357. Rimligt att storbankerna gör en vinst på 17 MSEK i timmen? | Med Lunar, den första riktiga bankutmanaren

Curve har mycket av det du skriver (dock inte allt), dom är nog den bästa “korthanteraren” som finns tillgänglig idag - men det är ju ingen bank…

Lunar borde titta på vad curve och Revolut har gjort, hade man kombinerat det bästa från dessa två så hade man haft en outstanding kundupplevelse…

Jo, curve känns lite innovativt och fräscht. Har ett kort men använder det inte bland annat pga att det ibland inte accepteras i vissa kortläsare. Har inte testat jättemycket men märkte att jag fick problem på Coop och då kände jag inte orkade med det. Det kändes lite för svajigt och komplicerat att dribbla med ännu ett kort. Däremot kanske det kan vara ett alternativ när jag är ute och reser.

Om man anser att storbankerna tjänar för mycket pengar borde man kanske köpa deras aktier?

Swedbank och Handelsbanken har P/E under 7
Nordea och SEB har P/E strax över 8

Jämför med:
Avanza drygt 20
Tesla på över 41
Nvidia över 75
Microsoft 36
Volvo AB drygt 11
Embracer 57

Storbankerna känns ju hur billiga som helst!
Kanske ska gå All-In på banker då det är easy money???

Ja, t.ex in och utlåning utan någon mellanhand blir spännande med kryptovaluta. Såg på fullt allvar att ett av alternativen som föreslagits var att använda sociala media för att automatiskt ta referenser. Ingen risk för manipulationer och fake där inte… :joy:

1 gillning

Hahaha lol, jo men det är inte hur dumt-i-huvudet som helst att väga in någons sociala medie-profil ändå om man skall riskera att låna ut pengar till någon. Man kan ju ta tempen lite på personen då tänker jag så att man ser att det åtminstone inte verkar vara en helt labil person :sweat_smile:

“Ja, sådär. Får inte upp något på dig eller någon av dina smeknamn på avpixlat eller flashback… Däremot kom det ett larm hos AIn som kollar mot dumpen och liknande hemsidor, är det något du känner till?”

Haha, ja inte så kul att heta Anders Andersson eller Johan Johansson då och bli nekad lån av en robot…

1 gillning

Det gick utmärkt för mig att öppna konto på lunar trots att jag bor utomlands. Behövde inte ens ett svenskt pass.
Nu har jag min andra bank kopplad i appen och fysiskt kort beställt.

Det funkade dock inte att överföra mellan mina bank o lunar när jag försökte. Detta kan dock vara relaterat till mina säkerhetsinställningar jag har i min webbläsare som är lite speciella, får testa igen senare.
Gick bra att swisha dit iaf.

Så nu får vi vi se om jag får ha kvar det eller om jag blir av med det som @Anonym påstod.

Känner mig väldigt nöjd än så länge iaf.

Det går att göra om du går till en bankomat, hos vissa kan du fixa det på hemsidan också.

Då blev man även här kund hos Lunar.
Första intrycket är ju klart positivt även om det saknar en del grundläggande funktioner som har nämnts ovan i form av Bankid etc. Hos mig finns det ett behov av att använda ett kort för internetköp och det digitala kortet passar utmärkt till det. Det tog mig max 5 min att sätta upp. Bra jobbat Lunar!

1 gillning

Tack för avsnittet, intressant som vanligt.
Men jag ser faktiskt inte grejen med att bli kund hos Lunar (privatperson). Har inga stora behov av de tjänster de erbjuder, eller missar jag något?
“Gratis”, ok. Visserligen billigare än min nuvarande bank, LF, som tar 25 kr/mån.
Men sen då? :slight_smile:

Intressant, jag skaffade konto när jag bodde i Sverige och det gick förstås bra. Men när de upptäckte att min adress ändrades till utlandet kom ett mail där de skrev att mitt konto kommer att avslutas efter ett antal veckor.

De har kanske inte din nya adress än? Kan vara så att de bara gör kontroll av adress ibland.

Jag chattade med kundservice så det står väldigt klart för dom att jag inte bor i Sverige. Men vi får se hur det går. Kan ju vara andra instanser i företaget som säger ifrån.

Låter väldigt konstigt så jag var tvungen att läsa meddelandet de skickade till mig och tror jag har förklaringen, jag bor utanför EU.

I’m very sorry that I have to inform you of the following:

At Lunar, we run a bank for customers with a connection to the Nordic region. A customer relationship has a lower security if the account owner lives in a country outside the EU/EEA.

Therefore, it’s for example also a requirement that you have to live in the Nordic region when you are signing up as a customer. Part of our way of doing banking is by this extension that we do not have customers who move outside the EU/EEA.

Unfortunately, this means that we can no longer offer you an account with Lunar

1 gillning

Det kanske funkar annorlunda med flytt inom EU ?

1 gillning

Kanske en dum fråga, men går det inte att betala fakturor till plusgiro från Lunar?
Har ett fåtal mottagare som använder plusgiro. Ser på någon e-faktura att åtminstone den mottagaren även har ett bankgiro men tydligen har de valt att det är plusgirot som ska användas för e-faktura betalningen för jag har inte valt det.
Det är ju en aning besvärligt att helt byta till Lunar om det inte går att betala eventuella fakturor som är plusgiro.

Det har varit en del skriveri här om BankID och ja i väntan på en e-legitimation som bryter BankID’s de facto standard så vore det ju bra om Lunar kunde utfärda det också. Men tills dess, är det någon som med säkerhet vet någon bank som utfärdar BankID utan att man behöver vara betalande kund hos dem? Utan en massa tjat om att skaffa ytterligare tjänster eller att man stängs av efter en tid. Dvs en fungerande gratislösning för BankID om man vill flytta all övrig bank aktivitet till Lunar.

SEB och Skandia. Även Swedbank tror jag är gratis med konto, BankID och Swish

@Erik

Tack för din feedback! Det uppskattar vi.

Vi förstår att man vill kunna dela upp sitt sparande och har fått mer feedback gällande just det. Det är en punkt vi har tagit med oss och får återkomma om det :+1:

1 gillning

Hej @Tomas88!

1a. För närvarande har vi ingen uppdatering om att utöka vårt utbud för investeringar, men vi vill alltid ta hänsyn till kundfeedback och det kan förändras i framtiden :+1:

1b. För att se vårt aktuella utbud behöver man vara inloggad i appen som kund.

1. Just nu har vi ingen information eller uppdatering att dela när det gäller bolån, men tar gärna till oss feedback och önskemål om det.

Efter ha sett detta avsnitt så försökte jag starta ett konto hos Lunar för att se hur app och tjänster fungerar.

Först det vanliga KYC frågorna inklusive inloggning med bankid, bild på körkort/pass etc…

Sen fick jag en notis om att det kunde ta 10 dagar för att behandla uppgifterna och öppna mitt konto.

Fick efter några dagar ett meddelande om att jag skulle uppdatera med ansökan med 3st kontoutdrag från min vanliga bank för de senaste månaderna.

Ungefär här fick jag nog och bad dom avsluta min ansökan och raderade appen.

2 gillningar

Jag förstår fortfarande inte vad som är utmärkande för den här banken. Marginellt billigare men saknar grundläggande funktioner. Var kommer “neo” i neobank in? Alla banker har en app och en del av de andra bankerna har väldigt vassa mobilappar (t.ex Ica-banken och Nordea).

För de som enbart är intresserade av att plocka russin ur kakan finns russinen någon annanstans, med möjligt undantag för företagssidan men även där verkar det saknas grundläggande funktioner.

2 gillningar