374. Hur rik är svensken 2024?

I början blev jag också sur på det här tjatandet om att spendera pengar. Varför tjatas det om att spendera pengar på ett forum för sparande?

Men man måste inse att allt sparande är i slutändan uppskjuten konsumtion. Pengar som läggs på hög för att aldrig användas har inget värde. Även om man förstår detta mentalt så tar det ett tag för det att landa, eller gjorde i alla fall för mig.

Om det inte finns något du vill spendera pengar på (nu eller i framtiden) så kanske du borde fundera på att jobba mindre, det är också ett sätt att spendera pengar.

5 gillningar

Exakt. Dessutom är tid ett väldigt annorlunda djur i form av resurs eftersom förlorad tid inte går att ersätta, något som pengar faktiskt går.

3 gillningar

Jo, faktiskt. :wink:

6 gillningar

Nåja, ett standardlångt arbetsliv :joy:

2 gillningar

Man ska nog skilja på lönearbete och på känslan att arbeta och bidra. Att anstränga sig och bidra ska man aldrig sluta med om man inte vill, lagom stress och att ta ut sig mental och fysiskt då och då är nog tvärtom bara bra för välbefinnandet.

Men att lönearbeta på någon annans villkor är inte samma sak.

4 gillningar

Det gör man iofs med ISK-skatten också, och moms, och fastighetsavgift, och diverse punktskatter och…

3 gillningar

Jag är tyvärr programmerad på samma sätt som du @Noomi, plikten att bidra och hjälpa, men @angaudlinn tog sig ur buren. För det finns absolut noll anledning att slava på ett jobb för att uppfylla “plikten”.

Jag är riktigt rädd att jag aldrig kommer sluta jobba, att jag fortsätter samla trots att jag inte behöver. Samhällskontraktet är ju kanske inte så som man önskat. Får staten bestämma så ska man jobba till 67. Vem vet om man ens lever till 67. Man ska göra som @angaudlinn , sluta när man kan. Tid som går förlorad kommer aldrig tillbaka.

6 gillningar

Njae, snittsvensson betalar ca 110k i inkomstskatt. ISK-investerare med 10M betalar ungefär detsamma.

Sedan är inte alla snittsvensson och inte alla har 10M, Men lever man på avkastning fortsätter man betala.

2 gillningar

Problemet är när ens jobb är ens hobby.

Dra ner på tid för att sluta med sin hobby känns för mig fel iaf och då är det bättre att spara pengar på hög. Högen får väl bli ett arv som mina barn gör något roligt med :innocent:.

3 gillningar

Samma här. Den tanken kom först på allvar vid en matteövning för fem år sedan ungefär. :sweat_smile:

1 gillning

Tja, slantarna blev över och låg där och undrade hur jag tänkte… typ.

Bara man trivs så. Livet är ju det som pågår just nu.

4 gillningar

För mig känns det som att man kunde hitta en bättre hobby. :nerd_face:

1 gillning

Livet är nu. Inte om 10 år. Jag måste verkligen lära mig leva i nuet. Pengarna rullar in, om än i långsammare takt.

3 gillningar

I stort håller jag med, men vill ändå tillägga att pengar på hög faktiskt kan ha ett värde utan att de används.
Högen med pengar ger en stor frihet att kunna göra saker även fast man faktiskt inte gör de, och en lyx att inte behöva bekymra sig om eventuell brist på pengar.

Lite som att en cykelhjälm har ett värde, även fast dess verkliga användningsområde aldrig realiseras.

11 gillningar

Håller med. Pengar har ett optionsvärde man inte ska underskatta. Men likt cykelhjälmen. En har en jättestornytta / värde. 10 cykelhjälmar, not so much. :smiley:

Dvs. pengar på hög har en avtagande marginalnytta, både i mängd och med ens egen ålder.

14 gillningar

Tittar på min hög med cykelhjälmar. Point taken…

9 gillningar

Haha… :heart::heart::heart: Tack för ett gott garv. Och, det är skrivet med kärlek. :star_struck:

2 gillningar

Min tjänstepension går att ta ut från 55.

1 gillning

Eller ett bättre jobb? :grinning:

Jag har svårt att förstå folk som delar upp livet så strikt mellan arbete och hobby. Att bli bra på mitt yrke är en av mina hobbies, det är få andra saker som ger mig lika mycket tillfredsställelse.

Det betyder inte att man behöver vara en god löneslav, men att ha något man är bra på och vill förbättras inom som samtidigt någon annan vill betala dig för är viktigt för välbefinnandet. Att någon vill betala dig är ändå ett objektivt mått på att det du gör har nått en viss nivå av kvalité.

4 gillningar

Problemet är ju att det är omöjligt för många är ju att det är omöjligt att hitta ett bra jobb de kan ha som hobby.

Jag har ett jobb där jag avskyr min arbetssituation och de flesta kollegor, men en specifik aspekt av jobbet har jag faktiskt som en typ hobby (en hooby bara en autist skulle kunna ha, men ändå). Men det räcker ändå inte eftersom jag inte kan försörja mig på den grejen utan att ha vidriga kollegor.

Sen har jag en skogsfastighet också och jag hoppas att kunna försöja mig på den, men det kräver lite ekonomiskt arbete innan det är rimligt.