Var det företagskonto eller privat @def?
Det var privat.
Såg att Lunar höll en storslagen fest på Soho House för inbjudna influencers… Champagnen flödade. Tycker man kan lägga pengarna på något annat
Lite återkoppling. Mitt konto har varit aktivt i någon månad och för några veckor sedan fick jag in min första inbetalning från Stripe (betalkortsplattform). Jag trodde i min enfald att ett IBAN med SE skulle anses som svenskt, men Stripe bedömer utifrån Swiftkoden och då hamnar jag i Danmark. Det innebär att Stripe drar 1% på alla utbetalningar till mitt Lunarkonto. Denna gång drogs det 1800:- så på ett år kommer det att kosta över 20 tusen. Så även om Lunar är billigt blir transaktioner via Lunar det dyraste alternativet för mig.
@Mats-LUNAR eller @Olivia-LUNAR Finns det några planer på att skapa en svensk etablering med en svensk Swiftkod?
Hej Monica. Mycket förvånad att läsa detta. Vi tillhandahåller svenska bankkonton i SEK integrerade mot den svenska Riksbanken och de svenska clearingsystemen. Swiftkoder i detta sammanhang är ju en urgammal standard och inget som i övrigt påverkar betalflöden; ingen svensk bank betraktar ju en överföring till Lunar som en “utlandsbetalning”
Om någon extern part gör en annan bedömning är ju detta givetvis mycket märkligt men något som måste stå för dem och hur de satt upp sitt regelverk för betalningar. Jag tror det vore mycket värdefullt för Stripe att få denna information så att de kan rätta till saker och ting, men det är svårt för oss att framföra det då vi inte är kunder i Stripe direkt - även om vi givetvis kommer försöka framföra feedbacken. Vet du vad Stripe har att säga i frågan?
Det ligger på er att hantera den värld ni verkar i, oavsett hur gammalmodigt det är.
Gissar starkt att Stripe inte är en svensk bank. Var väl någon som hade samma problem med Revolut som inte heller dem är en svensk bank.
Är det någon i forumet som använder Lunar idag för att betalar räkningar (e-faktura, bankgiro)?
Vad är i så fall er erfarenhet? För- och nackdelar.
SBAB ser ut ha sparkonto för företag med 3,30 % ränta. Stabil motpartsrisk – staten. Varför inte lägga pengarna där istället? Typ som i privatekonomi, att ta en bank per tjänst utifrån bäst erbjudande.
Dum fråga från en som bor utanför Sverige sedan många år: finns det inte e-fakturering för företag i Sverige? I Finland där jag bor får jag (leverantörs)fakturorna till mitt företag direkt till bank-appen, med PDF bifogad och så. Sedan är det bara att godkänna med Face ID. Det gör ju förstås inte att de dyker upp i bokföringen med automatik dock, så jag antar att det är just den biten integrationen du beskriver ovan hanterar - full integration med ekonomisystemet (Fortnox)? Där man sedan bokför det på rätt konto, eventuellt delar upp fakturan på flera rader etc.
2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Företaget hos Lunar Bank
Då är det dax igen.
“Bankkoncernen SEB redovisar en rörelsevinst på 10,4 miljarder kronor för första kvartalet 2025.”
Ett kvartal är väl runt 90dagar varav 62 dagar var arbetsdagar. . 62x8tim är 496timmar . . .så drygt 21Miljoner per arbetstimme i vinst.
När jag räknar på det med 22 arbetsdagar per månad, blir det 1036:- per timme per anställd. (19000 anställda är vad jag hittade).
Vad är rimligt att tjäna per anställd?
Hur mycket anser vi att en konsult ska dra in per timme som jämförelse?
Om nu bankerna tjänar så himla massa pengar som inte går att motivera, varför går man inte all-in på bankaktier?
Storbankerna har P/E mellan 8 och 10.
Verkar som att finansvärlden inte anser att bankerna tjänar för mycket.
Vet inte vad som är rimligt…ser vi där jag jobbar gjorde vi väl 60M i vinst 2024 på 149 anställda…räknar på 2080 timmar per år blir det 193:-/tim per anställd i vinst- - - o då är det helår. dom 1036:- du skriver ovan är för 90dagar.
Sen har ju bankerna den fördelen att dom egentligen inte producerar nått så dom behöver inte köpa råvaror o tillverka nått
Vad har det för betydelse?
Det är fortfarande per timme. Vi jämför samma timme.
Rörelseresultatet blev 10 400 miljoner kronor (11 840), väntat var 9 644 miljoner kronor.
Nettoresultatet blev 8 253 miljoner kronor (9 416).
Nettovinsten verkar ännu lägre, så räknat på det blir det 822:-/h
Kanske inte samma för banker men vårt resultat är ju väldigt olika beroende på tid, Q1 går vi nästan back . . . .men för en bank är det väl ganska jämna vinster fördelat på året…
men jag vet inte är +822:-/tim EFTER alla löner o utgifter är betalade lågt?!? Låter väldigt bra i mina öron att man efter alla utgifter ett företag har så går man över 800:-/h per anställd plus
Jag säger inte att det är lågt.
Men finansvärlden värderar inte det högt då riskerna för banker är höga och vinsten snabbt kan försvinna eller bli en enorm förlust.
Det var inte längesedan (2023) vi hade ett par banker i USA som myndigheterna tog över och aktieägarna förlorade ALLT.
Silicon Valley Bank
Signature Bank
First Republic Bank
Detta skakade hela finansvärlden
Nu kan jag ha fel men om “riskerna för banker är höga” så är det väl oftast banken själv som tagit stora risker?
Men visst finns det risker, kanske mer i att alla banker i dag av dom stora är ganska lika och erbjuder samma saker…så behöver alla finnas?
en rejäl skandal o kunderna kan byta bank och det kan gå snabbt utför
Det är väl egentligen lite konstigt att lilla Sverige har så många “storbanker” . . men ingen har väl råd att köpa upp den andra…
Tyvärr har svenska ’gammelbankerna’ för låg avkastning på eget kapital över en cykel och tämligen ointressanta att köpa aktier i. Utdelningen till aktieägarna är helt enkelt för låg över för att vara intressanta.
Företag som Atlas,Volvo,Sandvik, Autoliv med flera har betydligt högre avkastning och ger mer tillbaka till aktieägarna. Detta kan man även se i aktiekursen där banker släpat efter efter börsen som helhet om man ser det i ett långt perspektiv.
De enda svenska bankerna som tjänar riktigt med pengar är nischbankerna som Avanza och Nordnet som har en riktigt bra avkastning på kapitalet och följaktligen värderas betydligt högre på börsen. Så, om du skall investera, avstå gammelbankerna och köp andra bolag som har betydligt bättre intjäning.