357. Rimligt att storbankerna gör en vinst på 17 MSEK i timmen? | Med Lunar, den första riktiga bankutmanaren

Skandia har 3,65% på rörligt sparkonto, de är väl rätt ok?
Har också varit de bästa alternativet jag kunnat hitta för bolån.

Har inget kort hos dom, så helt graits :slight_smile:

1 gillning

:rofl: Det går utmärkt att lyssna på avsnittet också.

Exakt. Därav att jag själv har valt att stötta initiativet som Lunar gör eftersom det är en av få banker som vill konkurrera med storbankerna på alla områdena som har med vardagsekonomi för en privatperson att göra.

Men visst fångade rubriken uppmärksamhet? :wink: Om någon har en bättre rubrik så tar jag gärna emot på tips då det är klurigt med rubriksättningar. Sedan är det väl ingen här som tycker att det är fult att tjäna pengar.

För att det är extremt svårt och extremt kapitalintensivt att starta bank. Som flera har påpekat, ägarna har lagt in 3.5 miljarder kronor sedan start, man har haft hur många regulatoriska utmaningar som helst etc. För att prata aktiespråk är vallgraven enormt bred för att starta och driva bank på den nivån.

Du får säga till efter avsnittet, jag upplever inte att det är klagomål. Snarare tvärtom är det väl en sak att försöka göra något åt saken och skapa konkurrens. Både jag genom att stötta Lunar och Lunar genom att göra själva grejen. Lite walk-the-talk istället för att som politiker försöka lösa det genom “skatt på överavkastning” eller regulatoriska påhitt. Skapa förutsättningar för att låta marknaden lösa det.

Intressant nedbrytning. Får klura lite på denna.

Så klart. :slight_smile:

2 gillningar

Jo du är den enda :stuck_out_tongue: Har inte använt fysiskt kort, plånbok eller nycklar på flera år och inte stött på problemet med att tappa mobilen eller att kortautomaterna strular (dock flera gånger att swish eller bankid strulat)

2 gillningar

Lunar har det, man kan beställa det för 79 kr i leveransavsgift tror jag och ingår i 29 kr/månad paketet.

Sedan måste jag säga att jag också som @balboah älskar att slippa ha med mig något annat än mobilen när jag går ut. Inga nycklar, inga kort, inget annat än telefonen. Men ja, det är ju en single-point-of-failure.

Jag vill ha fysiskt kort också och kör på det. :blush:

Sen är det lite ironiskt att RT ett par dagar innan senaste avsnittet med Lunar släppte en kortis där ”Finansbranchen och vi, småspararna inte spelar samma spel”. Lunar är ju en del av finansbranchen. :see_no_evil:

Så för mig så skavde avsnittet lite, men jag har märkt att de flesta reklamavsnitt skaver, så det handlar nog mer om mig.

2 gillningar

Jag tänker man kan inte utgå från att allt alltid går bra, kan betala och legitimera mig med mobilen, kan betala och legitimera mig med plånboken binder man allt till mobilen står man där med skägget i brevlådan om olyckan är framme.

Man har hemförsäkring för att nått KAN hända, vi har ett försvar för det KAN bli krig. Man skall ju inte ha alla ägg i samma korg :wink:

1 gillning

Ja, fast jag tänkte ju mer i form av investeringar som ska säljas (det står ju även i din bild @melwa). Mig veterligen är det ju inte någon som säljer någon investering här. :wink:

Här pratar vi ju om banktjänster som vi alla ändå betalar för - givet att man är normal och inte någon optimerare som Northmill + Skandiabanken eller vad det nu var. Ja, låt gå att jag inte kan ersätta mitt Swedbank-konto med Lunar än. Men jag - och de flesta här i forumet - matchar inte Lunars målgrupp i dagsläget som är 18 - 35 år och har en enkel ekonomi. Jag förstår inte riktigt problemet?

Absolut, köper det till 100%. Har fysiska kort hemma och sådant. Det är mest i vardagen jag har skippat det. Är ju sällan så långt hemifrån att man inte kan gå hem och hämta det och de gånger man inte kan gå och hämta det så har jag både kort och kontanter i reserv. Så sant, bra nyansiering.

