rimliga. Självklart ska krav ställas på en lönearbetare men det är inget jag trivs särskilt bra med utan gärna slipper. Vägen dit stavas fire.

Du måste ha haft otur. I Sverige får man vård beroende hur akut det är och inte hur mycket stålar du har. Det är inte alls befängt att folk rör sig hemåt Sverige, tänk expats i Thailand när deras försäkring blir för dyr.

4 gillningar

Det där är något svenskar i Sverige inbillar sig, jag känner äldre män runt 80 år här. Inte en chans att de åker till Sverige, har familj och sitt liv här, och de har försäkring.

1 gillning

Finns nog alla varianter. Men jag tycker att det är utmärkt att om man väl har bestämt sig och lämnat Sverige, så ska man inte komma tillbaka hit bara för att få vård. Där är vi ju helt överens.