Bara en fundering men visst räknas de personer som aldrig bidrar till systemet alls (i form av den snäva definitionen skatteinbetalningar) som de som missbrukar systemet som mest?
Det går inte klumpa ihop alla i den kategorin. När jag går upp i ottan för att gå till jobbet i 40-50 år kan jag tänka att jag med glädje hjälper gamla och sjuka med deras försörjning, sjukvård m.m då de inte KAN arbeta och försörja sig själva. Men tänker jag på DRÖNARE som har arbetsförmåga men tänker att NÅGON ANNAN kan jobba medan de slipper, för att samhället välfärdssystem medger detta, då känns det inte lika roligt.
Själv tror jag iofs att ett stort antal jobb i både privat och offentlig sektor hade kunnat rationaliserats bort och att det därmed finns utrymme att minska arbetstiden utan att det försämrar kvaliten nämnvärt (en hel del yrken där det inte går att koncentrera sig 100% i 8 timmar i sträck hade också gått att minska arbetstiden på utan att resultatet fallit nämnvärt). Skillnaden blir mest vad samhället sätter upp som mål. Idag vill man att vi ska arbeta så mycket som möjligt, även om det arbete som utförs är meningslöst.
Sen utöver det är det ju inte orimligt att vi börjar plocka ut en del av den produktivitetökning som skett i samhället sista decennierna i minskad arbetstid, men kan tyckas orättvist om endast den välavlönade delen av befolkningen får ta del av arbetstidsförkortningen.
Vi kommer att ÖKA vår konsumtion i FIRE helt enkelt för vi har mer tid att ha kul på.
Det finns lika många FIRE varianter som individer så - please - dra inte alla över samma kam och utgå inte från ditt värsta fall scenario.
Just därför hamnar den linjen du driver i slutändan med typ ”Myndigheten För Samhällskontraktets Uppfyllande”.
Ett ofritt land som folk har flytt ifrån ![]()
Ironin när du samtidigt har skrivit detta inlägg:
Jag drog inte alla över en kam. Jag skrev att det gällde en hel del av det som skrivits i tråden.
Det är inte allt, och gäller inte alla. Sen vet jag inte om du känner dig träffad.
Jag vill visa det orimliga i en del tankegångar om man drar det i förlängningen. På ett skämtsamt sätt för att kanske väcka en och annna tanke.
Vid riktigt höga inkomster planar sambandet ut och den översta procenten klarar till och med testen något sämre än de som tjänar lite mindre.
![]()
Du utgick från ett slags värsta fall scenario och du drog alla i princip alla över en kam som har en annan åsikt än dig genom att vagt hänvisa till “en hel del som skrivits i tråden” och göra en karikatyr av samhällskontrakt som jag inte tror någon argumenterar för.
Huruvida du inkluderar mig kan ju bara du veta eftersom du valde att istället för konkret exemplifiera att göra ett så pass vagt påstående så att det skulle kunna träffa vem som helst i tråden som har en annorlunda åsikt än dig.
Ironin är i min mening slående.
Det är en skillnad i om man utgår från värsta fallet och drar alla över en kam (alla inom FIRE i detta fallet)
Eller om man tydligt säger att det är draget i extremen (och på ett skämtsamt sätt) och inte drar alla skribenter över en kam.
Men visst, vill du kanske vara domare här på vems argumentation som är mest och minst rimlig och ironin i sammanhanget så får du väl göra det. Själv försöker jag hålla mig till mina egna argument och framför dem.
Ingen domare, bara påpekar ironin när någon klagar på fasoner men själv håller på med liknande. Men visst, att anmärka på folks människosyn, tankegångar samt göra karikatyrer av andras åsikter är såklart helt okej! Det enda man behöver göra för att friskriva sig är att man säger att det är “halvt på skämt, halvt på allvar” och vara tillräckligt vag så att det skulle träffa vem som helst men inte alla.
Din argumentationsteknik påminner rätt mycket om en tidigare användare här ![]()
Jag tror bestämt att jag tystar din profil ett tag, för vi kan nog inte föra en civiliserad diskussion framöver, åtminstone inte i närtid. Ett försök att undvika ännu mer polemik än vad som redan är på forumet.
Det är väl det som år fördelen med ett fritt samhälle, man väljer vem man umgås med IRL och digitalt.
Lycka till ![]()
Jag förstår nu att det inte var så du menade och det var inte min mening att diskussionen skulle bli så pass infekterad. För det ber jag om ursäkt. Jag skulle såklart även kunnat leverera mitt budskap på ett bättre sätt, en lärdom.
