Nä, inkomster (av tjänst och kapital) är inte samma sak som förmögenhet som redovisades separat. Förmögenhet räknas från årets slut.
Tror inte det lyfts i tråden, men det finns en ny version av UBS global wealth report som ska spegla 2024. Enligt den var medelförmögenheten per vuxen i Sverige 3,1 miljoner (334 391 USD).
Edit, totala antalet dollarmiljonärer i Sverige uppskattas till ca. 490 000. Klipper in en intressant graf (IMO) som visar att vi i Sverige har väldigt stor andel av förmögenheten i finansiella tillgångar.
Välkommen till forumet! ![]()
Det har väl hänt att jag gjort det, men det var i inledningen av mitt sparande och då jag började inse att jag faktiskt skulle få ett värde som inleddes med ett plustecken. ![]()
Idag har jag med de stora posterna i mitt kalkylark, men de mer svåromsatta har en egen sektion och inventarier och pinaler räknar jag inte alls.
Jag ser det räknandet som du gjort som en bra grej om det får en att må bra och hantera sina tillgångar bättre. Utöver det är det mest en siffra på sista raden, som många andra.
Du har skaffat fel hobby! ![]()
Ja, det finns avsnitt längre upp i den här tråden. Även de senare avsnitten om rikedomstrappan och statistiken på forumet kopplat till denna är nog av intresse för dig. ![]()
Nu tappade jag bollen… vad menar du?
Jag tramsar mest och menar att alla genomtänkta fritidssysselsättningar naturligtvis drar in pengar till hushållet. ![]()
Gjorde en snabb koll via google men hittar inte definitionen av financial och non-financial assets. Men jag antar att financial utöver pengar på konton eller i fonder/aktier inkluderar tjänstepensioner och eventuellt premiepension, medans non-financial inkluderar bostäder. I så fall så verkar det rimligt. Vi ser ju dessutom ut att ha den näst största skuld-stapeln i grafen, vilket inte heller överraskar.
Nej kunde inte hitta exakt definition heller, men non-financial står att det är primärt bostäder/fastigheter. Men tyckte ändå det var lite intressant att Sverige har den största (av urvalet länder i rapporten) andelen av förmögenheten i andra tillgångar än bostäder.
Ifall man vill jämföra sig med våra nordiska grannländer.
Norge som har heltäckande statistik av förmögenhet på befolkningen.
Danmark som för statistik baserat på urvalsundersökningar.
Skriver i denna gamla tråk…
I detta avsnitt anges att snittsvenskens ISK-förmögenhet är 450.000 kr (2024). Läste nu på TT att genomsnittsvärdet för svenskarnas ISK-sparande var 617 973 kronor 2024 enligt skatteverket.
Det är en stor skillnad. Kan ngn förklara skillnaden och vad som egentligen är de värden man ska gå på?
Kan det vara så att i ena fallet används median- och i det andra medelvärde? Jag har inte läst artiklarna.
Spelar det någon roll vad andra har på sina konton?
Upp till 150 000kr i KF eller ISK är skattefritt i år och upp till 300 000kr blir skattefritt 2026. Så alla med investeringar där får lite lägre skatt närmsta tiden.
Det kan va så att det ena är snittet på alla med ISK. Och det andra är snittet på alla svenskar. Dvs med de som inte har något konto och därmmed noll inräknat.
Intressantaste infon från artikeln:
Enligt Skatteverket hade drygt 4 miljoner skattebetalare ISK 2024. Antalet personer med ett sammanlagt värde på mer än 300 000 kronor var drygt 1,17 miljoner. Genomsnittsvärdet för svenskarnas ISK-sparande var 617 973 kronor.
2024 hade 4 002 681 skattebetalare ISK, enligt Skatteverket. 1 175 772 av dem hade över 300 000 kronor i värde på sina konton.
Det är nog helt enkelt på grund av att de använt olika källor.
Och olika årtal. Mina siffror var från utredningen inför skattereformen, medan artikelns siffror är på senaste deklarationen. ![]()
Tror vi att statistiken kommer bli mer tydlig från och med i år? Med tanke på ISK och KF skattefriheten upp till 150 000kr.
Man kan anta att medelvärdet blir över 600 tkr för att ett mindre antal personer har väldigt stora tillgångar, medianvärdet hade blivit mer rättvisande om man vill utröna ”hur man ligger till” så att säga.
Ja, det syns ju tydligt i siffrorna ovan.
Medianvärdet hamnar långt under 300k, jag har för mig att jag sett siffror på att det är så lågt som 60-70k men ta den siffran med en nypa salt.
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: 15% av svenskarna har tomt på kontot dagen innan lön