374. Hur rik är svensken 2024?

Korslänkning:

Relaterad artikel:

I vår studie bygger vi därför en ny databas över hela den svenska befolkningens förmögenheter under åren 1999–2020. Den länkar samman register över fastigheter, aktieägande, pensionsrätter, inkomster och skulder med privata ägarregister och nationalräkenskapernas totaler. All information är anonymiserad

Denna databas är kanske av intresse för RT. @janbolmeson kanske kan få tillgång till den via Waldenström som har medverkat i avsnitt förut ?

3 gillningar

Ping @Oliver.Allemog kan du kontakta Daniel eller de andra forskarna:

• Olle Hammar, fil dr i nationalekonomi, Linnéuniversitetet och Handelshögskolan i Stockholm
  • Paula Roth, fil dr i nationalekonomi, Handelshögskolan i Stockholm
  • Felicia Stokke, doktorand i nationalekonomi, Institutet för Näringslivsforskning
  • Daniel Waldenström, professor i nationalekonomi, Institutet för Näringslivsforskning
2 gillningar

Vore intressant med en uppdatering av detta, med tanke på att det gått två år.

Jag vet inte hur det blir när man tittar på lysa nordnet, avanza medel. Hur hanteras de som har depå i flera av dessa? Jag har t.ex. ett konto hos avanza, ett annat på nordnet och ett tredje på montrose. Dessutom en del på Länsförsäkringar (för att uppfylla deras villkor för Guldkunder). Har dessutom både KF och ISK, eftersom jag har utländska utdelningsaktier i KF.

Jag deltar i nyemissioner ibland, och då sker dessa ibland endast hos en av dessa aktörer, så det finns en logik i att ha flera konton hos olika aktörer. Ibland är det dessutom svårt att avsluta konton, så ibland så tömmer jag bara ett konto och låter bli att avsluta konton…

Det är redan på gång :grin:

1 gillning