Hjälp att komma igång med Lunars sparkonto

Hej! Jag laddade ner Lunar appen i syfte för att få 1.05% sparränta. När jag går in i appen blir jag överöst med massor av olika alternativ och de vill att jag ska beställa ett kort och koppla min andra bank mm. Hur gör jag om jag endast vill ha ett sparkonto med ränta?

Öppnar ett konto och för över pengar via Swish.

Jag tror man kan efter att ha blivit godkänd som kund bara låta bli beställa kortet. Men jag är nybörjare också.

Kör på Avanza sparkonto istället. Det är bara några kr skillnad mellan 0,90% och 1% om du nu bara tänkte på få högre avkastning.

De själva kan tjäna över 20% på våra sparade pengar hos de men ger bara oss 1% av det.

0,60% på rörligt dock

Ja juste om man vill ha fria uttag men Sevenday är nog bättre val för TS.

Bara att swisha in pengarna på kontot. Beställa kort behövs inte om du inte vill ha ett kort kopplat till kontot.

Dock hittar jag ingen info i appen om räntan på kontot.

2 gillningar

Vad jag förstår omfattas kontot av insättningsgarantin i Danmark. Osäker på om det är något man behöver oroa sig över?

Nä betalas den ut månadsvis eller årsvis :face_with_monocle:? Dålig info, har dock inte letat jättenoga :no_mouth:

Jag reagerade lika som dig.
Jag ansökte om konto men blev då informerad om att de skulle skicka ut ett kort till mig… Något jag inte ville, jag ville endast ha kontot. Så jag kontaktade dem om att de får stoppa kortutskicket eftersom jag inte beställt något. Vilket de gjorde.

Känns som Lunar vill ha ut sitt kort till varje pris.
För mig slutade det med att deras agerande och min magkänsla för Lunar gjorde att jag inte använder deras konto. Jag skapade ett konto hos Northmill bank istället.

Värdet på kontot registreras varje dag och räntan utbetalas månadsvis.

Bara jag som får dåliga vibbar av appen? Bara det att inloggning sker med en fyrsiffrig PIN-kod gör att jag drar öronen åt mig. Den säkerhetsnivån är under all kritik för en bankapp.

Måste man ha premium eller pro för att kunna ha flera konton?
Jag vill helst ha sparandet separerat från kontot med kortet kopplat till sig.

Jag är personligen mer orolig över svenska insättningsgarantin; så det är lika bra att diversifiera och ha lite pengar som garanteras av något annat än de svenska systemet :slight_smile:

Nej, man kan ha fler konton utan premium eller pro; men tror de kostar 9kr/styck/månad i så fall; i premium och pro ingår ett visst antal. Premium och pro innebär också att man kan skapa delade konton.

2 gillningar

Om jag fattat rätt så funkar sparmål man kan sätta upp i appen på det sättet. Pengar allokeras och kan inte dras med kortet.

1 gillning

Disclaimer: jag är delägare i Lunar.

Vet att Lunar jobbar supermycket på sin app för Sverige. De kom ju till Sverige förra sommaren och alla integrationer med Sverige till exempel riksbankens Rix-systemet för att kunna göra en normal överföring utan Swish etc.

Jag själv tycker att kortet i Sverige är ganska mediokert än så länge. Men det kommer bli mycket bättre under året enligt uppgift.

Varför är du orolig över Svenska insättningsgarantin?

Dels i allmänhet som diversifiering. Allt annat lika är det bra att ha pengar som är uppbackade av två helt oberoende parter. Dels specifikt Sveriges insättningsgaranti för om det blir kris i Sverige riskerar mer saker strula i just Sverige. Troligare är då att den danska fungerar. Blir det problem i Danmark men inte här har vi ju redan så mycket tillgånger i Sverige. Men generellt är Danmark och Danmarks samhälle mer ordning och reda på än det svenska. Det räcker att se på hanteringen av kriminalitet för att ta ett icke-kontroversiellt exempel. När vi här ger mängdrabatt till de som upprepat begår brott, och åldersrabatt för unga; ger de dubbelt straff för allt gängrelaterat.