Problemet är nog att bankers verksamheter skaver för mig överlag. Tycker inte bankers övervinster är rimliga, förstår att Lunar vill vara en uppstickare. Men det är ändå inom en bransch som skaver för mig.

Sen är vi alla beroende av banker, vore jobbigt om de inte fanns. Men det som skaver i hänseende till banker är en känsla jag haft länge. Så den är nog svår att bli av med.

1 gillning

Å andra sidan; Hur jobbigt vore det inte om vi inte hade banker? Om vi gjorde alla transaktioner, lån, sparande med mera i kontanter? Att de ibland gör “övervinster”, som nu, är ju bra såtillvida att de kan fondera för sämre tider och bidra till långsiktig stabilitet. Precis som inom alla branscher kommer de drabbas av sämre år också.

Man kan ju argumentera för att de skulle vara statliga. Men det betyder inte nödvändigtvis att det inte hade kostat oss detsamma i slutändan. Fast via skattsedeln.

Bara lite tankespjärn! :smiling_face:

4 gillningar

En annan intressant nedbrytning skulle vara att räkna på hur mycket av storbankernas vinster i form av utdelning etc. som fyller på pensionssparandet. Enligt ägarlistorna ser det ut som pensionsfonderna är väl representerade och förmodligen finns en hel del fonder och direktägande hos folk som sparar till pensionen och/eller “RE”.

Och det känns väl inte som att all “skatt på överavkastning” eller regulatoriska påhitt direkt skulle komma pensionsspararna till del i samma proportioner. Men jag är ingen ekonom så det kanske är en tankevurpa…? :thinking:

Jo men även stora företag som t.ex LF, Skandia, ICA betalar i någon form för sina egna “banktjänster”. Och det är ju inga små belopp dom hanterar så några fördelar eller synergier borde väl komma kunderna till del oxå? Själva har vi bank med bra villkor och 7 försäkringar hos LF och det blir en hel del rabatter och återbäring. Appropå tidigare diskussion om kärnverksamhet och flera ben…

1 gillning

Vad är en rimlig vinst för en bank?
Jag räknade lite i mitt förra inlägg och jag tycker inte det är en orimlig siffra baserat på hur många anställda de har och vilka risker de tar och den service de tillhandahåller.

Dessutom går stora delar av vinsterna tillbaka till folket via pensioner och tjänstepensioner och via privat sparande (till exempel våra indexfonder).

2 gillningar

Kommer att lyssna. Blir kanske andra kommentarer då, eller frågor.
Roligare att skriva innan man lyssnat så att man får möjlighet till att göra bort sig stort :laughing:

3 gillningar

Ja, i min värld är konkurrensen stor mellan bankerna. Vi har fyra storbanker, två fullsortimentsbanker, Danske Bank och LF. På bolånesidan finns dessutom SBAB och Landshypotek, för att inte tala om alla nishaktörer.

Väldigt många barnfamiljer betalar mycket mera till den lokala ICA-handlarens vinst än till bankens vinst. Man silar mygg och sväljer kameler…

4 gillningar

Det är faktiskt väldigt lätt, bekvämt och befriande, mvh bitcoin :wink:.

Banker är ingen naturlag.

Tankespjärn osv

Om nu storbankerna tjänar så mycket pengar:

1. Varför har deras aktiekurser inte gått bra. SHB -2% på 5år.

2. Varför inte bara bli delägare i dessa lågt värderade vinstmaskiner istället för att försöka det ytterst riskabla onoterade experimentet?

4 gillningar

10 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

8 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Kryptovaluta som betalningsmedel

Kul att se att du gillar sparmålen och runda upp funktionen! Precis som du säger, så går det i dagsläget inte att koppla mål till sparkontot. Vi har fått mer feedback om det och förstår att det är eftertraktat, så det är något vi har tagit med oss. Just nu kan jag inte garantera att det kommer gå att koppla till sparkontot, får återkomma om det :slight_smile:

1 gillning