VAT, value added tax, är väl USA:s motsvarighet till moms.
USA har inte VAT. Deras system applicerar eventuellt sales tax vid försäljningstillfället till slutkund. Varje nivå av jurisdiktion från stat och ner har rätt att applicera sales tax.
VAT appliceras på varor och tjänster i alla led, inte bara vid försäljning.
Vad är totalt sparande inkl amortering?
Svarar den här artikeln på din fråga? Hushållens nettoupplåning ökar
Lyssnade på de här två avsnitten idag. Finns det fler än mig som ibland roar sig med att räkna ut hur mycket pengar ni skulle få kvar i en pengahög netto om ni sålde allt ni äger idag och skattar på det och betalar alla skulder? Det är väl den mest intressanta siffran tycker jag? I mitt fall blir det ungefär så här: 500.000:- i aktiefonder. Kvar efter försäljning av hus minus lån och vinstbeskattning: 900.000:-. Bil: 50.000:-. Saker i hemmet: 50.000:-. Så totalt in: 1.500.000:-. CSN-skuld: 200.000:-. Så totalt skulle jag få ca. 1,3 miljoner i en pengahög. Brukar inte räkna in intjänad pension i denna fantasin, men om man skulle göra det så måste det ju vara efter skatt.
Det är väl precis detta som är din förmögenhet. Alltså det vanligaste sättet att mäta rikedom. På engelska “net worth“.
Rätt lätt att ha koll på med när man saknar lån. ![]()
Faktiskt väldigt lätt att ha koll på även med lån. Det kräver samma nivå av grundläggande matematik (addition och subtraktion). Men javisst, det är lättare att sammanställa ju mindre ekonomin är. Svårast är gränsdragning (vad skall ingå) och aktuellt värde på lösöre (saker som du idag äger och vill värdera för beräkning av din totala förmögenhet).
Sen kan man ju påstå att ju större totalbeloppet blir, desto mindre noga är det att siffrorna är exakta. Det vill säga - om din nettoförmögenhet är 14.414kr så kanske det är viktigare att räkna även guldpengarna (10kr mynt) som finns i spargrisen än om din nettoförmögenhet är någonstans mellan 12-18mkr.
Helt rätt. ![]()
Vill man känna sig riktigt rik, så kan man räkna med pension med. Men jag skippar det, i alla fall fram till jag fyller 69.
Jag räknar på de pengar jag har investerade, - skatt, och på bankkonton.
Att räkna på saker jag har känns fel, omöjligt att få till ett någorlunda korrekt värde och jag kommer inte att sälja allt jag har för att få loss kontanter.
Jag vill inte argumentera emot det du skriver @Erik71 men syftet kanske inte är att få loss kontanter. Syftet kanske bara är att beräkna sin nettoförmögenhet. Då kan det gå att få till ett någorlunda korrekt värde som borde inkludera värder på sakerna du har.
Poängen med att beräkna nettoförmögenhet är oftast inte i syfte eller förmåga att förvandla dessa till kontanter - utan att vid varje given tidpunkt kunna sammanställa hur nettoförmögenheten förändras (och omfördelas) över tid.
År 1: nettoförmögenhet 3,1mkr. 3mkr på kontot. 100k i lösöre.
År 2: nettoförmögenhet 3,1mkr. 1mkr på kontot. 2mkr i boendet. 100k i lösöre.
År 3: nettoförmögenhet 3,3mkr. 1mkr på kontot. 2mkr i boendet. 300k i lösöre varav 150k i bilen.
Sen kan du av andra skäl (eller lathet) vilja låta bli att beräkna nettoförmögenhet och istället använda dig av de tillgångar du själv angav… helt enkelt för att du är ointresserad av att synliggöra hur mycket av dina tillgångar som hamnat i lösöre. Eller värdeminskningen i dessa över tid ![]()
Perspektiv och nörderi. Det är fredagsmys!
Jag förstår dig och håller med.
Det jag egentligen svarade på, trots att det inte var med när jag citerade, var väl egentligen vad jag skulle räkna med om jag ville göra en “pengahög”, alltså en hög med pengar. Förstår förstås att man inte måste ta det så bokstavligt men det var det jag såg framför mig när jag svarade.
Vår “pengahög” senaste gången vi räknade våra sparade mynt och tjugokronorssedlar. (Förstår att det inte syns att det är bara mynt och tjugokronorssedlar men det är för att de är så jobbiga att bli av med, vi växlar efter hand.)
Handlar väldigt lite saker så det bekymrar mig inte!
Min pengahög ligger sorterad i en större plånbok. Som jag gömt på ett bra ställe. ![]()
Är mest småsedlar, som tur är, toppen vid vissa kriser.
Nettoförmögenhet låter klart bättre än mitt hastiga uttryck “pengahög” Men nån sån statistik, med eller utan pension, finns alltså inte? Vore intressant hur man ligger till bland svenskarna. Har podden resonerat kring nettoförmögenhet i nåt ansnitt?
Innan förmögenhetsskatten slopades var det bara att köpa taxeringskalendern. Inget jag längtar tillbaka till.
Kanske lite OT för tråden men hur såg den ut före 2007?
Hur redovisades förmögenhetsskatten eller nettoförmögenheten?
Med vänliga hälsningar,
Millennial
Sveriges skadligaste skatt som den kallades, tämligen enkel att kringgå för de med lite större tillgångar och drog inte in mycket till statskassan.
Jag skummade lite men blev inte riktigt klok på hur det redovisades i taxeringskalendern.
Idag hittar man kategorin “Lön” och “Kapital”. Inkomst av kapital syns bara när den är beskattad men du ser inte vad som är inkomst av t.ex husförsäljning eller ISK.
Gick det på något sätt att se den totala nettoförmögenheten eller det vara bara de 1,5% av ens nettoförmögenhet som fanns med i hela kategorin “kapital”
Ponera att du tjänade 1 miljon på bostadsförsäljning och hade en nettoförmögenhet på 10 miljoner och då stod det 1150000kr under kategorin “kapital”? Då menar jag att om du inte vet om försäljningen så blir det svårt att direkt se vad som är förmögenhetsskatt och vad som är övrig inkomst av kapital.