Men jag ber dig även att försöka se det från mitt perspektiv. Jag har nu skrivit ganska många inlägg i denna tråd där jag har fört fram åsikten att jag anser att outtalade normer och förväntningar etc. på våra medmänniskor, det som man skulle kunna kalla ett “samhällskontrakt”, är en viktig del av vårat samhälle. Vår nuvarande och framtida välfärd bygger till stor del på detta i min mening (speciellt när vi kanske står inför en revolution som kan göra många arbetslösa ofrivilligt). Jag anser att det behövs diskuteras mer explicit hur det ska se ut och hur vi ska förbättra vårat “samhällskontrakt” så att det anpassas till hur vi vill ha det. Med tanke på att jag varit engagerad i diskussionen och definitivt på sidan “samhällskontrakt” existerar (om än kanske inte direkt på sidan att FIRE explicit bryter mot det), så var det hög chans att du inkluderar mig i ditt inlägg (om det inte var din mening så ber jag om ursäkt för att jag var lite hätsk). Därför tycker jag det var tråkigt när du anmärkte på människosyn, ekonomiska tankegångar, samt beskrev min åsikt i en situation som jag tror inte alls ens i närheten reflekterar så som någon vill ha det (ja, jag förstår att du drog det till sin spets, men tycker också det skulle vara tråkigt om någon drar det till sin spets åt andra sidan där det är var person för sig själv där kaos, stöld, mord osv blir vardagsmat).
Tveksamt om man kan kalla det FIRE. FI har jag varit ganska länge om vi pratar om att jag inte jobbat för att jag behöver pengarna de senaste åren.
RE är väl ett gränsfall om man väger in att man kan ta ut tjänstepension från 55 och jag jobbar fortfarande. En av anledningarna till att jag inte slutat jobba vid nästan 60 är just det att jag har vissa samvetskval. Kanske väntar jag till 64 som är tidigaste ålder för mig att ta ut allmän pension. Eftersom jag anser att samhällskontraktet ÄR viktigt och har alltid känt det så. Gör din plikt, kräv din rätt, i den ordningen. Man måste känna inför sig själv att man gör rätt, även om andra gör fel enligt min måttstock. Man har en viss moralisk kompass.
Dock är det en glidande skalla mellan formellt OK vid 55 (tidigaste tjänstepensionen för mig) och tidigaste uttag av allmän pension vid 64 för mitt födelseår. Ju närmare jag kommer 64, desto mindre samvetskval känner jag. Jag är i mitten av intervallet. Jag skulle kunna säga upp mig idag. Men inte utan vissa samvetskval.
What took you så long…? ![]()
Ja, ok, då förstår jag dina synpunkter och håller med i att samhället och det stöd medborgare får har alltid och kommer av nödvändighet också att förändras framöver, med tiderna. Utan tvekan.
För många, i min mening, drog det till sidan att FIRE är ett brott, skapar kaos, sänker samhället, bara hänvisa till snål FIRE, ingen bör gå ner i arbetstid eller sluta tidigare oavsett hur mycket man betalat i skatt eller bidragit till att skapa nya arbetstillfällen, mm. Ofrihet helt enkelt.
Så jag drog det tillslut åt andra hållet för att peka på orimligheten, den andra sidan, vilket samhälle vi kan få om den typen av retorik får fäste. Drog det såklart så långt att det skulle vara glasklart att det inte är ett alternativ.
Tanken med att göra det skämtsamt var ett försöka att avdramatisera det lite. Stanna upp och tänka efter och kanske garva lite. Det gick nog inte så bra.
Nu tror jag inte att FIRE kommer att vara den stora grejen som tvingar fram förändring (snarare AI, robotisering, gig-ekonomi mm).
Om jag anekdotiskt tittar i min bekantskapskrets (100 pers cirka) så är det mindre än 5% som tänker FIRE ens i någon form och då oftast i fallet medelsvensson FIRE genom att gå 5-10 år före riktålder. Tror inte att det blir en katastrof men blir det samhällskonsekvenser så svarar såklart samhället. Helt ok!
De flesta som tänker FIRE tar, i min mening, ofta höjd för att vara oberoende av samhället. Vi gör det åtminstone och de vi känner som planerar FIRE.
De som planerar FIRE baserat på nuvarande stöd från samhället tycker jag tar mycket stor risk för att bli fattigpensionärer som behöver både samla tomburkar och tigga för att överleva. Lite som för många pensionärer i det landet vi bor. De litade på det gamla kommunistiska systemet som idag inte räcker till alls.
Hur som helst, jag är färdig i denna tråden ![]()
Jag tycker inte du behöver ha det, du har redan gjort mycket mycket för samhället ![]()
Får mig att nynna på Ebba Grön:
"
Gå upp-gå till jobbet-jobba-jobba-äta lunch
samma sak händer imorgon
jobba-åka trick-hem å sätta sig å glo
det är inget liv
det är slaveri
"
![]()
Staten och kapitalet de sitter i samma båt men det är inte de som ror ror så att svetten lackar och piskan som kittlar kittlar inte heller deras feta nackar ![]()
![]()